همه نگاه‌ها به علیرضا!

وقتی علیرضا بیرانوند یک سنگربان جوان در نفت تهران بود، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد زمانی از راه برسد که مذاکره او با یک باشگاه به بزرگ‌ترین خبر نقل و انتقالاتی فوتبال ایران تبدیل شود. به هر حال بیرو قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرده و در هتل اسپیناس پالاس هم با استقلال مذاکره داشته است. اگر انتقال او رقم بخورد، اتفاقات بزرگی در فوتبال ایران رخ می‌دهد اما سوال بزرگ اینجاست که برنده‌ها و بازنده‌های این انتقال در درجه اول چه کسانی خواهند بود؟

 آریا طاری

 

بازنده اول؛ رضا درویش

اگر بیرو از پرسپولیس برود و به خصوص اگر راهی استقلال شود، رضا درویش در جایگاه متهم ردیف اول این انتقال قرار خواهد گرفت. چراکه او با پرداخت هشت میلیارد تومان می‌توانست جلوی فسخ قرارداد بیرانوند را بگیرد اما این کار را انجام نداد. درویش هنوز از موضعش کوتاه نیامده و هنوز اعتقاد دارد که فسخ بیرو غیرقانونی بوده اما اگر این گلر بدون هیچ مشکلی راهی استقلال شود، شرایط خاصی برای درویش به وجود خواهد آورد. به خصوص با توجه به اینکه او اصلا به هیچ قیمتی رضایت هوادارها را در این پنجره نقل و انتقالات به دست 

نیاورده است. 

تابستان گذشته، پول بورس به حساب پرسپولیس سرریز شده بود و باشگاه روزهای خوبی را سپری می‌کرد. آن روزها درویش هر روز یک ملی‌پوش می‌خرید و از هوادارها لقب پرز می‌گرفت. روزهایی که او را روی دست به ساختمان باشگاه می‌بردند. حالا اما درویش باید به شکل مخفیانه و زیر کت از ساختمان باشگاه خارج شود. اگر بیرو به استقلال برود، عملا باید دوران حضور درویش در پرسپولیس را تمام‌شده بدانیم. او دیگر شرایط خوبی برای کار کردن در پرسپولیس نخواهد داشت و هوادارها به او اطمینان نخواهند کرد.

بازنده دوم؛ یحیی گل‌محمدی

یحیی این روزها بیشتر از آن‌که از اتفاقات باشگاه عصبانی باشد، ناامید به نظر می‌رسد. انتظارات او برای شروع فصل جدید به هیچ وجه برآورده نشده است. یحیی کنعانی را برای قلب دفاع می‌خواست اما باشگاه نه‌تنها او را جذب نکرده، بلکه حتی در خطر از دست دادن گولسیانی نیز هست و هنوز نتوانسته با این بازیکن تمدید کند. در مرکز زمین هم انتظارات سرمربی پرسپولیس به هیچ وجه برآورده نشده است. خدابنده‌لو به مس رفسنجان پیوسته، یاسین سلمانی هم در یک قدمی توافق با استقلال است. پرسپولیس در پروسه جذب شهریار مغانلو نیز شکست خورده است. 

آنها فقط شهاب زاهدی را خریده‌اند که اصلا معلوم نیست بتواند در فصل جدید برای تیم به میدان برود یا نه. چراکه قرارداد او به شکل قرضی و یک ساله بسته شده و ممکن است این موضوع برای شهاب مشکل ایجاد کند. به هر حال اگر به ترکیب قهرمان فصل گذشته لیگ و حذفی نگاه کنیم، این تیم با جدایی بیرو آشکارا تضعیف شده است. تکلیف ستاره‌هایی مثل سعید صادقی در این تیم نیز اصلا روشن نیست و احتمال جدایی او از تیم هم وجود خواهد داشت.

 

بازنده سوم؛ هواداران پرسپولیس

«ما همه بیرانوند هستیم». این جمله‌ای بود که قبل از فینال فصل گذشته جام حذفی از دهان پرسپولیسی‌ها نمی‌افتاد. حالا دیگر آنها تردیدهای عمیقی در مورد این جمله دارند. چراکه همان بازیکن در آستانه جدایی قطعی از باشگاه قرار گرفته است. بیرو آن روزها به شدت از سوی هواداران استقلال تحت فشار بود و همه او را مورد نقد قرار می‌دادند. در جریان فینال حذفی نیز شعارهای به شدت تند و تیزی علیه علی بیرو سر داده شد اما این فوتبال است و در فوتبال، هر چیزی ممکن خواهد بود. با این حال جدایی سنگربانی که چندین سال برای پرسپولیس بازی کرده، موفقیت‌های زیادی برای این باشگاه به دست آورده و همیشه رابطه نزدیکی با هوادارها داشته، برای پرسپولیسی‌ها سخت به نظر می‌رسد. حالا وکیل او از این حرف می‌زند که عشق و عاشقی، به دهه 60 برمی‌گردد و دوران این حرف‌ها در فوتبال گذشته اما همین چند هفته قبل بود که بیرو روبه‌روی سکوهای سرخ از عشق و علاقه‌اش به هواداران این تیم صحبت می‌کرد. قطعا فینال فصل گذشته جام حذفی در دهه 60 برگزار نشده است! 

هواداران پرسپولیس این روزها بیشتر از همیشه حسرت زندگی‌ گذشته‌شان را می‌خورند. حسرت بازیکنانی که زمانی حاضر بودند چیزی هم بدهند تا لباس پرسپولیس را بپوشند! حسرت بازیکنانی که بزرگ‌ترین پیشنهادهای خارجی را برای ماندن در پرسپولیس با چشم‌های بسته رد می‌کردند.

 

برنده اول؛ حجت کریمی

جذب علیرضا بیرانوند می‌تواند باریکه‌ای از نور و شاید حتی انفجاری از نور وسط تاریک‌ترین روزهای مدیریتی حجت کریمی باشد. مدیری که تا همین چند روز قبل به شدت تحت فشار قرار داشت و هوادارها از او می‌خواستند که حیا کند و باشگاه محبوب‌شان را رها کند، حالا فاصله‌ای با تبدیل شدن به یک قهرمان برای استقلالی‌ها ندارد. 

حجت کریمی تا همین چند روز قبل زیر شدیدترین فشارها بود اما حالا این انقال می‌تواند نگاه‌ها به سمت او را به شدت تغییر بدهد. او با جذب بیرو می‌تواند در ردیف مدیری مثل فتح‌ا...‌زاده قرار بگیرد که یکی از جنجالی‌ترین جابه‌جایی‌های تاریخ فوتبال ایران را رقم زده است. این انتقال می‌تواند بقای او روی صندلی مدیریتی استقلال را تضمین کند. آن هم در حالی که همین چند روز قبل، ماجرای حضور اوباش در تمرین استقلال عملا دوران حضور او در باشگاه را به انتها نزدیک کرده است. کریمی نمی‌خواهد در این پروژه شکست بخورد. اگر او نتواند بیرو را جذب کند، از سوی استقلالی‌ها دوباره با انتقادهای زیادی روبه‌رو خواهد شد. اما اگر این اتفاق رخ بدهد، اوضاع در استقلال برای او کاملا گل و بلبل خواهد شد.

  

برنده دوم؛ جواد نکونام

از زمان پیوستن به استقلال، خط دروازه یکی از دغدغه‌های جدی جواد نکونام بوده است. او تصمیم به قطع همکاری با سیدحسین حسینی گرفته و به دنبال یک گلر خارجی بوده اما داشتن سنگربانی مثل بیرانوند، می‌تواند همه چیز را عوض کند. جواد به خوبی می‌داند که در صورت داشتن یک گلر در استانداردهای بیرو، بخش مهمی از راه قهرمانی در فوتبال ایران را طی کرده است. بیرو یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است. بازیکنی که حضورش در پرسپولیس، شرایط خوبی برای مربیانی مثل یحیی یا برانکو ساخته است. بدون شک انتقال او به سود نکونام نیز خواهد بود. چراکه خیال این بازیکن را از خط دروازه تیم راحت می‌کند. بیرو و نکو، سابقه همبازی ‌بودن در تیم ملی ایران را دارند. 

با این حال این دو هرگز در یک باشگاه مشترک حضور نداشته‌اند و حالا شاید این اتفاق برای اولین بار رخ بدهد. برای خود او البته این یک ریسک بزرگ خواهد بود. علیرضا گلر اول تیم ملی است و اگر درگیر حاشیه شود، شاید این جایگاه را از دست بدهد. این وظیفه مهم نکونام خواهد بود که در صورت انتقال بیرو، حواشی را در اطراف این گلر مدیریت کند و به او اجازه ندهد که درگیر ماجراهای غیرفوتبالی شود. 

 

برنده سوم؛ هواداران استقلال

حتی در روزهای شعار دادن علیه بیرو، استقلالی‌ها از کیفیت بالای این ستاره خبر داشتند. به هر حال او یک گلر ملی بوده و حالا آبی‌ها می‌توانند لذت داشتن یک گلر ملی را بچشند. استقلال در چند سال گذشته بارها از خط دروازه لطمه خورده و سنگربان مطمئنی نداشته اما برای بیرانوند همه چیز فرق می‌کند. او در این نسل بهترین دروازه‌بان فوتبال ایران است و موفقیت‌هایی داشته که شاید برای گلرهای زیادی در این فوتبال کاملا دست‌نیافتنی بوده است. به همین خاطر می‌توان گفت که استقلالی‌ها از داشتن چنین دروازه‌بانی به وجد خواهند آمد. تا امروز هرگز رابطه خوبی بین بیرو و آبی‌ها برقرار نشده اما همه می‌دانند که او در جوانی طرفدار این تیم بوده و حالا شاید با ملحق شدن به آبی‌ها، بخشی از این علاقه را دوباره آشکار کند. 

به نظر می‌رسد این یک سرقت بزرگ و جذاب در فوتبال ایران است. شاید حتی برای هیجان بازی‌ها هم خوب باشد که بیرانوند چنین انتقال بزرگی را تجربه کند و فضای کاملا ملتهبی درفوتبال ایران به وجود بیاورد. این شوک بزرگ می‌تواند جذابیت‌های زیادی برای فصل جدید فوتبال ایران بسازد.