تیم ملی بسکتبال بعد از حضور در پنجره سوم انتخابی جام جهانی، از امروز در کاپ آسیا به میدان می‌رود تا دومین آزمون خود را با رییس و سرمربی جدید پشت سر بگذارد. آسمانخراش‌های ایران در انتخابی جام جهانی که با دو شکست مقابل قزاقستان دور از انتظار ظاهر شد، در حالی پا به این میدان می‌گذارد که در دوره قبل عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آورده بود. آغاز کاپ آسیا برای تیم ایران دو حریف تکراری دارد. شاگردان سعید ارمغانی که به تازگی با قزاقستان و سوریه بازی کردند، باید دوباره مقابل آنها قرار بگیرند. شاگردان ارمغانی که درگروه C مسابقات قرار دارند در اولین دیدار به مصاف سوریه خواهند رفت و سپس با قزاقستان و ژاپن دیدار خواهند داشت. اگر بسکتبال ایران بخواهد صعود مستقیم به یک‌چهارم نهایی داشته باشد، باید در سه دیدار مقدماتی بیشترین امتیاز را کسب کند. سابقه نشان می‌دهد ایران در اولین دیدار کاپ آسیا مشکل خاصی ندارد و مسابقات دوم و سوم تعیین‌کننده هستند. جایی که قزاقستان انتظار تیم ملی کشورمان را می‌کشد. قزاقستان تیمی است که در دو دیدار اخیر غافلگیرکننده ظاهر شده و توانسته مقابل ایران برنده باشد. اتفاقی که تعجب فدراسیون جهانی را نیز به دنبال داشت. این تیم متحول‌شده به دنبال تکرار یک برد دیگر است و ارمغانی و شاگردانش نیز به فکر انتقام هستند. از ملی‌پوشان ایران انتظار می‌رود از این آزمون سربلند بیرون بیایند و یک پای فینال مسابقات باشند.

نحوه صعود در این مسابقات به این شکل است که تیم‌های اول هر گروه مستقیم راهی دور بعد (یک‌چهارم نهایی)‌ می‌شوند. تیم‌های دوم هر گروه طبق جدول مسابقات به صورت ضربدری با تیم‌های سوم گروه‌های چهارگانه بازی می‌کنند تا تیمهای برتر این مسابقات با راهیابی به مرحله یک‌چهارم نهایی، به جمع چهار تیم برتر دور گروهی بپیوندند.

تیم ملی بسکتبال در نخستین بازی خود چهارشنبه 22 تیرماه از ساعت 12:30 به مصاف سوریه می‌رود، دومین بازی ایران جمعه 24 تیرماه در برابر قزاقستان است که ساعت 8:30 آغاز می‌شود و آخرین دیدار مرحله گروهی نیز یکشنبه 26 تیر از ساعت 15 برابر ژاپن برگزار می‌شود.