11 ستاره!

لید: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم سرانجام به پایان رسید و سرنوشت نهایی تیم‌ها در این تورنمنت مشخص شد. به جز جایگاه نهایی تیم‌ها، ستاره‌ها هم خودشان را به خوبی نشان دادند. حالا می‌توان یک ترکیب ۱۱ نفره از ستاره‌های این تورنمنت معرفی کرد. جالب اینکه از آرژانتین تنها دو بازیکن به این فهرست راه پیدا کرده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد بخش زیادی از موفقیت این تیم در جام مدیون درخشش خیره‌کننده لئو مسی بوده است. بازیکنی که یک تورنمنت خارق‌العاده را پشت سر گذاشت و بدون تردید، بهترین بازیکن این دوره از رقابت‌های جام جهانی بود.

 

آریا طاری

 

 

دومینیک لیواکوویچ

سوم شدن در جام جهانی برای کشوری با چهار میلیون جمعیت، یک موفقیت فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسد. لیواکوویچ بدون شک یکی از بهترین بازیکنان کرواسی در این جام بود و بیشترین نقش را در رساندن این تیم به نیمه‌نهایی رقابت‌های جام جهانی داشت. او در بازی اول با مراکش، دروازه تیمش را بسته نگه داشت و همین کار را در دیدار آخر تیمش در دور گروهی با بلژیک کرد. کلین‌شیت لیوا در روز پایانی دور گروهی، کرواسی را به دور حذفی رقابت‌های جام جهانی رساند. اوج شاهکار این گلر با مهار سه پنالتی در دیدار با ژاپن رقم خورد. او روبه‌روی برزیل هم استثنایی ظاهر شد و هم در جریان بازی و هم در پنالتی‌ها عالی کار کرد. شاید تنها نمایش نه‌چندان خوب این سنگربان در دیدار نیمه‌نهایی روبه‌روی آرژانتین رقم خورد. او در مسابقه رده‌بندی نیز بسیار خوب ظاهر شد ویک برد کلیدی را به مردم کرواسی هدیه کرد. شاید شزنی، مارتینز، لوریس و یاسین بونو نیز روی خط دروازه نمایش‌های بسیار خوبی داشتند اما لیواکوویچ بهترین گلر این جام به شمار می‌رفت و نامش را نیز به عنوان بهترین سنگربان جام جهانی تثبیت کرد. شاید همین نمایش‌های خوب خیلی زود لیواکوویچ را به دروازه یک تیم بزرگ برساند. او حتی گزینه جانشینی مانوئل نویر در بایرن مونیخ نیز به شمار می‌رود.

 

اشرف حکیمی

در سمت راست خط دفاعی تیم منتخب تورنمنت، اشرف حکیمی از هر بازیکن دیگری جلوتر است. ستاره‌ای که یک تورنمنت استثنایی را پشت سر گذاشت و بارها با نفوذ به خطوط دفاعی حریف، کار را برای تیم روبه‌رو دشوار کرد. اشرف که در جام جهانی قبلی عملکرد متوسطی داشت، این بار به بهترین و مهم‌ترین ستاره مراکش در تورنمنت تبدیل شد. او به عنوان یک مدافع کناری، بخش زیادی از بار هجومی تیم را به دوش می‌کشید و به طور کلی در مراکش یک سوپراستار بود. اشرف و تیمش در دو بازی آخر جام شکست خوردند اما ایستادن روی سکوی چهارم، بهترین نتیجه تاریخ این کشور در جام را رقم زد. از یاد نبریم که مراکش تنها تیم آفریقایی تمام تاریخ بود که توانست در نیمه‌نهایی جام جهانی به میدان برود. یک موفقیت بی‌سابقه که به لطف درخشش این بازیکن در زمین مسابقه ممکن شد.

 

یوسکو گواردیول

شاید خیلی‌ها صحنه دریبل خوردن این بازیکن از مسی را در ذهن داشته باشند اما گواردیول به جز آن بازی خاص، نمایش‌های خوب زیادی در تورنمنت داشت. او که با نقاب ویژه‌ای در قطر بازی می‌کرد، تعریف کاملی از یک مدافع بسیار مدرن به دنیای فوتبال ارائه داد. بازیکنی که به خوبی در ساخت بازی کرواسی شرکت می‌کرد و یک مدافع کاملا رو به جلو برای این تیم بود. گواردیول به احتمال زیاد خیلی زود راهی یک باشگاه بزرگ شود. از چلسی به عنوان مشتری جدی این بازیکن نام برده می‌شود. بهترین نمایش گواردیول در این تورنمنت در دیدار رده‌بندی روبه‌روی مراکش رقم خورد. جایی که او هم موفق به گلزنی شد و هم روی گل دوم تیم نقش ایفا کرد تا باشکوه‌ترین پایان ممکن در تورنمنت را برای خودش رقم بزند.

 

رافائل واران

شاید این اواخر در رده باشگاهی موفق ظاهر نشده بود اما در لباس تیم ملی، همیشه بازیکن مطمئنی بوده است. واران یک ستاره کلیدی و یک رهبر برای خط دفاعی فرانسه در قطر بود. بدون نمایش‌های مطمئن او در این تورنمنت، فرانسه تا آخرین بازی در جام باقی نمی‌ماند. واران مثل همیشه بسیار مسلط، دقیق و کم‌اشتباه ظاهر شد و کارهای بزرگی برای تیم ملی فرانسه انجام داد. دشان به دلایل مختلف چند بار زوج واران در دفاع را عوض کرد اما او معمولا به سرعت با بازیکن کناری هماهنگ می‌شد و باز هم در ترکیب تیم ملی فرانسه می‌درخشید. واران یکی از 11 بازیکن منتخب تورنمنت و یکی از بهترین مدافعان میانی حال حاضر دنیای فوتبال بود. بازیکنی که باز هم نشان داد که یک جواهر واقعی برای تیم ملی فرانسه است.

 

عزیز بهیچ

استرالیا خیلی زود از تورنمنت کنار رفت اما عملکرد این تیم در جام استثنایی به نظر می‌رسید. جالب است بدانید که استرالیایی‌ها در این تورنمنت فقط به دو فینالیست جام باختند و شاید بسیار بدشانس بودند که ناچار شدند با فرانسه و آرژانتین بازی کنند. در بین بازیکنان استرالیا در این جام، مدافع چپ این تیم یعنی عزیز بهیچ عالی ظاهر شد و تورنمنت بسیار خوبی داشت. او در این رقابت بسیار عالی ظاهر شد و با تکل‌های دقیق و بازی جنگجویانه همیشگی، نقش مهمی در موفقیت‌های استرالیا در این رقابت داشت. کاری که بهیچ در این رقابت‌ها انجام داد، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسید. به طور کلی استرالیا یکی از پدیده‌های این تورنمنت به شمار می‌رفت و شاید اگر خیلی زود با دو تیم مدعی قهرمان و دو تیم پرستاره فرانسه و آرژانتین برخورد نمی‌کرد، می‌توانست مراحل بیشتری را در این تورنمنت سپری کند و درخشش بیشتری در این جام داشته باشد.

 

سوفیان آمرابات

یکی از بهترین هافبک‌های این دوره جام بدون شک سوفیان آمرابات بود. بازیکنی که در قطع کردن توپ‌ها و از بین بردن مالکیت حریف در بازی استثنایی نشان داد. سوفیان در این تورنمنت فراتر از حد انتظار ظاهر شد و عملکردی استثنایی داشت. او به اندازه‌ای در مرکز زمین خوب بود که احتمالا بزرگ‌ترین باشگاه‌های اروپایی خیلی زود برای خریدش صف خواهند کشید. آمرابات با درخشیدن در مرکز زمین، فشار را از روی خط دفاعی مراکش برمی‌داشت و کاری می‌کرد تا توپ‌های کم‌تری به یک‌سوم دفاعی تیم رکراکی برسد. او با این فرم بسیار خوب، نقشی کلیدی در موفقیت‌های بزرگ مراکش در این جام داشت و یک وزنه در مرکز زمین برای این تیم به حساب می‌آمد.

 

جود بلینگام

در اولین تجربه جام جهانی، نتوانست به بزرگ‌ترین رویای فوتبالی‌اش برسد اما از همان بازی اول تا آخرین بازی انگلیس در تورنمنت، استثنایی ظاهر شد. جود یک مهره بسیار مهم در مرکز زمین برای تیم ملی انگلیس به شمار می‌رفت. بازیکنی که در همین سن و سال کم، به مهره ثابت خط میانی این تیم تبدیل شد و وظیفه مهمی را در شکل دادن به حملات سه شیرها پیدا کرد. تقریبا همه تیم‌های بزرگ فوتبال انگلیس علاقه‌مند به جذب بلینگام هستند. چراکه همه می‌دانند او تا چه اندازه برای تیمش مفید و موثر است و می‌تواند چه حضور مثبتی در مرکز زمین داشته باشد.

 

آنتوان گریزمان

بین آخرین نمایش‌های باشگاهی او در آتلتی و نمایش تازه این ستاره در تیم ملی، تفاوت‌های چشمگیر زیادی وجود داشت. گریزمان در این رقابت استثنایی نشان داد و یک جام جهانی باشکوه را پشت سر گذاشت. او که در تیم ملی پشت سر مهاجم بازی می‌کرد، بیشتر از هر بازیکن دیگری در این تورنمنت برای تیمش موقعیت گلزنی ساخت. گریزمان در تیم دشان از آزادی عمل دلخواهش برخوردار بود و به راحتی و با فراغ بال زیادی فوتبال بازی می‌کرد. او هر لحظه موقعیت تازه‌ای برای تیمش می‌ساخت و به کار هجومی فرانسه کمک می‌کرد. گریزمان نشان داد که شاید اگر آتلتی را ترک کند و به یک تیم هجومی‌تر با محدودیت کم‌تر برود، در رده باشگاهی نیز به یکی از بهترین بازیکنان دنیای فوتبال تبدیل خواهد شد.

 

لئو مسی

بدون شک این تورنمنت، تورنمنتی برای لئو مسی بود. بازیکنی که در این جام تا می‌توانست در زمین جولان داد و عملا توقف‌ناپذیر به نظر می‌رسید. مسی در قطر، دست به یک شاهکار بزرگ زد و یک تنه آرژانتین را تا فینال رساند. به جز یک پنالتی از دست رفته در مسابقه با لهستان، مسی در سایر دیدارها هیچ اشتباهی نداشت و نمایشی استثنایی را ارائه کرد. مسی و آرژانتین، همه چیز را به شدت جذاب و دلچسب جلو بردند. این جام برای آنها خوب شروع نشد و لئو در همان اولین مسابقه روبه‌روی عربستان شکست خورد. با این حال تیمی که حول محور این ستاره چیده شده بود، خیلی زود راهش را پیدا کرد و خیلی خوب به جام برگشت. در آرژانتین همه بازیکنان می‌دانستند که باید مهم‌ترین ماموریت‌ها را به مسی بسپارند. آنها این کار را به خوبی انجام دادند و رسیدن به فینال جام جهانی را جشن گرفتند.

 

کیلیان امباپه

باز هم نشان داد که برای رقابت‌های بزرگ و بازی‌های سخت ساخته شده است. امباپه تا امروز در دو جام جهانی بازی کرده و در هر دو جام نیز عملکردی استثنایی داشته است. کیلیان از دور گروهی تا روز فینال، همواره در فرم خوبی قرار داشت و یکی از بهترین‌های این جام بود. او آنقدر راحت و آرام روبه‌روی رقبا به گل می‌رسد که انگار مشغول بازی در یک جام محلی است. ابهت جام جهانی هرگز این بازیکن را نگرفته و هیچ‌وقت او را به دردسر نینداخته است. او همیشه کارش را به راحتی انجام می‌‌دهد و فرانسه را به طرف موفقیت می‌برد.

 

خولیان آلوارز

در کودکی بازی در جام جهانی را بزرگ‌ترین رویا و مسی را بزرگ‌ترین الگویش دانسته بود. آلوارز حالا در جام چهانی کنار مسی بازی کرد و لحظه‌هایی خیره‌کننده را پشت سر گذاشت. پسر شماره 9 خط حمله آرژانتین در سراسر جام بی‎نظیر ظاهر شد و عملکرد بسیار خوبی در ترکیب آلبی سلسته داشت. اگر آلوارز و گل‌های مهمش نبودند، آرژانتین هرگز فرصت این ماجراجویی جذاب در جام را به دست نمی‌آورد. این شاهکاری بود که یک پسر جوان و پرانگیزه در خط حمله سفید و آبی‌ها انجام داد.

 

سوتیتر 1: بین آخرین نمایش‌های باشگاهی گریزمان در آتلتی و نمایش تازه این ستاره در تیم ملی فرانسه، تفاوت‌های چشمگیر زیادی وجود داشت. او در این رقابت استثنایی نشان داد و یک جام جهانی باشکوه را پشت سر گذاشت

 

سوتیتر 2: بدون شک این تورنمنت، تورنمنتی برای لئو مسی بود. بازیکنی که در این جام تا می‌توانست در زمین جولان داد و عملا توقف‌ناپذیر به نظر می‌رسید. مسی در قطر، دست به یک شاهکار بزرگ زد و یک تنه آرژانتین را تا فینال رساند