هرچه مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا 2021 برای حسین سلطانی تلخ تمام شد، او در رقابت‌های امسال توانست کام خود و کاروان ایران را شیرین کند. سلطانی که نخستین نماینده ایران در بخش مردان بود، روز گذشته در رقابت‌های دسته 81 کیلوگرم گروه A روی تخته حاضر شد و با دو طلا و یک نقره، چراغ مدال را برای تیم مردان روشن کرد. هرچند از زمانی که استارت لیست مسابقات اعلام شد، سلطانی به عنوان مدعی قهرمانی معرفی شد و درنهایت نیز این عنوان را به دست آورد. سلطانی که در سال 2021 به دلیل مصدومیت به جای سکو، راهی بیمارستان شد، حالا انتقامش را از این مسابقات گرفت و مرد طلایی قاره کهن در دسته 81 کیلوگرم شد.

سلطانی حتی می‌توانست با سه طلا به کار خود پایان دهد. او در حرکت اول یک‌ضرب وزنه ۱۴۹ کیلوگرم را به راحتی بالای سر برد، در حرکت دوم موفق به مهار وزنه ۱۵۴ کیلوگرم شد و در حرکت سوم پشت وزنه ۱۵۷ کیلوگرم قرار گرفت. سلطانی با مهار این وزنه مدال طلا می‌گرفت اما این وزنه را انداخت تا به مدال نقره یک‌ضرب رسید. وزنه‌بردار قزاقستان، سیتکازی که رقیب اصلی ملی‌پوش ایران به حساب می‌آمد، با مهار وزنه ۱۵۵ کیلوگرم طلای یک‌ضرب را از آن خود کرد.

ملی‌پوش ایران در حرکت اول دوضرب نیز پشت وزنه ۱۸۴ کیلوگرم قرار گرفت و با مهار این وزنه طلای دوضرب و مجموع خود را قطعی کرد. او در حرکت دوم وزنه ۱۹۵ کیلوگرم را انداخت. برای حرکت سوم سلطانی وزنه ۱۹۶ کیلوگرم انتخاب شد، اما او این وزنه را انداخت و با همان ۱۸۴ کیلوگرم به کار خود پایان داد. درنهایت سلطانی که در مجموع دو دسته سه حرکت صحیح را اجرا کرد، در پایان با رکورد مجموع ۳۳۸ کیلوگرم قهرمان آسیا شد.

در ادامه این رقابت‌ها امروز چهارشنبه، ایران چهار نماینده روی تخته خواهد داشت. کیانوش رستمی و میرمصطفی جوادی در دسته 89 کیلوگرم گروه A و سیده‌الهام حسینی و پریسا نورعلی در دسته 81 کیلوگرم گروه A برای کسب مدال به مصاف پولاد سرد خواهند رفت.

رستمی یکی از باتجربه‌ترین وزنه‌بردارهای ایران در قهرمانی آسیاست. او برای پنجمین بار در این مسابقات وزنه می‌زند و یکی از مصمم‌ترین نفرات برای کسب سهمیه المپیک پاریس بعد از ناکامی در رسیدن به المپیک توکیو است. او در مسابقات 2021 قهرمان شده و حالا هم به دنبال تکرار این عنوان است. رستمی در حال حاضر در رده پنجم رنکینگ ایستاده اما برای تثبیت جایگاه خود باید بین 10 نفر اول بماند.

جوادی دیگر نماینده ایران در دسته 89 کیلوگرم نیز سومین تجربه حضور در قهرمانی آسیا را پیش رو دارد. او از دو تجربه قبلی تنها یک مدال برنز به دست آورده است. جوادی در اولین گزینشی المپیک اوت شد و نتوانست رکوردی را ثبت کند و حالا اگر می‌خواهد به المپیک برسد، باید با کیانوش هم رقابت کند و بیشتر از او وزنه بزند.

او در اردوی بازی‌های کشورهای اسلامی شرایط خوبی داشت و حتی رکورد دوضرب جهان را هم به طور غیررسمی شکست اما پس از بازی‌های قونیه دچار افت شد که گفته می‌شد ناشی از مصدومیتی بود که برایش پیش آمد و حتی در قهرمانی جهان ۲۰۲۲ هم عملکرد ضعیفی داشت و اوت شد. اکنون نتیجه قهرمانی آسیا کره جنوبی نشان می‌دهد که این وزنه‌بردار تا چه اندازه در حال بازگشت به روزهای خوب خودش است.

از سوی دیگر سیده‌الهام حسینی هم از تجربه بیشتری برخوردار است و توانسته با مدال‌هایش جزو تاریخ‌سازان این رشته باشد. او حالا یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های رسیدن به المپیک پاریس است و باید به خوبی از مسابقاتی که پیش رو دارد استفاده کند تا جزیی از کاروان ایران باشد.