شکست باورنکردنی رافا نادال در دومین مرحله از اوپن استرالیا روبه‌روی مایکل مک دونالدو آمریکایی آن هم در سه ست متوالی، جذابیت‌های این تورنمنت را کم کرد. همان‎طور که انتظار می‌رفت، تنیسور شصت و پنجم دنیا نیز در مرحله بعدی توسط رقیب ژاپنی‌اش حذف شد تا مشخص شود که شکست نادال، نتیجه ناآمادگی خود او بوده است.

جالب اینکه در همین تورنمنت، یک تنیسور آمریکایی دیگر هم موفق شده پدیده این روزهای دنیای تنیس یعنی کسپر رود را شکست بدهد. کسپر که در آخرین گرنداسلم سال گذشته فینالیست شده بود، درست مثل نادال یک فاجعه بزرگ را تجربه کرد. حذف رود و نادال در کنار غیبت کیریوس و آلکاراز به دلیل مصدومیت، توجه‌ها را به سمت جوکوویچ برده اما حالا دیگر باید اعتراف کرد که جوکو جذاب‌ترین چهره در اولین گرنداسلم سال 2023 نیست. این لقب را باید برای چهره شاخص تنیس بریتانیا در نظر گرفت. کسی که درست مثل یک ققنوس از میان خاکسترها بلند شده و دوباره خودش را پیدا کرده است.

برنده سه گرنداسلم که سال 2016 مرد شماره یک تنیس دنیا لقب گرفته بود، در شرایطی به استرالیا آمد که یک چهره فرامو‌ش‌شده به شمار می‌رفت. کسی که حالا در رده شصت و ششم تنیس دنیا دیده می‌شد. اندی از سال 2016 به بعد دیگر نتوانسته فاتح گرنداسلم‌ها شود و از سال 2017 حتی به نیمه‌نهایی هم نرسیده است. با این حال ظاهرا او قصد دارد یک رقابت رویایی را پشت سر بگذارد. ماری در هیچ گرنداسلمی به اندازه اوپن استرالیا فینالیست نشده است.

نقطه تراژیک ماجرا اما اینجاست که او هرگز نتوانسته در این رقابت به قهرمانی برسد. ماری در این پنج فینال، چهار بار به جوکوویچ و یک بار به فدرر باخته است. بزرگ‌ترین رویای او، رسیدن به یک پیروزی انتقامی برابر جوکو در فینال خواهد بود اما بین این تنیسور و دیدار نهایی، هنوز فاصله زیادی باقی مانده است.

آن‌چه اندی ماری را به چهره محبوب هواداران تنیس در استرالیا بدل کرده و موجب استقبال زیادی از بازی‌های او شده، مقاومت حیرت‌آورش در مقابل شکست است. او روبه‌روی برتینی ایتالیایی در یک قدمی باخت قرار گرفت اما خیلی خوب برگشت و اوضاع را کنترل کرد. بازی بعدی برای ماری سخت‌تر هم بود. چراکه باید روبه‌روی تنیسوری از کشور میزبان قرار می‌گرفت. کوکیناکیس جوان، خیلی خوب بازی را در دست داشت و حتی در دو ست اول، به برتری رسیده بود.

او در ست سوم نیز شروع بسیار خوبی داشت اما دفاع وحشتناک و استثنایی ماری روی یکی از گیم‌های سرو این ستاره، سروصدای زیادی به پا کرد. ویدئوی این دفاع شجاعانه و حیرت‌آور، بارها روی اینترنت دست به دست شده است. ماری در واکنش به این صحنه، از داشتن یک «قلب بزرگ» حرف زده است. او بعد از یک بازگشت بزرگ در یک نبرد مفصل و طولانی، باید مقابل یکی از تنیسورهای آماده اسپانیا یعنی روبرتو باتیستا قرار بگیرد.

ماری در صورت عبور از این مرحله در دور چهارم یک حریف آمریکایی خواهد داشت. حالا خیلی‌ها مسیر این ستاره در استرالیا را دنبال می‌کنند. بازیکنی که دوباره به زندگی برگشته و این بار نمی‌خواهد که بازنده باشد.