نگار رشیدی

بازی‌های کشورهای اسلامی 2022 به میزبانی قونیه، یکی از ماندگارترین تورنمنت‌هایی است که کاروان ورزش کشورمان تا به اینجا تجربه کرده است. در قونیه نخستین طلای تیمی والیبال مردان به دست آمد، والیبال بانوان بعد از 56 سال صاحب مدال شدند، وزنه‌برداری بانوان اولین مدال طلای خود را دشت کرد، حسن تفتیان هرچند با باد بسیار موافق بالاخره به رکورد زیر 10 ثانیه رسید و حالا نخستین مدال اپه بانوان بعد از انقلاب اسلامی را در این بازی‌ها به دست آمده است.

در رقابت‌های شمشیربازی اسلحه اپه زنان، اعظم بختی توانست با ایستادن روی سکوی سوم، نخستین مدال بانوان این رشته را در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به ست بیاورد. او که با درخشش خود توانست تا مرحله نیمه‌نهایی پیش بیاید، برابر نماینده میزبان شکست خورد تا به برنز مسابقات برسد. البته شمشیربازی ایران می‌توانست یک مدال دیگر هم در بخش بانوان داشته باشد که با کمی بدشانسی این اتفاق نیفتاد. پوررحمتی با اینکه مقابل قهرمانان جوانان جهان عملکرد بسیار خوبی داشت و می‌توانست برنده این بازی باشد، با یک امتیاز اختلاف شکست خورد تا جایی در فهرست مدال‌آوران این دور از بازی‌ها نداشته باشد.

در اسلحه سابر هم ملی‌پوشان کشورمان موفق به کسب نقره و برنز بازی‌ها شدند. علی پاکدامن و محمد رهبری در حالی در نیمه‌نهایی مقابل هم قرار گرفتند که هر دو این شایستگی را داشتند مدال طلا را به گردن بیاویزند. همان‌طور که پاکدامن هم بعد از مصاف با هم‌تیمی‌اش اشاره کرد، این دو ملی‌پوش ایران فینال را مقابل هم برگزار کردند. درنهایت اما پاکدامن در گام آخر به مصاف شمشیرباز میزبان رفت و با ناداوری به مدال نقره بسنده کرد. این بازی با یک اختلاف امتیاز و با نتیجه 15 بر 14 به پایان رسید. رهبری هم به مدال برنز مشترک مسابقات رسید. رهبری پیش از این در مرحله یک چهارم نهایی محمد فتوحی هم وطن خود را شکست داده بود. ایران در اسلحه های سابر انفرادی و تیمی زنان، اپه و فلوره انفرادی مردان صاحب مدال نشد.

این در حالی است که جودو که مدت‌هاست در انتظار رای دادگاه حکمیت ورزش است، در این بازی‌ها اصلا موفق ظاهر نشد. جودوی ایران با 14 نماینده در بخش بانوان و آقایان به قونیه رفت و حتی یک مدال هم نتوانست دشت کند. موضوعی که قطعا برای فدراسیون آرش میراسماعیلی سنگین تمام خواهد شد.

از سوی دیگر تیم ملی بسکتبال سه نفره مردان توانست بدون حتی یک شکست در مرحله مقدماتی صعود از این مرحله را تجربه کند. این تیم در دو دیدار نخست مرحله مقدماتی با اقتدار موریتانی و مالدیو را شکست داد تا شروع خوبی داشته باشد. آنها اوگاندا را هم 21 بر 12 شکست دادند و در آخرین و چهارمین بازی خود برابر گویانا به میدان رفتند و باز هم با نتیجه 21 بر 12 پیروز شدند. شاگردان رضا هنگام‌پور به نظر می‌رسد به مدالی کم‌تر از طلا فکر نمی‌کنند. تیم بسکتبال سه نفره بانوان اما در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل گامبیا شکست خورد تا از صعود به نیمه‌نهایی بازبماند.

در چهارمین روز از رقابت‌های شنا هم نمایندگان کشورمان در مرحله مقدماتی ۵۰ متر کرال پشت و ۵۰ متر آزادبه نیمه نهایی رسیدند. در مرحله نیمه نهایی ماده ۵۰ متر پشت ابوالفضل سام با ۲۶. پنجم شد و بار دیگر رکورد جوانان این ماده را جابه‌جا کرد. عباسی نیز در رتبه هفتم ایستاد و هردو جواز حضور در فینال را کسب کردند. در فینال ۵۰ متر کرال پشت سام و عباسی با زمان به ترتیب در جایگاه ششم و هشتم قرار گرفتند و به کار خود پایان دادند. در ادامه دو شناگر ایرلن در ماده ۱۰۰ متر آزاد به آب زدند که سامیار عبدلی با ثبت زمان ۵۰.۸۹ در جایگاه پنجم قرار گرفت و متین سهران با زمان ۵۱.۵۵ هفتم شد و هر دو به فینال ماده ۱۰۰ آزاد صعود کردند.