نگار   رشیدی

پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی هم به پایان رسید. مسابقاتی که این بار قونیه ترکیه میزبانش بود که البته نتوانست رضایت مهمانانش را جلب کند! این دوره از بازی‌ها با حضور ۴۲۰۰ ورزشکار زن و مرد از ۵۲ کشور در ۲۰ رشته ورزشی برگزار شد که در پایان کاروان کشورمان با 133 مدال (39 مدال طلا، 44 مدال نقره و 50 مدال برنز) در جدول رده‌بندی، در جایگاه سوم قرار بگیرد. ایران در دوره قبلی این بازی‌ها که سال 2017 به میزبانی باکو برگزار شده بود هم در رده سوم ایستاده بود اما آن زمان ورزشکاران کشورمان موفق به کسب 98 مدال شده بودند. در قونیه اما کاروان ایران که نسبت به چهار دوره گذشته پرجمعیت‌تر بود توانست در 18 رشته 133 مدال به دست بیاورد.

ایران در این دوره در رشته‌های وزنه‌برداری (9 طلا، 6 نقره و 12 برنز)، کشتی آزاد و فرنگی (هشت طلا، سه نقره و پنج برنز)، پاراشنا (پنج طلا، 6 نقره و چهار برنز)، پاراتیروکمان (پنج طلا، پنج نقره و سه برنز)، تکواندو (پنج طلا،‌ چهار نقره و چهار برنز)، تنیس روی میز (سه طلا و دو نقره)، شمشیربازی (یک طلا، سه نقره و دو برنز)، دوچرخه‌سواری جاده و پیست (یک طلا، دو نقره و دو برنز)، تیراندازی با کمان (یک طلا، دو نقره و یک برنز) والیبال (یک طلا و یک نقره)، کاراته پنج نقره و سه برنز)، پاراتنیس روی میز (چهار نقره و هفت برنز)، دوومیدانی (یک نقره و یک برنز)، ژیمناستیک ایروبیک و هنری (دو برنز)، بسکتبال سه به سه (یک برنز)، هندبال (یک برنز)، جودو یک (برنز) و شنا (یک برنز) موفق به کسب مدال شد.

ایران با اعزام ۲۵۷ ورزشکار در ۱۶ رشته اصلی و سه رشته پارا بعد از ترکیه، آذربایجان و ازبکستان، چهارمین کاروان این بازی‌ها به لحاظ تعداد ورزشکار اعزامی بود.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات روزهای آخر این بازی‌ها انتقام ملی‌پوشان سابر از میزبان بود. علی پاکدامن در فینال رقابت‌های انفرادی با ناداوری مقابل شمشیرباز ترکیه مدال طلا را از دست داد. سابریست‌های ایران در رقابت‌های بخش تیمی اما از میزبان انتقام گرفتند و روی سکوی نخست ایستادند. این البته تنها انتقام آنها نبود. شاگردان امین قربانی در حالی موفق به شکست 45 بر 28 حریف خود در نبرد قهرمانی شدند که در مسابقات قهرمانی جهان که اخیرا به میزبانی مصر برگزار شد، مقابل این تیم شکست خوردند.

از دیگر اتفاقات مهم آخرین مسابقات بازی‌های کشورهای اسلامی دست‌های خالی کاراته‌کاها از مدال طلا بود. شاگردان شهرام هروی که چند دوره متوالی قهرمان جهان شده‌اند، بدون فتح سکوی قهرمانی قونیه را ترک کردند که نتیجه‌ای بسیار دور از ذهن برای این تیم به شمار می‌رود. در مجموع اما سیدرضا صالحی‌امیری رییس کمیته ملی المپیک از عملکرد کاروان ایران در این بازی‌ها ابراز رضایت‌ کرده است. چند تاریخ‌سازی که در قونیه رقم خورد نیز باعث شد که این رقابت‌ها جایگاه ویژه‌ای در تاریخ ورزش کشور پیدا کند. حال تیم‌های ملی کشورمان باید با استراحتی کوتاه برای مسابقات خودشان آماده شوند و برای مدال بجنگند.