آریا   رهنورد

اولین چیزی که در رقابت‌های کشورهای اسلامی به شدت به چشم آمد، درخشش دختران ورزشکار ایران بود. ستاره‌هایی که نشان دادند به شکل قابل توجهی پیشرفت کرده‌اند و از توانایی انجام بزرگ‌ترین کارها برخوردار هستند.

اتفاق مهمی که در این رقابت‌ها رخ داد، اولین مدال بین‌المللی تاریخ والیبال بانوان ایران بعد از 56 سال بود. این تیم پیش از این تنها تجربه حضور در بازی‌های آسیایی را داشت اما حالا در یک رقابت مهم، فراتر از حد انتظار ظاهر شد و توانست خودش را به مسابقه فینال برساند.

تیم ملی والیبال زنان ایران در اولین بازی، با نتیجه سه بر یک ازبکستان را شکست داد تا خیلی زود صعودش را به مرحله بعدی مسابقات قطعی کند. ایران نبرد سرگروهی را به ترکیه واگذار کرد تا مسیر دشوارتری برای رسیدن به فینال داشته باشد. ایران باید در نیمه‌نهایی با تیم قدرتمند آذربایجان روبه‌رو می‌شد که موفقیت‌های زیادی در والیبال اروپا داشته است.

دختران ایران در این مسابقه مسیر همه پیش‌بینی‌ها را عوض کردند و موفق شدند تیم ملی آذربایجان را با نتیجه سه بر یک شکست بدهند.

ایران با این اتفاق توانست خودش را به فینال رقابت‌های والیبال بانوان در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی برساند. این تیم باید در فینال دوباره با ترکیه روبه‌رو می‌شد. برگزاری مسابقه‌ها در قونیه نیز جو ورزشگاه را کاملا به سود کشور میزبان تغییر داده بود. این مسابقه با برتری ترکیه تمام شد اما مدال نقره، یک موفقیت بزرگ و فراموش‌نشدنی برای تیمی محسوب می‌شد که هنوز در ابتدای راه قرار دارد.

والیبال بانوان در ایران هم درست مثل فوتبال، رو به پیشرفت است و حتی لیگ بانوان نیز با جذابیت زیادی دنبال می‌شود. ورود و تیم‌داری چهره‌هایی مثل سردار آزمون در این لیگ، نشان می‌دهد که دختران والیبال ایران چه پتانسیلی برای پیشرفت بیشتر دارند.

این فقط بانوان والیبالیست ایرانی نبودند که در بازی‌های کشورهای اسلامی عالی ظاهر شدند. پسران والیبال هم توانستند نمایش بسیار خوبی در این رقابت‎ها داشته باشد. تیم ملی «ب» ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی خوش درخشید و خیلی زود با دو برد قاطعانه روبه‌روی قطر و پاکستان، صعودش به نیمه‌نهایی را قطعی کرد.

تیم عظیم جزیده البته در بازی سوم به شکل عجیبی روبه‌روی ترکیه غافلگیر شد اما پسران والیبال ایران در نیمه‌نهایی آذربایجان را شکست دادند تا در فینال روبه‌روی کامرون قرار بگیرند.

نتیجه دیدار نهایی هم چیزی به جز برتری و یک مدال طلا برای کاروان ایران نبود. این تیم دو ستاره شاخص هم داشت. پوریا یلی و بردیا سعادت سابقه حضور در اردوی تیم ملی را داشته‌اند و حتی در مسابقات بین‌المللی حاضر بوده‌اند. شهروز همایون‌فر نیز کاپیتان این تیم در بازی‌های کشورهای اسلامی بود.

بعد از نمایش‌های عالی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها، عملکرد پسران و دختران والیبالیست در بازی‌های همبستگی کشورهای آسیایی به شدت امیدوارکننده بود. حالا کم کم همه باید خودشان را برای تماشای رقابت‌های جام جهانی والیبال آماده کنند.

تیم بهروز عطایی بعد از حضور در تورنمنت واگنر لهستان، مهیای حضور در رقابت‌های جهانی خواهد شد.