حتی با وجود شکست دادن مس رفسنجان، آبی‌ها هفته آخر لیگ را بدون شانس قهرمانی سپری می‌کنند. با این حال همین بازگشت سریع برابر تیم محمد ربیعی، نشان می‌دهد که استقلال چه کیفیتی دارد. آبی‌ها به محض دریافت گل اول، به بازی برگشتند و با یک نمایش توفانی، دو گل به بهترین خط دفاعی این فصل رقابت‌های لیگ برتر زدند.

حالا دیگر واضح است که استقلال قهرمان لیگ نمی‌شود اما کاری که پسران آبی در این فصل انجام داده‌اند، قابل ستایش به نظر می‌رسد. استقلال تیمی است که فصل گذشته قهرمان لیگ برتر شد اما سرمربی‌اش را از دست داد. چنین اتفاقی می‌تواند هر تیمی را به نقطه اوج بحران بکشاند. آنها فصل را با یک مربی خارجی شروع کردند و طبیعتا زمان لازم بود تا این مربی بتواند به فضای فوتبال ایران

خو بگیرد.

مدتی بعد از شروع فصل، تغییرات مدیریتی در استقلال اتفاق افتاد. آجورلو رفت و علی فتح‌ا...زاده جای او را گرفت. به صورت همزمان، مشکلات مالی تیم را به شدت تهدید می‌کردند و مساله قرارداد استراماچونی نیز روی میز بود. سرانجام هم باشگاه موفق نشد بدهی‌اش را به موقع بدهد تا در یک قدمی حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار بگیرد. در چنین شرایطی، حفظ کردن روحیه و ماندن در کورس قهرمانی فوق‌العاده سخت به نظر می‌رسید. آن هم برای تیمی که در نیم‌فصل اول امتیازهای زیادی را از دست داده بود.

شاید مهم‌ترین نکته در مورد استقلال، روند رو به رشد این تیم باشد. آنها آشکارا نسبت به شروع فصل تیم بهتری شده‌اند و از آمادگی مطلوب‌تری برخوردار هستند. آنها فوتبال خوبی بازی می‌کنند و عملکردشان در این فصل، قابل ستایش به نظر می‌رسد. شاید اگر مشکلات بزرگ مدیریتی در این تیم وجود نداشت، استقلال حالا می‌توانست تا آخرین ثانیه از آخرین هفته، به بردن جام امیدوار باشد. این تیم اگر با چنین کیفیتی حفظ شود، فصل آینده نیز شانس مسلم قهرمانی خواهد بود. هرچند که آنها باید بیشتر از رقبا، با مدیران خودشان مبارزه کنند!‌

استقلال فصل گذشته تیم خوبی بود و قهرمانی لیگ را بدون شکست جشن گرفت اما شاید این شکست در مسیر قهرمانی، حتی از آن موفقیت هم جذاب‌تر باشد. چراکه تیم ساپینتو نسبت به تیم فرهاد، بسیار بهتر بازی کرده و فوتبال مدرن‌تری را به نمایش گذاشته است. استقلال با پرس سنگین از بالا، در این فصل دوندگی و جنگندگی قابل توجهی را به نمایش گذاشته است. تیمی که هیچ‌وقت دست از تلاش برنداشته و حتی این هفته نیز با وجود شانس کمی که برای ماندن در کورس قهرمانی داشت، این سه امتیاز را نیز به دست آورد.

آینده ساپینتو در این باشگاه، هنوز مبهم به نظر می‌رسد. شاید حتی این مربی تصمیم به ترک استقلال بگیرد و تیم را به خاطر همه مشکلاتش رها کند. مدیران استقلال هم هنوز تصمیم قاطعی در این مورد نگرفته‌اند. شرایط تیم در بازار نقل و انتقالات تابستانی هم بحث برانگیز به نظر می‌رسد. با این وجود کاری که آنها در این فصل انجام داده‌اند، بسیار جذاب و دلچسب است.