نگار رشیدی

سی‌ودومین دوره از بازی‌های المپیک پس از تاخیر یک ساله به دلیل ویروس کرونا، از هشت روز دیگر آغاز می‌شود. مسابقاتی که با توجه به وضعیت اضطراری توکیو کماکان با اعتراض مردمی مواجه است اما طبق قول باخ قرار است این مسابقات با پروتکل‌های سختگیرانه بدون اینکه خطری مردم این کشور را تهدید کند، برگزار شود. در این میان کاروان ایران در حالی به این مسابقات اعزام می‌شود که هم رکورد سهمیه‌ها و هم تعداد حضور بانوان شکسته است. ایران در المپیک ریو 64 سهمیه در 15 رشته (14 فدراسیون) کسب کرد و درنهایت با 63 ورزشکار عازم برزیل شد، اما برای توکیو 68 سهمیه در 17 رشته (16 فدراسیون) به دست آمده که تنها 66 ورزشکار به توکیو می‌روند. چراکه سهمیه بهمن عسگری در کاراته به دلیل مثبت شدن تست دوپینگش سوخت و پریسا جهانفکریان در وزنه‌برداری نیز با توجه به جراحی دستش اجازه فدراسیون پزشکی برای حضور در این میدان را پیدا نکرد. در این راستا به 66 نماینده کاروان «ستارگان ایران زمین» نگاهی خواهیم داشت.

کشتی پرتعدادترین تیم کاروان

تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی ایران با کسب 11 سهمیه (6 سهمیه کشتی آزاد و پنج سهمیه کشتی فرنگی) باز هم پرتعدادترین تیم کاروان ایران هستند. پس از انتخابی‌های فراوان کادر فنی دو تیم مشخص شد که چه کسانی قرار است دوبنده تیم ملی را در توکیو به تن کنند. در همین راستا در کشتی آزاد در ۵۷ کیلوگرم رضا اطری، در ۶۵ کیلوگرم مرتضی قیاسی، در ۷۴ کیلوگرم مصطفی حسین‌خانی، در ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی، در ۹۷ کیلوگرم محمدحسین محمدیان و در  ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع ترکیب تیم ملی را تشکیل می‌دهند. همچنین در کشتی فرنگی در ۶۰ کیلوگرم علیرضا نجاتی، در ۶۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی، در ۷۷ کیلوگرم محمدعلی گرایی، در ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی و در ۱۳۰ کیلوگرم امین میرزازاده به مصاف رقبا می‌روند. کشتی از آن دست رشته‌هایی است که انتظارات زیادی از آن در المپیک می‌رود.

6 تیرانداز در خط آتش

بعد از کشتی، تیراندازی با 6 سهمیه بیشترین نماینده را در توکیو دارد. این در حالی است که این فدراسیون در ریو تنها پنج نماینده داشت. مهیار صداقت در تفنگ بادی ۱۰ متر مردان و تفنگ سه وضعیت مردان، فاطمه کرم زاده و آرمینا صادقیان در تفنگ بادی ۱۰ متر زنان، فاطمه کرم‌زاده و نجمه خدمتی در تفنگ سه وضعیت زنان، جواد فروغی در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان و هانیه رستمیان که به عنوان پرچمدار دوم کاروان ایران انتخاب شده است، در تپانچه بادی ۱۰ متر و ۲۵ متر زنان مسابقه می‌دهند. از این جمع 6 نفره تنها نجمه خدمتی سابقه حضور در المپیک ریو را دارد. باید دید تیراندازی می‌تواند به مدال این مسابقات شلیک کند یا نه.

سابر و فرصتی برای انتقام

یکی از دیدنی‌ترین رقابت‌های نمایندگان ایران در المپیک را شاگردان پیمان فخری رقم خواهند زد. سابریست‌هایی که برای نخستین بار سهمیه تیمی المپیک را به دست آورده‌اند و با هدف سکوی این رقابت‌ها چه در تیمی و چه در انفرادی شمشیرها را دست می‌گیرند. مهم‌تر اما این است که توکیو فرصتی برای انتقام این رشته نیز حساب می‌شود. چراکه مجتبی عابدینی در المپیک ریو فاصله‌ای تا مدال نداشت اما با ناداوری از سکو دور ماند. علی پاکدامن دیگر نماینده ایران در ریو بود. برای این دوره از مسابقات اما ترکیب مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی انتخاب شده است.

سه+یک سهمیه دوومیدانی

دوومیدانی در حالی با چهار ورزشکار در توکیو حاضر دارد که در ریو 10 سهمیه به دست آورده بود. اما حالا احسان حدادی در پرتاب دیسک، حسن تفتیان در دوی سرعت، مهدی پیرجهان در دوی 400 متر با مانع و فرزانه فصیحی در دوی 100 متر قرار است وارد پیست شوند. ناگفته نماند فصیحی توانست در آخرین روزهای اعطای سهمیه، با سهمیه یونیورسالیتی المپیکی شود.

سه هوگوپوش روی شیاپ‌چانگ

تکواندوی ایران توانست برای المپیک توکیو سه سهمیه به دست بیاورد. میرهاشم حسینی در 68- کیلوگرم، آرمین هادی‌پور در ۵۸ - کیلوگرم و ناهید کیانی در ۵۷ - کیلوگرم هوگوپوشان ایران در توکیو هستند. سه تکواندوکاری که نخستین حضورشان در المپیک را پیش رو دارند و انتظار می‌رود پسران هوگوپوش این رشته را به سبد مدال‌آوری کاروان ایران برگردانند. کیانی اما به دلیل نداشتن رنکینگ خوب، کار راحتی در توکیو ندارد. او حتی در گام نخست ممکن است با کیمیا علیزاده‌ای روبه‌رو شود که نخستین مدال بانوان ایران در المپیک را به دست آورد اما در توکیو پرچم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک را همراه دارد.

کاراته و سه نماینده پرفروغ

رشته کاراته قرار است در توکیو نخستین حضورش در بازی‌های المپیک را تجربه کند. در همین راستا خیلی زود انتظارها از کاراته‌های ایران که همگی از ستاره‌های جهان هستند چه برای کسب سهمیه و چه مدال‌آوری بالا رفت. درنهایت کاراته ایران موفق به کسب چهار سهمیه شد که مثبت شدن تست دوپینگ بهمن عسگری اوضاع را بهم ریخت. عسگری شانس اصلی طلای المپیک بود که با یک اشتباه سهوی باید از خانه مبارزات هم‌تیمی‌هایش را نظاره کند. در نهایت کاراته ایران با سجاد گنج‌زاده در وزن 68- کیلوگرم، حمیده عباسعلی در وزن 68- کیلوگرم و سارا بهمنیار در وزن 50+ کیلوگرم روی تاتامی می‌رود.

دو سهمیه برای وزنه‌برداری

وزنه‌برداری ایران در المپیک با پنج نماینده روی تخته رفت و موفق شد دو مدال طلای ارزشمند به دست بیاورد. اما قوانین مبارزه با دوپینگ باعث شد که ایران تنها دو نماینده در توکیو داشته باشد. در حالی که انتظار می‌رفت طلایی‌های ریو یعنی سهراب مرادی و کیانوش رستمی در توکیو هم وزنه بزنند این اتفاق با مدیریت عجیب فدراسیون رخ نداد و درنهایت علی هاشمی در دسته 109 کیلوگرم با تجربه حضور در ریو و علی داوودی در دسته 109+ کیلوگرم برای این رقابت انتخاب شدند. پریسا جهانفکریان هم سهمیه دسته 87+ کیلوگرم را به دست آورد که به دلیل جراحی اجازه حضور در توکیو را پیدا نکرد.

دو بوکسور در رینگ

علیرضا استکی سرمربی تیم ملی بوکس در میدان المپیک دو شاگرد دارد. دانیال شه‌بخش در وزن 57 کیلوگرم و سیدشاهین موسوی در وزن 75 کیلوگرم توانستند در مسابقات گزینشی المپیک اردن سهمیه را به نام خود بزنند. این دو بوکسور امیدوارند با شکستن طلسم مدال المپیک سهم بیشتری از توجهات مسئولان ورزش را به دست بیاورند.

قایق‌سواری دو پاروزن در آب‌های ژاپن

فدراسیون جهانی قایقرانی یکی از عجیب‌ترین مسیرهای رسیدن به المپیک را پیش روی قایقرانان قرار داد. قوانینی سخت و پیچیده که باعث شد بهمن نصیری روئینگ‌سوار ایران نتواند قایقش را در ژاپن به آب بیندازد. به این ترتیب نازنین ملایی در روئینگ‌ تک‌نفره سنگین‌وزن و علی آقامیرزایی در ۱۰۰۰کایاک تک نفره در ژاپن پارو خواهند زد. در ریو مهسا جاور تنها نماینده این فدراسیون بود.

پنج رشته یک سهمیه‌ای

درنهایت پنج رشته در کاروان ایران با تنها یک سهمیه در المپیک شرکت می‌کنند. نیما عالمیان در تنیس روی میز، سعید صفرزاده در دوچرخه‌سواری (جاده تایم‌تریل)، میلاد وزیری در تیراندازی با کمان، متین بالسینی در شنا و ثریا آقایی در بدمینتون نماینده‌های فدراسیون‌های خود در المپیک هستند.

والیبال و بسکتبال در تیمی مسابقه می‌دهند

والیبال و بسکتبال تنها رشته‌هایی هستند که توانستند در ورزش‌های تیمی خودشان را به المپیک برسانند. والیبال در المپیک توکیو نخستین تجربه حضور در المپیک را کسب کرد و حالا می‌خواهد با حضور ولادمیر آلکنو روی نیمکت با حضور در جمع چهار تیم برتر به کارش در این رقابت‌ها پایان بردهد. سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور، میلاد عبادی‌پور،مهدی مرندی،‌ جواد کریمی، میثم صالحی، مرتضی شریفی، علی‌اصغر مجرد، مسعود غلامی، صابر کاظمی و آرمان صالحی ترکیب تیم ملی را در توکیو تشکیل می‌دهند.

بسکتبالیست‌ها نیز با هدایت مهران شاهین‌طبع آماده می‌شوند تا مسابقات خوبی را برابر رقبای قدرتمندشان به نمایش بگذارند. صمد نیکخواه‌بهرامی، حامد حدادی، سعید داورپناه، محمد حسن‌زاده، بهنام یخچالی، آرون گرامی‌پور، مایک رستم‌پور، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی، محمدسینا واحدی، پویان جلال‌پور، و نوید رضایی‌فر بسکتبالیست‌های ایران هستند.