نگار رشیدی

در ادامه مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا 2023 کره جنوبی، روز گذشته ایران چهار نماینده داشت که حاصل کارشان تنها دو مدال برنز بود. روز گذشته الهام حسینی و پریسا نورعلی در دسته 81 کیلوگرم زنان و کیانوش رستمی و مصطفی میرجوادی در دسته 89 کیلوگرم مردان روی تخته رفتند که میرجوادی توانست با دو برنز دوضرب و مجموع تنها مدال‌آور ایران باشد.

الهام حسینی در حالی از رسیدن به سکو بازماند که یکی از اصلی‌ترین امیدهای ایران برای مدال‌آوری بود. او سال گذشته در مسابقات بحرین با سه مدال طلایی که گرفت تاریخ‌ساز شده بود اما امسال نه‌تنها از عنوان قهرمانی‌اش دفاع نکرد، بلکه هیچ سکویی را به دست نیاورد. او با رکورد ۱۰۶ یک‌ضرب، ۱۳۱ دو ضرب و مجموع ۲۳۷ کیلوگرم در مجموع پنجم شد. حسینی البته نسبت به دوره قبل درمجموع 10 کیلوگرم بیشتر وزنه‌ زد اما با این وجود از رده نخست به رتبه پنجم سقوط کرد. او البته توانست در این مسابقات رکوردشکنی کند. حسینی چهار کیلوگرم رکورد یک‌ضرب، 6 کیلوگرم رکورد دوضرب و ۱۰ کیلوگرم رکورد مجموع ایران را افزایش داد. باید دید با این وزنه‌ها، کادر فنی چه نمره‌ای به عملکرد حسینی می‌دهند. همچنین پریسا نورعلی که برای نخستین بار در قهرمانی آسیا شرکت کرده است، با رکورد ۹۱ کیلوگرم یک ضرب، ۱۱۶ کیلوگرم دوضرب و ۲۰۷ کیلوگرم مجموع در رده نهم قرار گرفت.

 در بخش مردان هم اوضاع طبق انتظار پیش نرفت. کیانوش رستمی که مدتی است بیشتر از مدال، تجربه ناکامی دارد، در این مسابقات هم به چیزی که انتظارش را داشت نرسید. او که بارها از هدفش برای رسیدن به المپیک پاریس صحبت کرده است، برای اینکه به سهمیه این مسابقات برسد به امتیاز قهرمانی آسیا نیاز ویژه‌ای داشت. او اما درنهایت در رده هشتم دسته 89 کیلوگرم ایستاد. رستمی در اولین حرکت یک‌ضرب وزنه ۱۶۵ کیلوگرمی را مهار کرد، در حرکت دوم وزنه ۱۷۲ کیلوگرمی را مهار نکرد و سه چراغ قرمز گرفت و در سومین حرکت هم همین وزنه را انداخت تا با ۱۶۵ کیلوگرم به کارش در یک‌ضرب پایان دهد. او در اولین حرکت دوضرب وزنه ۱۸۶ کیلوگرمی را بالای سر برد اما در حرکت دوم نتوانست وزنه ۲۰۷ کیلوگرمی را بلند کند و سه چراغ قرمز دریافت کرد. وی در حرکت سوم هم نتوانست وزنه را بالای سر ببرد و به کار خود پایان داد و عنوان هشتم را به دست آورد. کیانوش اگر واقعا حضور در پاریس را می‌خواهد، باید در مسابقات بعدی بهتر از این عمل کند.

درنهایت جوادی روی تخته حاضر شد تا تیم ایران بی‌مدال نماند. او در یک‌ضرب در حرکت اول وزنه 154 کیلوگرمی را مهار کرد، در حرکت دوم وزنه 159 کیلویی را بالای سر برد اما در مهار وزنه 163 کیلوگرم در حرکت سوم ناکام ماند. جوادی در دوضرب هم ابتدا وزنه 197 کیلوگرمی را مهار کرد، در ادامه وزنه 205 کیلوگرمی را بالای سر برد و در حرکت سوم وزنه 211 کیلوگرمی را مهار نکرد تا درنهایت با حدنصاب مجموع ۳۶۴ کیلوگرم (۱۵۹ یک‌ضرب و ۲۰۵ دوضرب) ضمن کسب مدال برنز دوضرب، در مجموع نیز در جایگاه سوم بایستد.

در ادامه مسابقات، امروز زینب شیخ‌حسن‌ارباب در دسته 87 کیلوگرم زنان و سیدایوب موسوی در دسته 96 کیلوگرم مردان روی تخته خواهند رفت. در مسابقات فردا نیز سهراب مرادی در دسته 102 کیلوگرم، رضا دهدار در دسته 102 کیلوگرم و امیر عزیزی و مهدی کرمی در دسته 109 کیلوگرم نمایندگان ایران خواهند بود. بدون شک مسابقه سهراب یکی از دیدنی‌ترین و مهم‌ترین رقابت‌ها برای علاقه‌مندان به این رشته خواهد بود. مرادی هم مانند کیانوش به دنبال کسب سهمیه المپیک است و از طرفی با هفتمین حضور در قهرمانی آسیا، رکورددار است. البته با توجه به واسطه درگیری طولانی‌مدت با مصدومیت کمر و کتف، نباید انتظار رکورد خاصی از او داشت و رقابتش در گروه B نیز نشان از حرکت آرام او دارد.