هفته دوازدهم لیگ برتر قرار بود قبل از جام جهانی برگزار شود اما با تصمیم سرمربی تیم ملی و اطاعت محض سازمان لیگ به بعد از جام موکول شد. بدون شک اگر این هفته قبل از شروع تعطیلات برگزار می‌شد، همه چیز در آن متفاوت بود اما با این تاخیر، تغییرات زیادی در لیگ برتر به وجود آمد. یکی از نکات جالب اولین هفته لیگ بعد از جام جهانی، حضور مربیان جدید در چند باشگاه بود.

قبل از تعطیلات، فیروز کریمی هدایت نفت را بر عهده داشت اما این مربی از باشگاه آبادانی جدا شد و این باشگاه به سراغ یک مربی برزیلی به اسم تاوارس رفت. آی.تی.س این مربی هنوز صادر نشده و او این هفته از روی سکوها شاهد نمایش تیمش روبه‌روی نساجی قائمشهر بود. یک نمایش غیرمنتظره که با برتری دو بر صفر نفت برابر نساجی همراه شد. نفت با این برد نشان داد که قصد دارد از حالا به بعد راهش را از سقوط جدا کند و به سراغ شرایط متفاوتی در جدول لیگ برتر برود.

مربی تازه‎وارد دیگر لیگ، پاکو خمس بود که سابقه کار در لالیگا را داشت. پاکو در اولین بازی روی نیمکت تراکتور، پیکان را شکست داد و اولین پیروزی‌اش در رقابت‌های این فصل لیگ برتر را جشن گرفت. او وعده داد که تیمش با حضور هوادارها در نبردهای خانگی تیم جذابی می‌شود اما معلوم نیست که هوادارها چه زمانی به ورزشگاه برمی‌گردند و دوباره سکوهای یادگار امام را پر می‌کنند.

 این هفته در لیگ برتر، سه دربی هم برگزار شد. اولین دربی در کرمان بین مس رفسنجان و مس کرمان شکل گرفت که شاگردان ربیعی موفق شدند تیم حسین‌خانی را با دو گل شکست بدهند. نکته جالب این بازی، گلزنی دوباره لوسیانو پریرا در لیگ برتر بعد از مدت‌ها انتظار بود. بازیکنی که با یک طلسم بزرگ درگیر شده بود، بالاخره توانست از این طلسم عبور کند. در خوزستان نیز روزهای سیاه نفت مسجدسلیمان ادامه پیدا کرد و فولاد چهار گل به این تیم زد. اتفاقی که استعفای مدیرعامل باشگاه نفت را در پی داشت. با این روند، نفت مسجدسلیمان گزینه اصلی سقوط به دسته اول از لیگ برتر بیست و دوم خواهد بود. سومین دربی هم دربی پایتخت بود که با تساوی دو-دو تمام شد.

در حقیقت سه دربی این هفته لیگ برتر روی هم 11 گل داشتند و از این حیث میانگین گلزنی لیگ برتر را نیز بالا بردند. توقف سپاهان با همه ستاره‌هایش در زمین ملوان هم اتفاق جالب دیگر این هفته لیگ برتر بود. موضوعی که فشار را روی شانه‌های مورایس بیشتر می‌کند و از بازگشت ملوان به فرم خوب حکایت دارد. ملوان قبل از تعطیلات لیگ نیز موفق به شکست دادن فولاد شده بود. فعلا رقابت نزدیکی بین پرسپولیس، گل گهر و استقلال در صدر جدول وجود دارد و سپاهان نیز در رده چهارم دیده می‌شود. بدون شک قهرمان لیگ برتر یکی از این چهار تیم خواهد بود. در پایین جدول هم وضعیت نفت مسجدسلیمان اصلا مساعد نیست و ملوان با رفتن به رده سیزدهم، فعلا از خطر سقوط گریخته است.