پادشاه کریم!

مراسم توپ طلای ۲۰۲۲ فرانس فوتبال، کاملا مطابق پیش‌بینی‌ها جلو رفت. همه می‌دانستند که کریم بنزما و الکسیا پونتیاس، مهم‌ترین جوایز فردی دنیای فوتبال را از آن خودشان خواهند کرد. اهدای توپ طلا از زیدان به بنزما آن هم در پاریس و در مراسمی از سوی یک رسانه فرانسوی، لحظه بسیار مهمی برای مردم این کشور بود. لحظه‌ای که حتی رییس جمهور این کشور را نیز هیجان‌زده کرد. توپ طلا بعد از سال‌ها دوباره به دست‌های یک ستاره فرانسوی رسید.

 آریا   طاری

 

تولد دوباره

کریم بنزما دوران فوتبال عجیبی داشته است. او خیلی زود در لیون چهره شد و خیلی زود توانست به یک باشگاه بزرگ در دنیای فوتبال ملحق شود. با این حال در میان انبوه ستاره‌های رئال مادرید، خرید او یک خرید معمولی به نظر می‌رسید. زمان زیادی طول کشید تا کریم بتواند خودش را با شرایط بازی در چنین باشگاهی هماهنگ کند. ژوزه مورینیو زمانی گونزالو هیگواین را به یک ببر وحشی و بنزما را به یک گربه تشبیه کرده بود. همین گربه اما خیلی بیشتر از هیگواین در مادرید ماند و به یک اسطوره در این تیم تبدیل شد. او در خط حمله رئال مادرید، رقابت‌های سخت و نزدیک زیادی را پشت سر گذاشت اما همیشه برنده بود و توانست تک تک رقبا را از دایره این رقابت خارج کند. با این حال بازی کردن در کنار کریستیانو رونالدو، موجب شد که او هیچ‌وقت نفر اول رئال نباشد. برای نزدیک به یک دهه، همه توپ‌ها در رئال به کریس می‌رسید، همه پنالتی‌ها را رونالدو می‌زد و بیشتر ستایش‌ها سهم این ستاره می‌شد. رونالدو جوایز فردی زیادی را نیز درو کرد. رفتن کریس از مادرید اما زمانی برای تولد دوباره کریم بنزما بود. او انگار زندگی تازه‌ای را در مادرید شروع کرد. آن هم در زمانی که از 30 سالگی عبور کرده بود. کریس حتی خودش هم نمی‌دانست که با این جدایی، چه کمک بزرگی به کریم بنزما می‌کند. کریم حالا در غیاب کریس و با تنزل محسوس گرت بیل، باید مسئولیت‌های هجومی بیشتری را بر عهده می‌گرفت. زمان می‌گذشت و این ستاره مدام بهتر می‌شد. زمان می‌گذشت و این ستاره مدام گل‌های بیشتری به ثمر می‌رساند. او فصل گذشته در غیاب راموس، در بیشتر بازی‌های فصل کاپیتان رئال مادرید بود و پنالتی‌های این تیم را هم می‌زد. قهرمانی اعجاب‌آور تیم کارلتو بدون درخشش خیره‌کننده این ستاره در حساس‌ترین لحظات، غیرممکن به نظر می‌رسید. او تیمش را از یک مسیر سخت و با مجموعه‌ای از بازگشت‌های باورنکردنی، قهرمان اروپا کرد. کریم کاری کرد که مراسم توپ طلا، هیچ هیجانی نداشته باشد. همه می‌دانستند که او برنده بی‌چون‌وچرای این جایزه است. همه می‌دانستند که هیچ‌کس به جز کریم، شایسته بردن این عنوان نیست. کریم سال‌های سختی را در دنیای فوتبال پشت سر گذاشته است. زمانی او به تنهایی در کمپ والدیباس می‌ماند تا هم‌تیمی‌هایش به اردوی تیم ملی بروند. دوران طولانی محرومیت این ستاره از تیم ملی هم دیگر به پایان رسیده است. کریم در مادرید همه چیز را برده و حالا برنده مهم‌ترین جایزه فردی دنیای فوتبال شده است. حالا او فقط رویای بزرگ دیگری در دنیای فوتبال دارد و آن، بردن جام جهانی است. رقابتی که خیلی زود در قطر برگزار خواهد شد.

کریم کاری کرد که مراسم توپ طلا، هیچ هیجانی نداشته باشد. همه می‌دانستند که او برنده بی‌چون‌وچرای این جایزه است. همه می‌دانستند که هیچ‌کس به جز کریم، شایسته بردن این عنوان نیست

دیگران

سادیو مانه که فصل گذشته با لیورپول به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید و روی سکوی دوم لیگ برتر نیز ایستاد، حالا یک دومی دیگر را با قرار گرفتن در رده دوم فهرست توپ طلا تجربه کرده است. شاید اگر سادیو با لیورپول آن دو جام را می‌برد، می‌توانست تهدیدی برای جایگاه بنزما باشد. نفر سوم این فهرست نیز پاسور فو‌ق‌العاده تیم سیتی یعنی کوین دی بروینه است. بازیکنی که بهترین بازیکن سیتیزین‌ها در مسیر تبدیل شدن به قهرمان لیگ برتر انگلیس بود. رابرت لواندوفسکی و مو صلاح نیز در رده‌های بعدی ایستاده‌اند. بازیکنانی که به لحاظ فردی فصل خوبی داشتند اما در بهترین سطح ممکن نبودند و چشم‌ها را خیره نکردند. نکته جالب این فهرست، قرار گرفتن کیلیان امباپه در رده ششم است. بازیکنی که امیدوار بود تا امروز حداقل یک توپ طلا در کارنامه داشته باشد، حالا حتی در بین پنج نفر اول این فهرست هم نیست. کیلیان فصل گذشته اصلا درخشان نبود و حذف از اروپا روبه‌روی رئال مادرید، ضربه بزرگی به این ستاره زد. او این اواخر سرگرم حواشی زیادی بوده و همین مساله تاثیر بسیار زیادی در مسیر فوتبالش گذاشته است. تیبو کورتوآ نیز با ایستادن در رده هفتم، بالاترین رتبه را در بین گلرها دارد. ارلینگ هالند برای اولین بار در در دوران فوتبالش به جمع 10 نفر برتر توپ طلا رسیده و در رده دهم قرار گرفته است. بازیکنی که بعید نیست با این فرم رویایی خیلی زود نفر اول این فهرست هم باشد. سون هیونگ مین نیز با قرار گرفتن در رده یازدهم، بهترین بازیکن آسیایی دنیا و تنها بازیکن آسیایی این فهرست بوده است. ایستادن در رده سیزدهم این لیست، اتفاق جالبی برای سباستین هالر است. مهاجم سابق آژاکس و فعلی دورتموند که این روزها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند، بدون شک از این اتفاق روحیه خواهد گرفت. کریس رونالدو در رده بیستم این لیست قرار گرفته و لئو مسی به شکل عجیبی جایی در بین 30 نفر اول نداشته است. این اتفاق در حالی رخ داده که مجموع گل‌ها و پاس گل‌های مسی در سال 2022 میلادی حتی از نفر اول توپ طلا نیز بیشتر بوده است!

ملکه فوتبال دنیا

توپ طلای بانوان نیز برای دومین سال متوالی به الکسیا پونتیاس ستاره باشگاه بارسلونا رسید. این جایزه تا امروز چهار بار اهدا شده است. اولین بار آدا هاگربرگ از نروژ برنده آن شد، سال بعد نوبت به مگان راپینو بود که توپ طلا ببرد و در دو سال گذشته نیز الکسیا پونتیاس بهترین بازیکن زن در دنیای فوتبال لقب گرفته است. پشت سر او نیز بث مائد از آرسنال و سم کر از چلسی ایستاده‌اند. نکته جالب این فهرست قرار گرفتن الکس مورگان ستاره سرشناس آمریکایی در رده سیزدهم است.

جایزه بهترین گلر سال هم طبق انتظار به تیبو کورتوآ رسید. گلری که با سیوهای دیدنی‌اش نقش مهمی در فصل موفقیت‌آمیز رئال مادرید داشت

جوان ‌اول جهان

شاید بارسا حال و روز خوبی نداشته باشد اما این باشگاه علاوه بر توپ طلای بانوان، یک جایزه بسیار مهم دیگر را نیز از فرانس فوتبال گرفته است. در مراسم توپ طلا، جایزه کوپا یا همان بهترین بازیکن جوان سال به گاوی رسید. لحظه‌ای که حتی موجب اشک ریختن خوان لاپورتا شد. بارسا که سال گذشته این جایزه را با پدری به دست آورده بود، بار دیگر صاحب عنوان کوپا شد. گاوی این بار تنها بازیکن اسپانیایی در بین 10 جوان برتر دنیا لقب گرفت. نکته جالب قرار گرفتن سه بازیکن آلمانی در این لیست 10 نفره است. جمال موسیالا، کریم ادیمی و فابین ریتز از آلمان در این فهرست دیده می‌شوند. نفر دوم این لیست پشت سر گاوی اما هافبک جوان رئال مادرید ادواردو کاماوینگا بوده است.

مرد سیوهای سخت

جایزه بهترین گلر سال هم طبق انتظار به تیبو کورتوآ رسید. گلری که با سیوهای دیدنی‌اش نقش مهمی در فصل موفقیت‌آمیز رئال مادرید داشت. دو گلر برزیلی لیگ برتر یعنی آلیسون و ادرسون، جدی‌ترین رقبای این ستاره بودند. ادوارد مندی از چلسی، مایک مانیان از میلان، کوین تراپ از فرانکفورت و مانوئل نویر از آلمان نیز در رده‌های ‌بعدی این لیست قرار گرفتند. کورتوآ هم درست مثل بنزما با شایستگی زیادی در رده اول این جایزه قرار گرفت. در سالی که گذشت او بهترین گلر دنیای فوتبال بود.

سوکراتس نوین

فرانس فوتبال امسال جایزه سوکراتس را نیز به جوایزش اضافه کرد. جایزه‌ای که به پاس فعالیت‌های خیرخواهانه و صلح‌طلبانه اهدا می‌شود. اولین برنده این جایزه، سادیو مانه بود. ستاره لیورپول که همیشه کمک زیادی به مردم کشورش کرده، این جایزه را از آن خودش کرد.

بهترین گلزن، بهترین تیم

جایزه بهترین گلزن سال نیز به رابرت لواندوفسکی رسید. بازیکنی که یک بار دیگر نتوانست فاتح توپ طلا شود اما جایزه گرد مولر را به خانه برد. جایزه‌ای که به گفته لوا برای او اهمیت بسیار زیادی دارد. جایزه بهترین تیم دنیا نیز به منچسترسیتی رسید. عنوانی که برای مادریدی‌ها کمی عجیب بود.