آریا رهنورد

لید: در شام آخر لیگ قبل از تعطیلات، پرسپولیس و استقلال از تهران خارج نمی‌شوند. مهم‌ترین نبرد هفته اما دوئلی میان قلعه‌نویی و جواد نکونام خواهد بود. این هفته، فینال فصل گذشته جام حذفی نیز در اراک بازسازی می‌شود. انگیزه مهم تیم‌ها برای هفته یازدهم، رقم زدن یک پایان خوب قبل از تعطیلات لیگ است. هر تیمی که به برتری برسد، با آرامش به استقبال تعطیلات می‌رود و هر تیمی که شکست بخورد، شرایط سختی در روزهای دوری از لیگ برتر خواهد داشت.

 

پرسپولیس-مس کرمان؛ تازه‌وارد شماره دو!

یک هفته بعد از شکست دادن ملوان در انزلی، پرسپولیس حالا به سراغ نبرد با دومین تیم تازه‌وارد این فصل می‌رود. بردن این مسابقه برای قرمزها اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه آنها در صورت رسیدن به سه امتیاز این نبرد، صدرنشین لیگ می‌مانند و با صدرنشینی به استقبال تعطیلات لیگ می‌روند. پرسپولیس در چند هفته گذشته، رقابت نزدیکی با گل گهر و استقلال در صدر جدول داشته اما فعلا به لحاظ امتیازی از همه تیم‌ها بهتر عمل کرده است. با این حال یک لغزش ساده می‌تواند صدر را از این تیم بگیرد. چراکه اختلاف امتیاز این تیم با رقبا اصلا زیاد نیست. پرسپولیس و مس آخرین بار در لیگ برتر سیزدهم به مصاف هم رفتند و این بازی به یک خاطره بسیار خوب برای قرمزها تبدیل شد. در آن فصل علی دایی و تیمش در کرمان، 6 بار دروازه مس را باز کردند. حالا بعد از چندین سال، این دو تیم دوباره با هم روبه‌رو می‌شوند. آن هم در شرایطی که هر دو تیم در مسابقه قبلی برنده بوده‌اند و با روحیه خوبی برای این مسابقه آماده خواهند شد. شرایط دو تیم در جدول اما کاملا متفاوت به نظر می‌رسد و هیچ‌کس انتظار ندارد تیم جوان فرزاد حسین‌خانی، استانداردهای پرسپولیس را داشته باشد. ویژگی مهم دو تیم در چند هفته گذشته، عملکرد خوب دفاعی بوده است. مس کرمان در پنج هفته اخیر لیگ برتر سه بار کلین‌شیت کرده و فقط سه گل خورده است. پرسپولیس نیز در این پنج بازی، سه کلین‌شیت داشته و دو گل خورده است. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، نمی‌توان انتظار داشت که این بازی به یک نبرد پرگل تبدیل شود. نکته مهم برای یحیی قبل از شروع این بازی، در اختیار داشتن تمامی نفرات است. پرسپولیس برای اولین بار در این فصل بدون محروم و مصدوم به زمین می‌رود. میلاد سرلک دوباره به ترکیب این تیم برمی‌گردد و شیخ دیاباته نیز آمادگی 90 دقیقه بازی را دارد و بازی کردن او به تصمیم یحیی بستگی خواهد داشت. در پرسپولیس، نگاه‌ها به لوکادیا خواهد بود. بازیکنی که هفته گذشته دوباره به بالاترین نقطه جدول گلزنان برگشت و حالا می‌خواهد یک پایان خوب قبل از جام جهانی برای خودش رقم بزند. در مقابل نیز نگاه‌ها به امین کاظمیان دوخته می‌شود. بهترین بازیکن این فصل مس، تا اینجا نمایش‌های بسیار خوبی در این تیم داشته و حالا امیدوار است که ستاره کلیدی دیدار تیمش با پرسپولیس باشد.

 

استقلال-هوادار؛ سکوت و ساکت!

استقلالی‌ها برای مسابقه فردا روبه‌روی هوادار، دو رقیب جدی دارند. اول سکوت ادامه‌دار ورزشگاه در روزهایی که هیچ تیمی نمی‌تواند هوادارانش را به استادیوم ببرد و دوم، ساکت الهامی که در این سال‌ها همیشه رقیب سرسختی برای استقلال بوده است. الهامی روی نیمکت تراکتور، استقلال را در فینال جام حذفی شکست داد و شانس قهرمانی لیگ را از این تیم گرفت. او فصل گذشته روی نیمکت نساجی نیز تنها شکست فصل را در جام حذفی به استقلال و فرهاد تحمیل کرد و در مسیر قهرمانی این تیم را از پیش رو برداشت. الهامی حالا با هوادار روبه‌روی استقلال قرار می‌گیرد. باشگاهی که در اولین فصل حضورش در لیگ برتر نتوانست دردسری برای استقلال درست کند و در هر دو بازی رفت و برگشت به این تیم باخت. تیم الهامی بعد از شکست روبه‌روی سپاهان، در هیچ مسابقه‌ای بازنده نبوده و از سه مسابقه قبلی، هفت امتیاز به دست آورده است. استقلال اما در این سه بازی با یک برد و دو تساوی، به پنج امتیاز رسیده است. آبی‌ها در این نبرد باید مراقب مدافعان گلزن هوادار باشند. مدافعان هیچ تیمی در این فصل از لیگ برتر به اندازه مدافعان این تیم تشنه گلزنی نبوده‌اند. چند حریف قبلی استقلال در لیگ برتر، تیم‌های کاملا تدافعی بوده‌اند اما تیم الهامی هیچ‌وقت به دفاع مطلق نمی‌پردازد و معمولا تلاش می‌کند تا فوتبال زیبایی را به نمایش بگذارد. این بازی، پایانی برای محرومیت ساپینتو نیز هست و او بعد از چند مسابقه نشستن روی سکوها، دوباره برای هدایت استقلال به کنار زمین برمی‌گردد. قبل از این بازی، مشکلات استادیوم دستگردی نیز جدی شده و آبی‌ها درخواست کرده‌اند تا در آزادی روبه‌روی هوادار به میدان بروند. نکته جالب در مورد هوادار، تعداد بالای مهره‌های استقلالی این تیم است. از ساکت الهامی و شاهرخ بیانی روی نیمکت تا داریوش شجاعیان، بابک مرادی و جواد محمدی، آبی‌ها با شبیه‌ترین لیگ به خودشان بازی خواهند کرد.

 

تراکتور-ملوان؛ پیر و جوان!

جدال مسن‌ترین و جوان‌ترین مربیان این فصل لیگ برتر، در نوع خودش تماشایی خواهد بود. هرچند که مازیار به دلیل محرومیت، در کنار زمین حضور ندارد و ناچار است این بازی را از روی سکوها تماشا کند. تیم بردی‌اف در دو هفته گذشته، پنج گل به ثمر رسانده و حتی با وجود شکست خوردن برابر سپاهان، تیم سرگرم‌کننده‌ای بوده است. تراکتور به مرور زمان پیشرفت کرده و تیم متفاوتی شده است. نگرانی بزرگ آنها برای جدال امروز اما غیبت محمدرضا اخباری است. تراکتور در غیاب این سنگربان باید رضا کاخساز را روی خط دروازه قرار بدهد. بازیکنی که بعد از اخراج اخباری در دیدار هفته گذشته با سپاهان، نمایش خوبی نداشت. ملوان در هر دو هفته گذشته شکست خورده و شرایط ایده‌آلی در جدول لیگ برتر ندارد. آنها فقط یک راه در پیش دارند تا با ناکامی مطلق به استقبال تعطیلات نروند و آن، امتیاز گرفتن از تراکتورسازی یا حتی شکست دادن این تیم در تبریز است.

 

فولاد-گل گهر؛ فوتبال در نقطه ذوب!

شاید هیچ نبردی در این هفته از لیگ به اندازه تقابل نکو و قلعه‌نویی جذاب نباشد. دو چهره‌ای که هم در تیم ملی و هم در استقلال به عنوان مربی و بازیکن با هم کار کرده‌اند و حتی سابقه قهرمانی مشترک در لیگ با استقلال را دارند. از زمان شروع مربیگری نکو، نبردهای او با قلعه‌نویی همیشه پرحاشیه بوده است. این بار هم بدون شک حواشی زیادی در اهواز خلق خواهد شد. تیم میزبان در حالی مهیای این نبرد می‌شود که در این فصل از لیگ برتر فقط «یک بار» در خانه برنده شده و به جز تراکتور، هیچ تیمی رادر فولاد آره‌نا شکست نداده است. فولاد بعد از برد هفته چهارم روبه‌روی سپاهان دیگر در هیچ جدالی برنده نبوده و بعد از شکست هفته گذشته در زمین نساجی، شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند. گل گهر اما بعد از یک نتیجه تلخ روبه‌روی نساجی، هفته گذشته ذوب را در خانه شکست داد و خودش را به رده چهارم جدول رساند. سیرجانی‌ها اما هنوز برای صدرنشینی لیگ در همین هفته نیز شانس خواهند داشت. این داغ‌ترین دوئل این هفته لیگ برتر است. جایی که پرامتیازترین مربی تاریخ لیگ روبه‌روی یکی از مستعدترین مربیان این لیگ قرار خواهد گرفت. برخوردی که همیشه در همه حالت‌ها جذاب و تماشایی است و این بار نیز حساسیت‌های خاص خودش را خواهد داشت.

 

از آتش عبور کن

این هفته از لیگ برتر، نبردهای دیگری هم خواهد داشت. صنعت نفت ته جدولی که مدت‌هاست درگیر بحران شده در زمین خودش با پیکان بازی می‌کند. تیم فیروز کریمی می‌داند که نباید بیشتر از این امتیازهای مهم را از دست بدهد. مس رفسنجان که این فصل فقط دو برد به دست آورده، در رفسنجان میزبان تیم آماده ژوزه مورایس است. تیمی که حالا در قامت یک مدعی در لیگ برتر ظاهر شده است. آلومینیوم نیز با تنها چهار گل خورده در 10 بازی و رقم زدن هفت کلین‌شیت، از تیم متحول‌شده حمید مطهری میزبانی می‌کند. این تکرار فینال فصل گذشته جام حذفی خواهد بود. تیم مهدی تارتار هم بعد از دو شکست پیاپی، میزبان نفت مسجدسلیمان است. تیم مهاجری بعد از چهار شکست متوالی، هفته گذشته بالاخره به مسیر امتیازگرفتن برگشت.

 

سوتیتر 1: یک هفته بعد از شکست دادن ملوان در انزلی، پرسپولیس حالا به سراغ نبرد با دومین تیم تازه‌وارد این فصل می‌رود. بردن این مسابقه برای قرمزها اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه آنها در صورت رسیدن به سه امتیاز این نبرد، صدرنشین لیگ می‌مانند و با صدرنشینی به استقبال تعطیلات لیگ می‌روند

 

سوتیتر 2: استقلالی‌ها برای مسابقه فردا روبه‌روی هوادار، دو رقیب جدی دارند. اول سکوت ادامه‌دار ورزشگاه در روزهایی که هیچ تیمی نمی‌تواند هوادارانش را به استادیوم ببرد و دوم، ساکت الهامی که در این سال‌ها همیشه رقیب سرسختی برای استقلال بوده است