نگار  رشیدی

روز گذشته سرانجام انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شد. انتخاباتی که چند بار به تعویق افتاد و حتی در شب برگزاری هم شائبه‌هایی مبنی بر لغو شدنش به گوش می‌رسید. گفته می‌شد تعدادی از اعضای مجمع هیچ‌کدام از نامزدهای ریاست را برای این سمت مناسب نمی‌دانند و در صورت اینکه در مجمع حاضر نمی‌شدند، مجمع بدون برگزاری انتخابات به پایان می‌رسید. درنهایت اما اعضای مجمع در آکادمی ملی المپیک حاضر شدند و در رقابتی که بی‌حاشیه هم نبود، محمود خسروی‌وفا به عنوان رییس چهار سال آینده کمیته المپیک انتخاب شد.

مهدی علی‌نژاد، محمود خسروی‌وفا، فضل‌ا... باقرزاده و مجید شایسته چهار کاندیدایی بودند که برای ریاست این نهاد ثبت‌نام کردند. البته علی‌نژاد و شایسته درست چند روز مانده به مجمع با خبر رد صلاحیت‌شان مواجه شدند که پس از اعتراض و نامه‌نگاری علی‌نژاد، نام آنها به لیست نامزدها برگردانده شد.

رضا صالحی‌امیری که ریاست مجمع را بر عهده داشت، بدون فوت وقت مجمع را رسما آغاز کرد. او برای انتخاب ناظر از حاضران خواست پیشنهادشان را مطرح کنند و در غیر این صورت خودش انتخاب کرد. موضوعی که نخستین حاشیه مجمع را به دنبال داشت. چراکه محمد علیپور سه نفر را برای نظارت پیشنهاد داد که با واکنش و اعتراض علیرضا دبیر مواجه شد. این اعتراض درگیری لفظی دو نفر را به همراه داشت که با ورود صالحی‌امیری موضوع بسته شد.

حاشیه بعدی مجمع هم به مجید شایسته برمی‌گردد که به انصرافش از رقابت منجر شد. شایسته از صالحی‌امیری درخواست صحبت داشت که با مخالفت او روبه‌رو شد. صالحی‌امیری در واکنش به درخواست شایسته عنوان کرد حتی یک ثانیه هم اجازه صحبت نمی‌دهد چون در این صورت باید به بقیه هم این اجازه را بدهد. درنهایت هم شایسته هم با عصبانیت و در مخالفت با تصمیم صالحی‌امیری و با هدف نشان دادن این نکته که اخلاق در ورزش وجود دارد، انصرافش را اعلام کرد.

درنهایت نوبت به رای‌گیری رسید. در مجمع 53 عضو شامل 28 المپیکی و 25 غیرالمپیکی حضور داشتند. پس از شمارش آرا، از مجموع 53 رای خسروی‌وفا و علی‌نژاد 24 رای به دست آوردند و باقرزاده پنج رای گرفت تا انتخابات به دور دوم کشیده شود. در دور دوم رای‌گیری دو عضو غیرالمپیکی دیگر به مجمع اضافه شدند و تعداد اعضا به ۵۵ نفر رسید. موضوعی که با واکنش و اعتراض دبیر روبه‌رو شد. او معتقد بود با اضافه شدن این دو نفر باید به اساسنامه مراجعه کرد. نصرا... سجادی در پاسخ گفت در اساسنامه به این مورد اشاره نشده و دبیر خواستار تصمیم‌گیری دستگاه نظارتی شد. درنهایت حیدر فرمان که از شورای المپیک آسیا مهمان ویژه مجمع بود، حضور مسعود سلیمانی و هاشم اسکندری که از اعضای مجمع بودند را قانونی دانست تا انتخابات ادامه پیدا کند. در پایان رای‌گیری دور دوم از ۵۵ رای، خسروی‌وفا ۲۸ رای و علی‌نژاد ۲۷ رای کسب کردند. به این ترتیب محمود خسروی‌وفا تنها با یک رای بیشتر برای چهار سال به عنوان رییس کمیته ملی المپیک انتخاب شد.

خسروی‌وفا در حالی به عنوان رییس جدید کمیته ملی المپیک انتخاب شد که مورد حمایت صالحی‌امیری قرار داشت. رییس پیشین کمیته ملی المپیک در واکنش به اینکه چرا در انتخابات ثبت‌نام نکرده است، پاسخ داد تا زمانی که خسروی‌وفا در انتخابات هست، حضور او دلیلی ندارد. در هر حال آنچه اهمیت دارد این است که سرانجام تکلیف کمیته ملی المپیک روشن شد و خسروی‌وفا هم که سال‌ها در راس کمیته ملی پارالمپیک حضور داشته، با این فضا غریبه نیست. خسروی‌وفا باید زودتر دست به کار شود و برنامه‌های لازم برای میادین پیش رو را مشخص کند. او برای ثبت یک کارنامه موفقیت‌آمیز راه دشواری پیش رو دارد.