مسی، بالو و گلر جنجالی!

بعد از قهرمانی آرژانتین، شایعه شده بود که امسال فیفا برای مراسم «بهترین» رای‌گیری انجام نمی‌دهد و این جایزه را مستقیما به لئو مسی اهدا می‌کند. حالا با معرفی نامزدها، این فرضیه رد شده اما حدس زدن نام برنده این جایزه چندان هم دشوار به نظر نمی‌رسد. با این حال نامزدهای جوایز بخش‌های مختلف این جایزه رسما از سوی فیفا معرفی شده‌اند. فهرست این نامزدها نکات جذاب زیادی دارد. این مراسم اواخر ماه میلادی آینده در پارس برگزار خواهد شد. شاید این هم یک دلیل دیگر برای جایزه گرفتن لئو مسی باشد!

آریا رهنورد

 

طوفان پاریس، آتش سیتی

لئو مسی قابل پیش‌بینی‌ترین بازیکن در بین نامزدهای این جایزه ارزشمند در دنیای فوتبال بود. حدس زدن اینکه لئو در این فهرست دیده شود و خبری از کریس رونالدو در آن نباشد، اصلا عجیب به نظر نمی‌رسید. او یکی از چهار بازیکنی است که از پی‌اس‌جی نامزد بردن این جایزه شده است. نیمار و کیلیان امباپه به همراه اشرف حکیمی، نفرات دیگر پاریس در این فهرست به شمار می‌روند. حضور اشرف در این لیست در نوع خودش جالب است و بیشتر به درخشش او و مراکش در جام جهانی مربوط می‌شود. این فهرست یک مهمان ناخوانده هم دارد که مستقیما از جام جهانی به لیست اضافه شده است. خولیان آلوارز هنوز در سیتی فیکس نشده اما به خاطر نمایش خارق‌العاده در جام جهانی و درخشش وصف‌ناپذیر در ترکیب آرژانتین، حالا یکی از اعضای فهرست بهترین‌ها به شمار می‌رود. درست مثل دو هم‌تیمی‌اش کوین دی بروینه و ارلینگ هالند که یکی از آنها در جام جهانی حضور نداشته و دیگری هم یک تورنمنت بسیار کابوس‌وار را پشت سر گذاشته است. درست مثل هالند، مانه و صلاح هم در جام جهانی نبودند اما به خاطر درخشش منجر به فینالیست شدن لیورپول در اروپا، خودشان را به جمع بهترین‌های دنیا از نظر فیفا رساندند. جود بلینگام جوان‌ترین بازیکن این فهرست است و ستاره‌هایی مثل لواندوفسکی، وینیسیوس، بنزما و لوکا مودریچ نیز در آن دیده می‌شوند. لواندوفسکی برنده قبلی و لئو مسی رکورددار بردن این جایزه به حساب می‌آیند.

رئال مادرید و آرژانتین، یک جنگ واقعی

بسیار مهم است که رای‌دهندگان برای جایزه د بست دقیقا چه چیزی را ملاک قرار بدهند. اگر ملاک جام جهانی باشد، آرژانتینی‌ها جوایز را درو می‌کنند و اگر ملاک لیگ قهرمانان باشد، رئالی‌ها به این جوایز خواهند رسید. در پست بهترین گلر، امی مارتینز شانس زیادی دارد. اینکه گلری از استون ویلان به این جایگاه برسد در نوع خودش جالب است اما مارتینز بدون شک تنها به خاطر درخشش در جام جهانی به این فهرست دعوت شده است. رقیب جدی او نیز تیبو کورتوآ خواهد بود. کسی که نقش مهمی در قهرمانی رئال مادرید در اروپا ایفا کرده است. گلرهای دیگر مثل آلیسون بکر، ادرسون و یاسین بونو، بیشتر گزینه‌هایی تزئینی به نظر می‌رسند و شانس زیادی برای بردن این جایزه ندارند. در بخش بهترین مربی‌ها نیز رقابت بین لیونل اسکالونی و کارلو آنجلوتی شکل می‌گیرد. کارلتو، رئال را از یک مسیر بسیار سخت قهرمان اروپا کرده و اسکالونی توانسته سومین قهرمانی تاریخ آرژانتین در رقابت‌های جام جهانی را رقم بزند. به جز این دو نفر البته نام دشان، پپ گواردیولا و ولید رگراگی نیز در فهرست بهترین مربیان سال فیفا دیده می‌شود. به طور معمول تمرکز فیفا بیشتر روی نبردهای ملی است و به همین خاطر آرژانتینی‌ها شانس بیشتری از رئالی‌ها دارند. اما شاید برای اینکه نه سیخ بسوزد و نه کباب، جایزه بهترین گلر به کورتوآ و جایزه بهترین مربی به اسکالونی برسد.

بالوتلی زنده است!

خیلی از هواداران فوتبال دیگر ماریو بالوتلی را کاملا فراموش کرده‌اند اما او هنوز زنده است(!) و در سوپرلیگ ترکیه حضور دارد. گل زیبای او در ترکیب آدانا به گوزتپه، حالا نامزد یکی از بهترین گل‌های سال دنیای فوتبال شده و حتی ممکن است جایزه پوشکاش را به دست بیاورد. از بین گل‌های جام جهانی نیز گل ریچارلیسون به صربستان و گل امباپه به آرژانتین در این فهرست دیده می‌شوند. از آنجایی که این جایزه با رای هواداری داده می‌شود، بعید نیست یک چهره سرشناس آن را به دست بیاورد. همانند سال‌های گذشته اما گل‌های برتر بانوان نیز در این بخش قرار گرفته و در جمع بهترین گل‌ها قضاوت خواهند شد.

این جایزه جذاب

یکی از نکات منحصربه‌فرد در مورد جایزه د بست از سوی فیفا، انتخاب بهترین هوادار سال است. امسال نیز سه گزینه برای اهدای این جایزه وجود دارد. اول عبدا... السمی از عربستان که 1600 کیلومتر از صحرای عربستان تا قطر پیاده‌روی کرد تا به حمایت از تیم ملی کشورش در رقابت‌های جام جهانی بپردازد. دومین نامزد، هواداران تیم ملی ژاپن هستند که در جریان جام جهانی نیز مثل رقابت‌های دیگر هر بار استادیوم‌ها را کاملا تمیز می‌کردند. سوم هم هواداران آرژانتین هستند که حمایت فوق‌العاده‌ای از تیم‌شان داشتند و یکی از دلایل مهم قهرمانی این تیم در رقابت‌های جام جهانی نیز به شمار می‌رفتند.