آریا طاری

تیم ملی والیبال بالاخره توانست یک مسابقه تماشایی را به طرفداران خود هدیه بدهد. تیمی که در هفته نخست لیگ ملت‌های جهان دو شکست و دو برد به دست آورد تا در رده‌های بالای جدول دیده نشود. تیمی که هفته دوم را هم با شکست مقابل میزبان آغاز کرد اما در دومین بازی، اولین شکست تیم آمریکا طی مسابقات را رقم زد تا نامش دوباره سر زبان‌ها بیفتد. تیم ملی والیبال آمریکا بدون هیچ شکستی صدرنشین این مسابقات بود. تیمی قدرتمند که البته نتوانست حتی یک ست را هم از بلندقامتان ایران بگیرد و تن به شکست سه بر صفر (۲۵ بر ۱۸، ۲۹ بر۲۷ و ۲۷ بر ۲۵) داد تا هم دیگر شکست‌ناپذیر نباشد و هم از صدر، به رده سوم جدول سقوط کند.

تقریبا می‌توان گفت تمام لحظات این مسابقه پایاپای پیش رفت. از همان ست اول که تیم‌ها اندک اندک به دنبال تحمیل برتری خود به حریف بودند تا ست آخر که برای به دست آوردن امتیاز آخر و پایان بازی نفس‌ها در سینه حبس شده بود. امیرحسین توخته، محمدطاهر وادی، امین اسماعیل‌نژاد، میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، مهدی جلوه و محمدرضا حضرت‌پور ترکیب ابتدایی تیم ملی در این دیدار بود. ترکیبی جوان و باتجربه که توانست مقابل قدرت اول این مسابقات به خوبی خودنمایی کند. شاگردان بهروز عطایی آمار بهتری هم از رقیب ثبت کردند. تیم ایران 46 امتیاز از حمله به دست آورد در حالی که آمریکا 42 امتیاز کسب کرد. در دفاع روی تور و سرویس هم ایران عملکرد بهتری داشت و به ترتیب 6 و پنج امتیاز ثبت کرد اما این آمار برای آمریکا به ترتیب چهار و سه امتیاز بود. درنهایت آمریکا در این دیدار اشتباهات فردی بیشتری داشت و ایران از طریق اشتباهات حریف ۲۴ امتیاز به دست آورد در حالی که آمریکا ۲۱ امتیاز در این آیتم کسب کرد. همچنین امین اسماعیل‌نژاد، قطر پاسور تیم ملی با کسب ۲۰ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن زمین شد. میلاد عبادی‌پور، کاپیتان تیم ملی ایران هم با کسب ۱۵ امتیاز، دیگر بازیکن امتیازآور این دیدار بود. توری دفالکو از آمریکا هم در این مسابقه ۱۳ امتیاز کسب کرد.  

این پیروزی البته مورد توجه فدراسیون جهانی والیبال و برخی رسانه‌های اروپایی نیز قرار گرفت. پس از بازی ایران و آمریکا، صفحه رسمی اینستاگرام فدراسیون جهانی والیبال با انتشار چند ویدئو درباره این مسابقه نوشت:«پادشاهان والیبال آسیا با پیروزی در سه ست متوالی به روند شکست‌ناپذیری آمریکا در VNL پایان دادند. بازیکن چپ دست با 20 امتیاز (امین اسماعیل‌نژاد)، از این حیث بهترین بود.» همچنین رسانه اروپایی WorldofVolley نوشت:«ایران، آمریکایی‌ها را در صوفیه مات و مبهوت کرد. تیم ملی ایران به عنوان تیمی آسیایی در ششمین بازی خود در لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ با شکست آمریکا به پیروزی ارزشمند و مهمی در راه رسیدن به جمع هشت تیم برتر دست یافت.» با این حال از نظر بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی ایران اتفاق خاصی نیفتاده است. او در این باره گفت:«خدا را شاکرم که بازیکنان مزد تلاش‌شان را گرفتند. بعد از چند باخت فشار زیادی را تحمل کردیم که این موضوع به دلیل تجربه کم بازیکنان بود.مقابل آمریکا بازیکنان توانستند کیفیت خوبی را از خودشان نشان دهند و در شرایط سخت موفق شدند به پیروزی برسند. البته اتفاق خاصی رخ نداده. به هر حال مسابقات طولانی و سخت است و یکی از بازی‌هایی که باید انجام می‌دادیم و به موفقیت می‌رسیدیم را پشت سر گذاشتیم.»

بلندقامتان ایران در ادامه مسابقات خود عصر روز گذشته به مصاف برزیل رفتند. ایران و برزیل نوزدهمین تقابل خود را برگزار کردند. البته برزیل که همیشه از مدعیان قهرمانی در مسابقات مختلف است، با ترکیب بسیار باتجربه‌تری از ایران وارد این مسابقات شده است. شاگردان عطایی امروز (شنبه چهارم تیر) نیز در آخرین بازی هفته دوم مسابقات به مصاف کانادا می‌روند.

در هر حال آنچه از والیبال ایران انتظار می‌رود، عملکردی خوب و نتیجه‌ای در خور این رشته است. ورزشی که با ولاسکو متحول شد و کم کم راه پیشرفت را پیدا کرد. این تیم تا جایی پیش رفت که در بعضی بردها باعث شادی خیابانی مردم می‌شد. والیبال سال‌ها است که زیر ذره‌بین مردم قرار دارد و پسرفت اصلا چیزی نیست که مورد قبول آنها باشد. والیبال ایران در آسیا همیشه مدعی اول قهرمانی است و حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد. اما این برای علاقه‌مندان کافی نیست. آنها می‌خواهند این تیم در میادین دیگر از جمله المپیک و لیگ ملت‌ها هم خوش بدرخشند و در رده‌های بالای جدول دیده شوند. باید دید حالا عطایی و تیمش که یک برد به یادماندنی را رقم زدند، در ادامه مسابقات می‌توانند چند شکست قبلی را جبران کنند یا نه؟!