اواخر دوران بازی ایکر کاسیاس در تیم ملی، خیلی‌ها خواهان جدایی او و استفاده از استعداد فوق‌العاده‌ای به اسم داوید دخه‌آ بودند. این اتفاق باید دیر یا زود رخ می‌داد و سرانجام هم رقم خورد اما اوضاع برای داوید در تیم ملی، اصلا مطابق پیش‌بینی‌های اولیه جلو نرفت.

دخه‌آ در فهرست تیم ملی اسپانیا برای جام جهانی 2014 قرار گرفت اما به عنوان گلر سوم در این اردو، حتی یک دقیقه هم در این جام بازی نکرد و تبدیل به تنها بازیکن لاروخا شد که در این جام به زمین نمی‌رود.

حذف اسپانیا در دور گروهی و پایان دوران ملی کاسیاس، فرصتی برای دخه‌آ بود که دروازه را از آن خودش کند. در آن روزها خیلی‌ها از جمله خود کاسیاس، باور داشتند که دخه‌آ بهترین انتخاب برای تبدیل شدن به مرد شماره یک دروازه تیم ملی است. داوید به فهرست تیم ملی برای یورو 2016 رسید و این بار بالاخره گلر اول تیم بود.

او شروع خوبی در این جام داشت اما چند اشتباه در مسابقه سوم و البته حذف اسپانیا در اولین بازی حذفی، شرایط را برایش ناخوشایند کرد. با این حال او باز هم به عنوان سنگربان اصلی به جام جهانی روسیه رفت. چند اشتباه فاجعه‌بار در بازی اول اما از این گلر سر زد و به رونالدو فرصت هت‌تریک داد.

دخه‌آ در بازی سوم با مراکش هم اصلا خوب نبود و روبه‌روی روسیه در اولین بازی حذفی، حتی یک پنالتی را هم نگرفت. این آخرین فرصت جدی اسپانیایی‌ها به این سنگربان بود. دو سال بعد انریکه او را به تیم ملی فراخواند اما اونای سیمون را در مقدماتی و سپس خود یورو به عنوان گلر اصلی به زمین فرستاد.

در مورد لوئیس انریکه، دو حقیقت بزرگ وجود دارد. علاقه به هافبک‌های جوان و بی‌میلی به استفاده از دخه‌آ. این مربی حالا حتی در فهرست اولیه اسپانیا برای جام جهانی هم جایی برای این سنگربان در نظر نگرفته است.

در این فهرست پنج گلر به چشم می‌خورد و دخه‌آ حتی یکی از این پنج نفر هم هست. این یعنی کار او با تیم ملی را باید تمام‌شده دانست. دروازه‌بانی که قرار بود کاسیاس بعدی شود، حتی یک تورنمنت درخشان هم در اسپانیا نداشته است. او را دیگر هرگز نباید با سن ایکر مقایسه کرد. اسطوره‌ای که ردپایش در اولین و آخرین قهرمانی اسپانیا در تاریخ جام جهانی دیدهمی‌شود.

سرنوشت دخه‌آ از جایی تغییر کرد که خراب شدن دستگاه فکس، جلوی انتقال او به رئال مادرید را در آخرین ثانیه‌ها گرفت. داوید به این انگیزه بزرگ نیاز داشت اما آن را از دست داد و در یونایتد ماند. شاید بعدها او به عنوان یک اسطوره برای این باشگاه شناخته شود اما شیاطین سرخ در بسیاری از این سال‌ها حتی یک جام هم به دست نیاورده‌اند.

این مقطع از تاریخ، مقطع بدی برای منچستریونایتد است و دخه‌آ نیز سهم خاص خودش را در این ماجرا دارد. دوران ملی این سنگربان نیز بدون حتی یک افتخار، به پایان رسیده است.