نغمه آتش و یخ!

پیش از آغاز رقابت‌های هاکی قهرمانی بانوان در آسیا، هیچ‌کس توقع نداشت دختران هاکی ایران این‌چنین بدرخشند اما آنها تورنمنتی استثنایی را پشت سر گذاشتند و تا آخرین روز، بخشی از این رقابت‌ها بودند. این موفقیت بزرگ و رسیدن به نقره آسیا در حالی رقم خورد که خیلی از ستاره‌های تیم در این سه سال با هزینه شخصی تمرین کرده‌اند و حتی با هزینه شخصی به این تورنمنت رفته‌اند. به نظر می‌رسد این رقابت‌ها، نقطه شروعی برای یک تیم شگفت‌انگیز در ورزش ایران است. تیمی که اگر با همین سرعت پیشرفت کند، دنیا را به تسخیر درمی‌آورد.

نگار رشیدی

 

شاهکار در تجربه اول

این نخستین بار بود که تیم ملی هاکی روی یخ بانوان ایران، در مسابقه‌های قهرمانی آسیا اقیانوسیه شرکت می‌کرد. شاید این تیم برای خیلی از رقبا ناشناخته به نظر می‌رسید و خیلی‌ها این دختران را مدعی نمی‌دانستند اما به محض شروع رقابت‌ها مشخص شد که این نفرات، چقدر مصمم و پرانگیزه هستند. ایران در این رقابت‌ها در یک گروه مشترک با هند، کویت و قرقیزستان قرار گرفت. اولین حریف ایران تیم ملی هند بود که یکی از تیم‌های باسابقه در این رقابت‌ها به حساب می‌آید. این در حالی است که هنوز زمان زیادی از تشکیل تیم ملی بانوان هاکی روی یخ در ایران نمی‌گذرد. با این حال دختران ایرانی شاهکار کردند و هند را در مسابقه اول با نتیجه 17 بر یک شکست دادند. یک برد قاطعانه که قدرت واقعی ایران را به همه نشان داد. تیم ملی در بازی دوم هم با نتیجه 20 بر صفر کویت را برد و سپس با شکست دادن قرقیزستان و صدرنشینی در گروه، خودش را به عنوان یک تیم مدعی معرفی کرد. تیم ملی، قرقیزستان را نیز با نتیجه وحشتناک 26 بر صفر از پیش رو برداشت!

این دختران‌ تاریخ‌ساز

امارات اولین حریف ایران در دور حذفی رقابت‌ها بود و واضح به نظر می‌رسید که اصلا شانسی روبه‌روی این تیم آماده ندارد. دختران هاکی‌‎باز تیم ملی در این بازی با نتیجه 14 بر صفر برنده شدند و اصلا اجازه نفس کشیدن به حریف ندادند. این پیروزی، صعود تیم ملی ایران به نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا را قطعی کرد و یک صحنه بزرگ برای درخشیدن به هاکی بانوان ایران داد. حالا تیم ملی فقط یک بازی تا رسیدن به فینال فاصله داشت و باید آن مسابقه را برابر سنگاپور برگزار می‌کرد. فاطمه اسماعیلی، اعظم‌السادات سنایی و عسل حیدری در این بازی برای ایران گل زدند تا تیم ملی هاکی بانوان ایران در اولین تجربه حضور در این رقابت‌ها، با شایستگی محض به دیدار فینال راه پیدا کند. حریف ایران در این مسابقه، تیم میزبان رقابت‌ها یعنی تایلند بود.

این نخستین بار بود که تیم ملی هاکی روی یخ بانوان ایران، در مسابقه‌های قهرمانی آسیا اقیانوسیه شرکت می‌کرد. شاید این تیم برای خیلی از رقبا ناشناخته به نظر می‌رسید و خیلی‌ها این دختران را مدعی نمی‌دانستند اما به محض شروع رقابت‌ها مشخص شد که این نفرات، چقدر مصمم و پرانگیزه هستند

نایب‌قهرمان اما قهرمان

تیم ملی هاکی بانوان در مسابقه فینال روبه‌روی تایلند قرار گرفت. تایلندی‌ها خیلی زود از تجربه بیشترشان و البته از جو ورزشگاه استفاده کردند و در همان ثانیه‌های ابتدایی به گل رسیدند. شاید تصور می‌شد این گل، روحیه تیم ملی را از بین ببرد اما دختران ایران به خوبی جنگیدند و در شروع تایم دوم حتی توانستند بازی را به تساوی بکشانند. عکس‌العمل‌های عالی آرزو ایزدی روی پنالتی‌های حریف، تاثیر زیادی در ماندن ایران در مسابقه داشت. تیم ملی حتی در این تایم صاحب چند موقعیت خوب هم شد اما در نهایت این تیم میزبان بود که با خوش‌شانسی و البته استفاده از اشتباه‌های فردی تیم ایران، به گل‌های بعدی دست پیدا کرد. با این وجود ایستادن روی سکوی دوم مسابقه‌ها نیز یک دستاورد فوق‌العاده به شمار می‌رود. این تیم نشان داد که اگر مورد حمایت قرار بگیرد، حتی می‌تواند به سکوهای جهانی حمله کند و موفقیت‌های بزرگ‌تری را نیز جشن بگیرد.

بهترین‌ها

بهترین بازیکن این مسابقه‌ها، ستاره‌ای از تیم ملی هاکی ایران بود. فاطمه اسماعیلی در جریان رقابت‌های قهرمانی آسیا، 17 گل برای تیم ملی زد و 9 پاس گل نیز به هم‌تیمی‌ها داد. او در حقیقت روی 29 گل تاثیر مستقیم گذاشت و از این حیث موثرترین بازیکن تورنمنت به حساب می‌آید. جالب اینکه دومین گلزن برتر رقابت‌ها نیز به تیم ملی ایران تعلق داشت. ستاره شماره هفت تیم ملی یعنی عسل حیدری در این مسابقه‌ها 12 گل زد تا دومین گلزن برتر رقابت‌های هاکی قهرمانی آسیا لقب بگیرد. روی خط دروازه نیز آرزو ایزدی عملکرد بسیار خوبی داشت. او توانست 92 درصد ضربه‌هایی که به طرف دروازه‌اش زده بودند را مهار کند. آرزو از این حیث بعد از سنگربان تیم ملی تایلند، نفر دوم این رقابت‌ها شد و در جایگاه دومین گلر برتر قرار گرفت. ایزدی که با لباس شماره دو برای ایران بازی می‌کرد، در مجموع 46 سیو در این رقابت‌ها داشت و از چهره‌های مهم و کلیدی در مسیر نایب‌قهرمانی ایران به شمار می‌رفت. جالب اینکه ایران در بسیاری از معیارهای آماری، برترین تیم جام بود و عملکرد بسیار خوبی در این تورنمنت داشت اما تایلند از امتیاز میزبانی برخوردار بود و در نهایت نیز قهرمانی را از آن خودش کرد.