نگار رشیدی

رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان به میزبانی کلمبیا، برای ایران از روز 17 آذر آغاز شد. مسابقاتی که تیم ملی با ترکیبی متفاوت در آن حضور پیدا کرده است. کناره‌گیری اجباری تعدادی از ملی‌پوشان شاکله تیم را جوان و کم‌تجربه کرده است اما با این حال، امیدها به موفقیت این تیم بالا است.

از زمانی که سجاد انوشیروانی در راس فدراسیون وزنه‌برداری قرار گرفت، خیلی زود تغییرات در بدنه این فدراسیون دیده شد. او خیلی زود بزرگان این رشته که در زمان مدیریت علی مرادی به ناچار دور مانده بودند را به فدراسیون برگرداند. نفراتی مثل حسین رضازاده، بهداد سلیمی و کوروش باقری با حضور انوشیروانی به کار برگشتند تا به پیشرفت وزنه‌برداری سرعت بدهند. حالا تیم‌های ملی وزنه‌برداری مردان و بانوان اولین محک جدی خود در مدیریت فعلی فدراسیون را سپری می‌کنند. آن هم در مسابقاتی که یکی از میدان‌های کسب سهمیه المپیک است و ملی‌پوشان با هدف کسب سهمیه کامل المپیک پاریس روی تخته می‌روند. هرچند که در این مسیر رسول معتمدی که از شانس‌های اصلی کسب سهمیه است، به دلیل مصدومیت در جهانی وزنه‌ نمی‌زند اما او این شانس را دارد که در مسابقات سال آینده المپیکی شود.

حافظ قشقایی نخستین وزنه‌بردار ایران بود که روز پنجشنبه روی تخته مسابقات حاضر شد. او درنهایت در دسته 67 کیلوگرم به مقام ششم رسید. میرمصطفی جوادی (81 کیلوگرم)، کیانوش رستمی (89 کیلوگرم)، رضا دهدار (102 کیلوگرم)، مهدی کرمی (10 کیلوگرم) و علی داوودی و آیت شریفی (109+ کیلوگرم) دیگر ملی‌پوشان تیم مردان ایران هستند.

از سوی دیگر، تیم بانوان ایران که برای سومین بار در قهرمانی جهان شرکت می‌کند،‌ با چهار وزنه‌بردار با هدف ارتقای رکورد وزنه می‌زنند. دلیل این هدف‌گذاری فاصله قابل توجه رکوردهای دختران ایران با رقبای‌شان است. هرچند که برای المپیک توکیو نخستین سهمیه وزنه‌برداری بانوان به دست آمد و نمی‌توان نسبت به داشتن نماینده زن در پاریس ناامید بود. الهه رزاقی (71 کیلوگرم)، پریسا نورعلی (76 کیلوگرم)،‌ سیده‌الهام حسینی (81 کیلوگرم) و زینب شیخ‌ارباب (87 کیلوگرم) چهار وزنه‌برداری هستند که از فیلترهای کیفی کادر فنی عبور کردند. از این جمع تنها حسینی حضور در میدان جهانی را تجربه کرده و سه نفر دیگر نخستین تجربه‌شان در این مسابقات را پیش رو دارند. آن هم در دوره‌ای که به واسطه توزیع سهمیه المپیک، وزنه‌برداران زن زیادی راهی کلمبیا شده‌اند و برای نخستین بار در تاریخ این مسابقات، تعداد وزنه‌برداران زن از وزنه‌برداران مرد بیشتر است.

شلوغی دسته‌های وزنی باعث شده که وزنه‌برداران براساس رکورد ورودی در گروه‌های D، C،B  و A تقسیم شوند. دختران وزنه‌بردار ایران هم در گروه A حضور ندارند و سه نفر در گروه B و یک نفر در گروه C وزنه می‌زنند. باید دید دختران ایران می‌توانند اعتمادها را در این مسابقات جلب کنند یا نه. آنها در بازی‌های کشورهای اسلامی و قهرمانی آسیا توانستند تا حدود زیادی در مسیر انتظارات کادر فنی حرکت کنند و رکوردهای قابل قبولی را به ثبت برسانند. در این تیم چهار نفره الهام حسینی که نامش بارها با تاریخ‌سازی گره خورده، پرتجربه‌ترین نماینده ایران است. او در دو قهرمانی جهان گذشته هم در ترکیب تیم ملی قرار داشته است. پس از حسینی، رزاقی با تجربه بازی‌های کشورهای اسلامی و قهرمانی آسیا قرار دارد و نورعلی و شیخ‌ارباب نیز نخستین میدان بین‌المللی خود را تجربه می‌کنند.