آریا طاری

مردان اسپانیایی و پرتغالی نیمکت استقلال، بزرگ‌ترین دوئل هفته را روبه‌روی هم برگزار خواهند کرد. ساپینتو در شروع این فصل با یک مربی خارجی مواجه شد و در جدال خانگی با مورایس شکست خورد. تا این هفته از لیگ بیست و دوم، این تنها شکست تیم این مربی بوده است. او اصلا دوست ندارد که روبه‌روی دیگر مربی خارجی لیگ برتر نیز بازنده شود. در مقابل پاکو خمز بعد از دیدار گذشته، با انتقادهایی روبه‌رو شده و حالا انگیزه‌های بسیار زیادی برای جبران کردن اوضاع دارد. این بازی برای هر دو مربی، بسیار حساس و تعیین‌کننده به نظر می‌رسد.

شکست دادن استقلال در دو فصل گذشته برای تراکتور غیرممکن بوده است. قرمزها آخرین بار در جام حذفی سال 99 موفق به شکست دادن استقلال شدند و بعد از آن این اتفاق دیگر تکرار نشد. در لیگ برتر بیستم، آبی‌ها هر دو دیدار رفت و برگشت را از تراکتور بردند و در جریان این دو بازی پنج گل به حریف تبریزی زدند. فصل گذشته نیز اوضاع هم در تهران و هم در تبریز به کام تیم فرهاد پیش رفت. تیمی که در هر دو مسابقه حریفش را با نتیجه یک بر صفر شکست داد. در حقیقت استقلال در هر چهار تقابل اخیرش با تراکتور برنده بوده و با روحیه بسیار خوبی روبه‌روی این تیم قرار خواهد گرفت. نتایج استقلال در دیدارهای اخیر نیز کاملا بهتر از تیم تبریزی به نظر می‌رسد. تیم ساپینتو قبل از تعطیلات، هوادار را شکست داد و سپس در دیدار سوپرلیگ به نساجی غلبه کرد تا اولین جام را با سرمربی پرتغالی‌اش به دست بیاورد. بعد از تعطیلات نیز این تیم برابر پرسپولیس به تساوی رسید، صنعت نفت را در آبادان برد و مقابل مس رفسنجان نیز مساوی کرد. نمایش استقلال در دیدار قبلی روبه‌روی مس اصلا رضایتخبش نبود و با انتقادهای زیادی نیز مواجه شد. آبی‌ها در این جدال موقعیت‌های بسیار زیادی به حریف دادند و اصلا فوتبال خوبی بازی نکردند. عصبانیت دوباره ساپینتو و درگیری نیمکت‌ها نیز موجب شکل‌گیری انتقادهای دوباره‌ای از این مربی شد. تراکتور تبریز نیز با شکست خوردن از سپاهان و تساوی برابر ملوان به تعطیلات رسید. اتفاق عجیب در این باشگاه، تغییر سرمربی و جدایی ناگهانی قربان بردی‌اف بود. پاکو خمز در اولین بازی‌اش روی نیمکت قرمزها، پیکان را شکست داد اما سپس برابر مس کرمان متوقف شد و در بازی بعدی روبه‌روی نساجی شکست خورد. مسیر نسبتا ساده‌ای در شروع مسیر خمز قرار گرفته بود اما یک شکست و یک تساوی در سه بازی، شروع خوبی را برای این مربی به وجود نیاورد.

بین استقلال و تراکتور در جدول رده‌بندی لیگ برتر، 6 رده و هشت امتیاز اختلاف وجود دارد. استقلالی‌ها دو بار بیشتر از حریف برنده شده‌اند و چهار بار کم‌تر از تراکتور نیز شکست خورده‌اند. دو تیم به یک اندازه در لیگ برتر به گل رسیده‌اند اما تعداد گل‌های خورده تراکتور درست دو برابر استقلال بوده است. بدون شک به لحاظ فنی استقلال تیم به مراتب بهتری است اما تراکتور نیز با سرمربی جدید فوتبالی رو به جلو بازی می‌کند و تیم خطرناکی به نظر می‌رسد. در غیاب محمدحسین مرادمند مصدوم، استقلال باز هم سیاوش یزدانی را در قلب دفاع خواهد داشت. یزدانی برای سومین بار پیاپی در ترکیب استقلال به میدان می‌رود و این بار در دفاع تیم، زوج رافائل سیلوا خواهد بود. خبر بسیار خوب برای استقلال قبل از شروع این نبرد، پایان محرومیت صالح حردانی و محمد محبی است. دو بازیکنی که غیبت‌شان در دیدار هفته گذشته با مس کاملا احساس شد و حالا دوباره طراوت را به ترکیب استقلال خواهند آورد. به نظر می‌رسد این آخرین بازی استقلال قبل از رقم خوردن چند تغییر کلیدی در ترکیب این تیم خواهد بود. ساپینتو احتمالا این هفته فهرست مازادش را نیز منتشر می‌کند و احتمالا بازیکنانی مثل آمانوف را در فهرست فروش قرار می‌دهد. او به دنبال جذب کاوه رضایی نیز هست. بازیکنی که در شروع فصل در یک قدمی پیوستن به استقلال بود اما به دلیل پر شدن فهرست این تیم به تراکتور رفت و البته بیشتر هفته‌های نیم‌فصل اول را با مصدومیت پشت سر گذاشت. در روزهای گذشته گفته می‌شد که کاوه روبه‌روی استقلال بازی خواهد کرد اما حالا احتمال این ماجرا کم‌تر شده و شاید این بازیکن باز هم از روی نیمکت شاهد دیدار تیمش باشد. جای خالی بزرگ ترکیب تراکتور برای این نبرد اما به محمد عباس‌زاده مربوط می‌شود. بازیکنی که هفته گذشته چهار اخطاره شد و شانس همراهی تیمش در یک بازی سخت و حساس را از دست داد.

همه قاب‌های تاریخی و ماندگار نبردهای تراکتور و استقلال در تبریز، با پس زمینه حضور ده‌ها هزار تماشاگر ساخته شده‌اند. این بازی بدون حضور هوادارها، بدون شک چیز مهمی کمی خواهد داشت. تماشاگرانی که باید هرچه زودتر به لیگ برتر برگردند تا مسابقه‌ها، دوباره جذاب و تماشایی شوند. تماشاگرانی که بدون حضورشان، لیگ برتر اصلا شبیه لیگ برتر نیست.