راکت طلایی

تنیس روی میز ایران یک‌تنه یکی از جذاب‌ترین‌های کاروان ایران در بازی‌های آسیایی بود. رشته‌ای که سهم خوبی از مدال‌های این مسابقات نصیب خود کرد تا با دست کاملا پر از قونیه به کشور برگردد. ملی‌پوشان ایران در بخش انفرادی که پیش از مراسم افتتاحیه برگزار شد سه مدال به دست آوردند. ندا شهسواری در تیم بانوان مدال نقره را به گردن انداخت و امیرحسین هدایی و نیما عالمیان در فینالی تمام ایرانی به ترتیب مدال‌های طلا و نقره را به دست آوردند.

نگار   رشیدی

 

اوج نمایش آنها اما در بخش تیمی بود. جایی که با توجه به تفاوت امکانات تیم‌های ایران و رقبای‌شان هیچ تضمینی برای قهرمانی وجود نداشت اما ملی‌پوشان ایران نشان دادند همچنان دست بالا را دارند و به راحتی عرصه را برای رقبا خالی نمی‌کنند. تیم ملی تنیس روی میز بانوان ایران در حالی جشن قهرمانی گرفت که در دوره قبلی این مسابقات نیز روی سکوی نخست قرار گرفته بود و از عنوان خود دفاع کرد. شاگردان حمیده ایرانمنش در فینال بازی‌های کشورهای اسلامی مقابل ترکیه میزبان قرار گرفتند و با پیروزی سه بر دو قهرمان شدند. تیم ملی ایران در دور گروهی با تیم‌های ازبکستان، آذربایجان و بنگلادش در گروه دوم قرار داشت. آنها ازبکستان و بنگلادش را سه بر صفر شکست دادند و با عبور از آذربایجان به نیمه‌نهایی رسیدند. حریف آنها در این مرحله مالدیو بود که مقابل ایران حرفی برای گفتن نداشت. رقابت اصلی در گام آخر بود که میزبان هم نتوانست ترمز ایران را برای تکرار قهرمانی‌اش بکشد. آخرین لحظات بازی، جایی که نماینده ایران برای کسب آخرین امتیاز تلاش می‌کرد، بسیار دیدنی بود. فریادهای شادی ملی‌پوشان ایران و فریاد نام ایران زیر پرچم کشور صحنه‌هایی بود که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید.

با دیدن این صحنه‌ها، باید به این فکر کرد اگر این بچه‌ها از امکانات و شرایطی بهتر برخوردار بود و می‌توانست اردوهای تدارکاتی با رقبای سرسخت داشته باشد، در عرصه‌های مختلف چقدر می‌درخشید. در هر حال هنوز هم دیر نشده و فدراسیون و کمیته ملی المپیک می‌توانند با سرمایه‌گذاری و حمایت از تیم بانوان، مقدمات یک مسیر پرافتخار را رقم بزنند. ندا شهسواری، مهشید اشتری، شیما صفایی و پریناز حاجیلو بازیکنان تیم ملی در این رقابت‌ها هستند که نام‌شان را در تاریخ بازی‌های کشورهای اسلامی با هدایت حمیده ایرانمش ثبت کردند.

همچنین تیم مردان تنیس روی میز هم طلای بازی‌های کشورهای اسلامی را به دست آورد تا پکیج این رشته در این دور از رقابت‌ها کامل شود. تیم ایران با ترکیب نوشاد و نیما عالمیان، امیرحسین هدایی و افشین نوروزی در این بازی‌ها شرکت کرد. آنها در تمام مسابقات‌شان با نتیجه سه بر صفر به پیروزی رسیدند و حتی یک امتیاز هم به رقبا ندادند. شاگردان جمیل لطف‌الله‌نسبی در مرحله گروهی بنگلادش و مالدیو را شکست دادند، در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر قرقیزستان برنده شدند، در نیمه‌نهایی بر ترکیه میزبان غلبه کردند و در فینال عربستان را از پیش رو برداشتند تا فاتح سکوی اول این مسابقات باشند.

تیم ملی تنیس روی میز بانوان ایران در حالی جشن قهرمانی گرفت که در دوره قبلی این مسابقات نیز روی سکوی نخست قرار گرفته بود و از عنوان خود دفاع کرد

خطای عمدی تفتیان، دیسک کوتاه حدادی

دوومیدانی اما برخلاف روزی که فرزانه فصیحی یک مدال نقره جانانه را به دست آورد و رکورد ایران را شکست، نتوانست در خبرهای خوب قرار بگیرد. حسن تفتیان که با باد موافق توانسته بود در مسابقات 100 مر رکورد زیر 10 ثانیه را تجربه کند، در فینال پنجم شد تا سهمی از مدال‌ها نداشته باشد. شاید به همین خاطر بود که او در 200 متر هم عمدا دیسکالیفه شد تا کلا با دست خالی قونیه را ترک کند. اینکه فصیحی به دلیل عارضه تنفسی قید مسابقات 200 را بزند عجیب نیست اما اینکه تفتیان با تجربه‌ای که دارد، برخلاف مسابقات دیگر با تی‌شرت در خط استارت قرار بگیرد و زودتر از فرمان حرکت داور از تخته استارت جدا شود، جای سوال و تعجب دارد. به همین دلیل هم این اتفاقات حکایت از عمدی بودن رفتار تفتیان دارد چراکه اگر او در مسابقات شرکت نمی‌کرد، شامل جریمه می‌شد.

در مسابقات پرتاب دیسک اما همه نگاه‌ها به احسان حدادی بود. ورزشکاری که جدا از کاروان دوومیدانی به قونیه رفت و در هتلی خارج از دهکده ورزشکاران اقامت کرد. در این شرایط انتظار یکی از مدال‌های این مسابقات، کم‌ترین توقعی بود که از این ورزشکار می‌رفت. حدادی اما در مرحله نهایی با وجود تشویق‌های ملی‌پوشان وزنه‌برداری نتوانست به رقیبان خود برسد و درنهایت با پرتاب ۵۹.۴۶ متر به مقام پنجم دست یافت.

15 مدال پاراشنا و دست خالی ژیمناستیک

در پایان باید گفت کار تیم ملی پاراشنا هم با کسب 15 مدال در بازی‌های کشورهای اسلامی به پایان رسید. تیم ملی کشورمان با پنج ملی‌پوش شامل شاهین ایزدیار، سینا ضیغمی‌نژاد، محمد کریم‌زاده، علی امینی، ابوالفضل ظریف با سرمربیگری علیرضا ایزدی و حمید حسنی سعدی به عنوان مربی در این دوره از رقابت‌ها حضور داشت که موفق به کسب پنج طلا، ۶ نقره و چهار برنز شد.

ژیمناستیک دیگر رشته‌ای بود که کارش در قونیه تمام شد و البته حتی یک مدال هم به دست نیاورد.