حضور آسیایی

عدد 62 تعداد کل ‌بازی‌های ایران در جام ملت‌های آسیاست. اولین بازی در روز جمعه 20 اردیبهشت 1347 مقابل هنگ‌کنگ برگزار شد که با برتری دو بر صفر ایران به پایان رسید. آخرین بازی را هم که همه یادشان هست؛ مصاف دراماتیک با عراق در جام ملت‌های 2015 استرالیا که با شکست ایران در ضربات پنالتی به پایان رسید. در فاصله بین این دو بازی، ایران 60 بازی دیگر هم طی 16دوره سپری‌ شده از جام ملت‌ها انجام داده است. 16دوره‌ای که ایران در سه دوره ابتدایی‌اش غایب بود اما در 13دوره بعدی حضوری فعال داشت.


شروع رویایی

13 بازی اول ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا با 13برد متوالی و یک رکورد عالی برای این تیم همراه بوده است. طی دوره‌های چهارم، پنجم و ششم ملی‌پوشان ایران نه تساوی داشتند، نه شکست. آنها با 13برد متوالی مقابل هنگ‌کنگ، چین‌تایپه، برمه، رژیم اشغالگر قدس، کامبوج (دو بار)، عراق (دو بار)، تایلند، کره‌جنوبی، چین، یمن و کویت به سه قهرمانی متوالی در این جام دست یافتند. اولین تساوی ایران در اولین بازی از جام ملت‌های1980 مقابل سوریه رقم خورد و اولین شکست هم در نیمه‌نهایی همین دوره مقابل کویت اتفاق افتاد.


برد آسیایی

تعداد کل پیروزی‌های ایران طی ادوار جام ملت‌ها به 37 برد رسیده است. از این تعداد، 35 پیروزی در 90 دقیقه به دست آمده و دو پیروزی هم در وقت‌‌های اضافه بازی حاصل شده است. پیروزی‌های به‌دست ‌آمده در ضربات پنالتی در این 37 بازی محاسبه نشده، چون طبیعتا تمام بازی‌هایی که به ضربات پنالتی کشیده، نتیجه آنها مساوی منظور شده است. تیم‌های عراق، کره‌شمالی و امارات بیشتر از هر تیم دیگری مغلوب ایران شده‌اند. این تیم‌ها هر کدام چهار بار مقابل ایران شکست خورده‌اند. مقابل عراق به‌جز این چهار پیروزی، یک مساوی و یک باخت هم داشته‌ایم.


داستان کره

هفت تعداد شکست‌های ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیاست. جالب اینکه تقریبا نیمی از این هفت شکست مقابل کره‌جنوبی بوده و آنها بیش از هر تیم دیگری ایران را در جام ملت‌ها شکست داده‌اند. سه باخت ایران مقابل کره‌جنوبی رخ داده و چهار باخت دیگر مقابل چهار تیم مختلف رقم خورده است. یک باخت سه بر صفر در مرحله گروهی سال 1988 و دو باخت دو بر یک و یک بر صفر در وقت‌های اضافه که هر دو در یک‌چهارم نهایی رخ داد، شکست‌های ایران مقابل کره‌جنوبی بوده‌اند. کویت، عربستان، ژاپن و عراق چهار تیم دیگری هستند که ایران را در جام ملت‌ها شکست داده‌اند.


حسرت سامورایی

ایران هرگز در جام ملت‌ها موفق به شکست ژاپن نشده است. این دو تیم سه بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که دو بازی با تساوی بدون گل به پایان رسیده و یک بازی را هم ژاپن با گل دقیقه آخر کازویوشی میورا در هیروشیما پیروز شد. این همان مسابقه معروفی است که علی پروین روی نیمکت ایران می‌نشست و تیم ما بازی را هشت نفره تمام کرد. دو تساوی بدون گل هم توسط پرویز دهداری و برانکو به دست آمده است. البته چهار تیم دیگر هم مقابل ایران شکست نخورده‌اند که لیست آنها لیست جالبی است؛ سوریه، هند، سنگاپور و عمان!