آریا    رهنورد

وقتی خبر علاقه یونایتد به هافبک دفاعی رئال مادرید در رسانه‌ها مطرح شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند این فقط یک شوخی بزرگ باشد. تیمی که این فصل علاقه مداومش به فرنکی دی یونگ و آدرین ربیو را نشان داده اما با بی‌میلی محض هر دو بازیکن روبه‌رو شده، قاعدتا نباید شانسی برای امضای قرارداد با ستاره‌ای مثل کاسمیرو را به دست بیاورد اما همه چیز از این حکایت دارد که هافبک برزیلی رئال مادرید در یک قدمی پیوستن به یونایتد قرار گرفته است. یک انتقال باورنکردنی و دیوانه‌وار که احتمالا در ساعت‌های آینده رسمی خواهد شد.

چرا کاسمیرو؟

فقدان یک هافبک دفاعی تمام‌عیار، در چند فصل گذشته همواره در یونایتد احساس شده است. حتی تابستان قبلی هم هواداران باشگاه اصرار داشتند که تیم‌شان در پست 6 بازیکن بخرد اما این اتفاق رخ نداد. تن هاگ بعد از ورود به اولدترافورد، در پروسه جذب هافبک تدافعی چندان مصر نشان نداد و ترجیح داد به سراغ گزینه‌های هجومی‌تری مثل دی یونگ و ربیو برود اما ظاهرا دو شکست در دو هفته اول لیگ برتر با ضعف مفرط خط هافبک، این باور را برای سرمربی هلندی تیم ایجاد کرد که آنها به یک ستاره با قابلیت‌های دفاعی در میانه میدان نیاز دارند. کاسمیرو یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای شیاطین سرخ به شمار می‌رود. یک خرید بزرگ در کلاس جهانی که در این سال‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای در خط میانی رئال مادرید داشته است. او هیچ‌وقت بازیکن پرسروصدایی نبوده، هیچ‌وقت حاشیه بزرگی نساخته و جنجال به وجود نیاورده اما همیشه یک الماس واقعی در خط میانی سفیدها بوده است. خرید بازیکنی که قهرمان «پنج دوره» لیگ قهرمانان اروپا شده، جای شک و تردید و حتی سوال ندارد. همه دوست دارند بازیکنی شبیه کاسمیرو داشته باشند و حالا یونایتد در یک قدمی امضای قرارداد رسمی با او قرار گرفته است. این خرید نشان می‌دهد مالکان یونایتد در پروسه بازسازی ترکیب جدی هستند. اضافه شدن این ستاره شاید تصمیم رونالدو برای ترک تیم را هم تغییر بدهد.

ادامه زندگی با یک تبصره

رئالی‌ها خودشان را از بابت این انتقال چندان هیجان‌زده نشان نداده‌اند اما واضح است که مشکلی با این جدایی ندارند. آنها با این مساله کنار آمده‌اند و با جدایی ستاره برزیلی تیم‌شان مخالف نیستند. یک مخالفت ساده از سوی باشگاه کافی بود تا روند این انتقال کاملا مسدود شود اما در ادبیات باشگاه چنین مخالفتی دیده نمی‌شود. زندگی در مادرید با هافبک‌های جوان‌تر ادامه پیدا می‌کند. کاماوینگا و شوامنی به همراه فده والورده، می‌توانند در میانه میدان به کروس و مودریچ ملحق شوند و ترکیب قدرتمندی بسازند. با این وجود یک نگرانی بزرگ هم در بین بخشی از هواداران باشگاه وجود دارد. رئال مادرید دو بار در اوج، با فروش هافبک‌های دفاعی‌اش موافقت کرد و همین مساله به یک بحران بزرگ برای تیم تبدیل شد. آنها یک بار کلود ماکه‌له‌له را فروختند و بعد از آن برای مدت بسیار زیادی درگیر میانه میدان بودند و یک بار دیگر هم در اولین مقطع حضور کارلتو، در فاصله دو روز به پایان نقل و انتقالات با فروش ژابی آلونسو موافقت کردند و آن اتفاق هم به یک فصل بدون جام ختم شد. مادریدی‌ها امیدوارند سومین فروش بزرگ‌شان در پست هافبک دفاعی، همان ماجراهای تلخ قبلی را برای این تیم تکرار نکند.

بازی برد-برد

از هر زاویه‌ای که به انتقال کاسمیرو نگاه کنید، این بازی به سود همه طرف‌های ماجرا خواهد بود. اول از همه یونایتد، صاحب یک ستاره کلیدی می‌شود. بازیکنی که یکی از بهترین نفرات در یکی از مهارنشدنی‌ترین تیم‌های تاریخ بوده است. یونایتدی‌ها با چنین خریدی، اعتماد هواداران و بازیکنان‌شان را بیشتر از قبل جلب خواهند کرد. خود کاسمیرو نیز یک چالش جدید با دستمزد بیشتر را به دست می‌آورد. کاسمیرو در تیمی مثل یونایتد در کانون توجه قرار می‌گیرد و حتی بیشتر از دوران بازی برای رئال ستایش می‌شود. به همه این‌ها باید افزایش قابل توجه رقم دستمزد سالانه این بازیکن را هم اضافه کرد. حتی برای مادریدی‌ها نیز این یک بازی پرسود خواهد بود. چراکه آنها یک هافبک 30 ساله را با رقمی معادل 60 میلیون یورو می‌فروشند و ترکیب خط هافبک را جوان‌تر می‌کنند. البته باشگاه در این پنجره به دنبال جانشین کاسمیرو نیست اما شاید از این رقم برای خرید یک بازیکن بزرگ در خط هافبک در فصل آینده استفاده کند.

این آخرین خرید است؟

آیا روند بازسازی ترکیب یونایتد با جذب این ستاره تمام می‌شود؟ طبیعتا نباید چنین اتفاقی رخ بدهد. به نظر می‌رسد نتایج شروع فصل باشگاه را به شدت نسبت به آینده نگران کرده است. من‌یونایتد با کاسمیرو قوی‌تر می‌شود اما همچنان باید به دنبال جذب ستاره‌های دیگری نیز باشد. بازیکنانی که اضافه شدن‌شان به ترکیب تیم برای ساختن یک یونایتد جدید ضروری است. آیا این اتفاق رخ می‌دهد؟ پاسخ این سوال را مالکان باشگاه یونایتد بهتر از هر کسی می‌دانند. آنها می‌خواهند هرچه زودتر تردیدها را در مورد خودشان از بین ببرند.