آریا طاری

هفته نوزدهم لیگ برتر ایران امروز رسما به پایان خواهد رسید. به جز پرسپولیس و نفت آبادان که مهم‌ترین نبرد روز را برگزار می‌کنند، سه مسابقه دیگر نیز در شهرهای مختلف برگزار می‌شود. در پایتخت، تیم آماده ساکت الهامی با تراکتور مسابقه می‌دهد، در اصفهان، ذوب به مصاف تیم متحول‌شده ملوان می‌رود و دومین دربی کرمان نیز بین گل گهر و مس برگزار خواهد شد. نبردی که برای باقی ماندن تیم ژنرال در کورس قهرمانی اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. همه این مسابقه‌ها، تاثیر چشمگیری در جدول رده‌بندی لیگ برتر دارند.

هوادار-تراکتور؛

ساکت و خاطرات فراموش‌نشدنی

ساکت الهامی در شرایطی روبه‌روی تراکتور قرار می‌گیرد که خاطرات خوبی با این تیم دارد. او دومین مربی تاریخ باشگاه تراکتور بوده که توانسته این تیم را روی سکوی اول رقابت‌های جام حذفی قرار بدهد. رابطه این مربی با باشگاه تراکتور نیز همیشه رابطه خوبی بوده است. از زمان صعود هوادار به لیگ برتر، این تیم همه نتیجه‌های ممکن را روبه‌روی تراکتور تجربه کرده است. اولین برخورد دو تیم به سود هوادار تمام شد، تراکتور برنده دومین بازی بود و سومین دیدار نیز با تساوی بدون گل به پایان رسید. آن‌چه به این مسابقه جذابیت و هیجان زیادی می‌بخشد، فرم عالی هر دو تیم است. دو تیمی که این روزها در اوج آمادگی قرار دارند. تیم الهامی در پنج بازی گذشته لیگ برتر دو برد و سه تساوی داشته و از هفته دوازدهم، دیگر در لیگ برتر شکست نخورده است. تیم الهامی البته یک آمار عجیب دیگر هم دارد. آنها در هیچ‌کدام از نبردهای این فصل نتوانسته‌اند بیشتر از یک بار دروازه رقبا را باز کنند. این تیم هفته گذشته با وجود 10 نفره بودن، نفت آبادان را شکست داد تا روحیه جنگجویانه‌اش را برابر رقبا به نمایش بگذارد. در مقابل تیم پاکو خمز نیز بسیار آماده به نظر می‌رسد. تیمی که در این دو هفته یک شکست سنگین را به ذوب آهن تحمیل کرده و فولاد را نیز با گل دقیقه 99 شکست داده است. این تیم به آرامی خودش را به رده‌های بالای جدول نزدیک کرده و فعلا خیال متوقف شدن ندارد. آنها این فصل در تهران، پرسپولیس را برده‌اند و روبه‌روی استقلال شکست خورده‌اند. حالا تراکتور باز هم به پایتخت سفر می‌کند تا این بار مقابل تیم سخت‌جان ساکت الهامی به میدان برود. تیمی که خیلی سخت قافیه را به رقبا واگذار می‌کند.

ذوب آهن-ملوان؛ مازیار و نقطه تحول

کاری که مازیار زارع با ملوان انجام داده، تحسین برانگیز به نظر می‌رسد. تیمی که فصل را در بحران شروع کرده بود و برای مدت‌ها گزینه جدی سقوط به شمار می‌رفت، حالا در رده یازدهم جدول دیده می‌شود. این در حالی است که ملوان در زمستان نیز خرید خاصی نداشته و فقط یک بازیکن جوان را به صورت قرضی به خدمت گرفته است. ملوان در هر دو دیدار خانگی آخرش برنده شده اما امروز در حالی در زمین ذوب به میدان می‌رود که از آخرین دیدار خارج از خانه‌اش در لیگ خاطره خوبی نداشته و روبه‌روی استقلال به سختی شکست خورده است. با توجه به اتفاقات شروع فصل، کمی باورنکردنی به نظر می‌رسد اما حالا ذوب حتی بیشتر از ملوان در خطر سقوط قرار دارد. تیمی که در نیم‌فصل اول لیگ برتر و به خصوص در نیمه اول آن به ندرت بازنده شده بود، این اواخر مدام طعم شکست را در رقابت‌های لیگ برتر چشیده است. ذوب در پنج مسابقه اخیرش در لیگ برتر فقط دو امتیاز به دست آورده است. این بدترین آمار ممکن در این پنج هفته در کنار دو تیم قعرنشین یعنی نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان بوده است. تارتار در تابستان، چند مهره باتجربه را به خدمت گرفته و امیدوار است این خریدها شرایط بهتری برایش به وجود بیاورند.

گل گهر-مس؛ دربی شماره دو!

دربی اول کرمان بین گل گهر و مس رفسنجان، یک نبرد بسیار جذاب و پرگل بود. همه امیدوارند دربی گل گهر و مس کرمان نیز تا همین اندازه جذاب باشد. گل گهر از دل یک هفته تلخ و ناامیدکننده به این مسابقه قدم می‌گذارد. آنها در زمین سپاهان، شکست دردناکی را تحمل کردند و چهار گل از طلایی‌ها خوردند. اتفاقی که در شخصیت قهرمانی این تیم خدشه بزرگی به وجود آورد. حالا شاگردان ژنرال می‌خواهند نشان بدهند که این اتفاق تلخ را پشت سر گذاشته‌اند و به دنبال تغییر دادن اوضاع هستند. در مقابل مس کرمان نیز نبرد پرحاشیه‌ای روبه‌روی استقلال داشت و این تیم هم بازنده شد. اتفاقی که انگیزه هر دو تیم را برای درخشیدن در این جدال به اوج می‌رساند. بازی رفت دو تیم، چهار گل داشت و در نهایت با نتیجه تساوی تمام شد. قبل از این اما گل گهر توانسته بود در چهار مسابقه متوالی مس کرمان را شکست بدهد. قبل از شروع این بازی، تیم قلعه‌نویی شانس به مراتب بیشتری برای بردن این نبرد دارد اما شرایط بازی تیم‌های همشهری، همیشه خاص و متفاوت با سایر بازی‌ها به نظر می‌رسد.