نگار رشیدی

روز جمعه 21 بهمن، بیست‌ودومین دوره لیگ برتر والیبال بانوان ایران رسما به پایان می‌رسد. لیگی که با حضور هشت تیم مس رفسنجان، صدیق گفتار وارنا، پیکان تهران، جهان بین‌چهارمحال، ذوب‌آهن اصفهان، طلوع‌مهر یزد، سایپا تهران و سریک گنبد آغاز شد و حالا سریک و پیکان در نبرد قهرمانی مقابل هم قرار می‌گیرند.

در این فصل در مجموع 56 مسابقه در دور رفت و برگشت برگزار شد و درنهایت تیم‌های پیکان، سریک، سایپا و ذوب‌آهن به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند. حالا این مسابقات به ایستگاه آخر رسیده و باید دید جام امسال به گنبد می‌رود یا در تهران می‌ماند. این مسابقه از ساعت 14 روز جمعه به میزبانی سالن فدراسیون والیبال برگزار می‌شود. جایی که قرار است شاهد تلاش دو تیم برای تصاحب جام باشد. تقابلی دیدنی بین دو تیم باتجربه و تازه‌وارد که هر دو مدعی‌های قهرمانی هستند.

پیکان با سال‌ها حضور در لیگ والیبال بانوان یکی از باتجربه‌ترین تیم‌های حاضر در این مسابقات است. خودروسازها سال 96 برای نخستین بار کاپ قهرمانی لیگ برتر را بالای سر بردند و امسال از همان مسابقه اول با هدف بردن یک جام دیگر وارد رقابت‌ها شدند. پیکانی‌ها که امسال دست به جوانگرایی هم زده‌اند، با هدایت فاطمه رشیدی به عنوان اولین تیم راهی فینال شدند و به دنبال یک قهرمانی دیگر در کارنامه‌شان هستند. آنها با 13 برد و 39 امتیاز به عنوان صدرنشین مرحله مقدماتی راهی نیمه‌نهایی شدند و حالا در دیدار فینال برابر تیم دوم جدول قرار گرفته‌اند تا برای کسب مدال طلا بجنگند.

در سوی دیگر این میدان، سریک گنبد ایستاده است که با قهرمانی در لیگ دسته یک به لیگ برتر آمد و توانست در همان اولین تجربه لیگ برتری با رسیدن به فینال خودی نشان بدهد. هرچند جذب بازیکنان شناخته‌شده والیبال و حضور نیلوفر حجتی روی نیمکت سریک، گام بلندی برای گنبدی‌ها در مسیر رسیدن به فینال بود. سریکی‌ها با بازی‌ها و عملکرد خوب‌شان عنوان قهرمانی نیم‌فصل را به دست آوردند اما در دور برگشت، یک شکست آنها را یک امتیاز از پیکان عقب انداخت تا در رده دوم جدول قرار بگیرند. پیکان شاید از نظر تجربه قوی‌تر باشد اما سریک هم تماشاگرانی دارد که حتما آنها را در دیدار نهایی هم حمایت می‌کنند. گنبدی‌ها در بازی رفت نیمه‌نهایی مقابل سایپا حدود سه هزار صندلی را پر کردند تا رکورد تماشاچی‌ها در مسابقات والیبال بانوان ایران را به نام خود بزنند. سریکی‌ها که از حمایت خوبی از سوی سردار آزمون مالک تیم‌شان برخوردار هستند، امیدوارند اسب‌های‌شان را از خودروهای رقیب عبور دهند و فاتح سکوی نخست مسابقات شوند. موضوعی که باعث می‌شود یک تقابل و جنگ‌تمام عیار در سالن فدراسیون والیبال رقم بخورد. چراکه پیکان هم تیمی نیست که به این راحتی‌ها تسلیم شود.

برنده بازی جمعه، علاوه بر کسب عنوان قهرمانی باشگاه‌های زنان ایران، در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا که از 5 تا 12 اردیبهشت 1402 به میزبانی ویتنام برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. ناگفته نماند ملیحه نوری به عنوان داور اول و زینب حقی به عنوان داور دوم، قضاوت دیدار نهایی لیگ برتر زنان را برعهده دارند. لیلی توکلی ناظر فنی است و شهناز برادران مهاجری هم ناظر داوری این دیدار حساس است.