تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین بازی خود در پنجره ششم و پایانی انتخابی جام جهانی، مقابل ژاپن قرار گرفت تا با پیروزی در این بازی شانس خود را در رقابت نزدیک با قزاقستان برای صعود استفاده کند. آسمانخراش‌های ایران اما مقابل حریف شرق آسیایی خود بسیار ضعیف ظاهر شدند و با نتیجه 96 بر 61 مغلوب حریف شدند. ایران در چهار ست این بازی با نتایج 22 بر 16، 30 بر 13، 23 بر 16 و 21 بر 16 شکست خورد. تیم ملی ایران که بدون بازی تدارکاتی راهی ژاپن شده بود، از همان ابتدای بازی آشفته ظاهر شد و فرصت‌های زیادی را برای کسب امتیاز از دست داد. این در حالی است که ژاپنی‌ها با تکیه بر سرعت و پرتاب‌های سه امتیازی، مدام امتیازات را به نام خود می‌زدند. شکست تیم ملی مقابل ژاپن در حالی رقم خورد که ملی‌پوشان ایران در بازی رفت مقابل این حریف پیروز شده بودند و با توجه به بازی سختی که هفتم اسفند با چین دارند،‌ باید هر طور شده این پیروزی را تکرار می‌کردند.

با این وجود تیم ملی قزاقستان با شکست نزدیکی که مقابل چین متحمل شد، به کمک ایران آمد تا کورسوی امیدی برای سعید ارمغانی و شاگردانش ایجاد شود. چراکه ایران در گروه F به 6 پیروزی و پنج شکست رسیده اما قزاقستان پنج پیروزی و 6 شکست دارد. به این ترتیب با توجه به یک برد بیشتر بسکتبال ایران، اگر تیم ملی بتواند مقابل چین به پیروزی برسد،‌ بدون اما و اگر و فارغ از نتیجه قزاقستان مقابل استرالیا راهی جام جهانی می‌شود. ایران همچنین اگر مقابل چین شکست بخورد و قزاقستان هم برابر استرالیا مغلوب شود، باز هم به واسطه یک برد بیشتری که دارد، به جام جهانی صعود می‌کند. به این ترتیب تنها یک احتمال برای نرسیدن ایران به سهمیه وجود دارد و آن شکست تیم ملی برابر چین و برد قزاقستان مقابل استرالیا است. چراکه قزاقستان در بازی رودررو ایران را شکست داده و به همین دلیل به جام جهانی خواهد رسید.

در گروه‌ ایران، استرالیا با ۱۰ پیروزی و چین با ۹ پیروزی در رده‌های اول و دوم قرار دارند و صعودشان مسجل شده. ژاپن هم ۶ پیروزی داشته‌ و باتوجه به این که میزبان جام جهانی ۲۰۲۳ است، در رقابت‌ها حضور خواهد داشت. باید دید در بازی‌های هفتم اسفند، مجوز صعود به ایران داده می‌شود یا قزاقستان. دو تیمی که برای صعود دست به هر کاری خواهند زد.