این فصل از فوتبال باشگاهی ایران هم رو به اتمام است اما هنوز هیچ‌کس نمی داند ورزشگاه آزادی دقیقا قابلیت میزبانی از چند هزار هوادار را دارد. اوایل این فصل بود که با فروکش کردن بحران کرونا، پای تماشاگرها دوباره به ورزشگاه‌ها باز شد. آن روزها بانوان هم راهی آزادی شدند و چند مسابقه از تیم‌های محبوب خودشان را از نزدیک تماشا کردند. به طور معمول در بازگشت تماشاگرها حدود ۳۰ درصد از ظرفیت ورزشگاه آزادی در اختیار آنها قرار می‌گرفت. اگر ظرفیت ورزشگاه آزادی را ۸۰ هزار نفر محاسبه کنیم، چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر می‌توانستند برای تماشای دیدارها راهی آزادی شوند.

پس از مدتی اما روند حضور تماشاگران در ورزشگاه متوقف شد و بازی‌ها در استادیوم‌های خالی برگزار شدند. وقتی زمان بازگشت هواداران به سکوها از راه رسید، باز هم صحبت از ظرفیت ۳۰ درصدی بود اما این بار معمولا زیر ۱۰ هزار بلیت در اختیار قرمزها و آبی‌ها قرار می‌گرفت. گذشت و گذشت تا دربی پایتخت از راه رسید و سازمان لیگ رسما اعلام کرد که برای این مسابقه ۱۵ هزار بلیت به صورت اینترنتی فروخته می‌شود و سهم هواداران هر تیم از این بلیت‌ها ۷۵۰۰ عدد خواهد بود. با این حال ازدحام وحشتناک جمعیت در استادیوم شرایط متفاوتی را رقم زد و در نهایت ۵۰ هزار نفر بازی را از نزدیک دیدند.

پس از این اتفاق فدراسیون فوتبال تصمیم به عقب‌نشینی گرفت و اعلام کرد که آزاد مشکلی برای میزبانی از ۴۰ هزار هوادار ندارد. با این حال به شکلی عجیب و باورنکردنی برای مسابقه امروز پرسپولیس و گل‌گهر در رقابت‌های جام حذفی تنها ۱۰ هزار بلیت به فروش می‌رسد. رقمی که یک‌چهارم ادعای فدراسیون فوتبال به حساب می‌آید. این وضعیت شرایط کاملا نابرابری بین سرخابی‌ها و تیم‌هایی مثل سپاهان به وجود آورده است.

سپاهان به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی لیگ، نبردهای خانگی را مقابل ۶۰ هزار هوادار برگزار می‌کند اما پرسپولیس و استقلال چنین شرایطی ندارند. جالب اینکه که هیچ تضمینی هم نیست که تنها ۱۰ هزار نفر برای تماشای دیدار پرسپولیس و گل‌گهر به آزادی بروند. سیستم ورود به ورزشگاه آنقدر عیب و ایراد دارد که در دربی بسیاری از افراد با بلیت‌های استفاده شده یا حتی جعلی، خودشان را به سکوها رساندند و بدون هیچ مشکلی شاهد مسابقه تیم‌شان بودند! در نتیجه به نظر می‌رسد اگر این بار هم هواداران خودشان را به استادیوم برسانند، روی سکوها حضور پیدا خواهند کرد.

اصلا معلوم نیست که این آشفتگی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. ظاهرا تا پایان این فصل باید ظرفیت شناور ورزشگاه آزادی را هر بار حدس بزنیم. حق استقلال و پرسپولیس است که در دیدارهای حساس باقی‌مانده از لیگ و جام حذفی از حمایت هواداران‌شان برخوردار شوند اما فدراسیون فوتبال فعلا چنین امکانی را در اختیار آنها نمی‌گذارد. تجربه دربی نشان داد که حتی با وجود تخریب بخشی از سکوها، حضور حداقل ۵۰ هزار نفر در ورزشگاه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

با این حال فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ همچنان به مقاومت ادامه می‌دهند. آنها تلاش می‌کنند که ضعف‌های خودشان در کنترل هواداران و ناتوانی‌های‌شان در مدیریت اوضاع را با کاهش تعداد تماشاگرها جبران کنند. اگر انتخاب با آنها باشد بازی‌های آزادی همیشه روبه‌روی سکوهای خالی برگزار خواهد شد. بدون تردید این ظلم بسیار بزرگی به فوتبال باشگاهی ایران است.