آریا طاری

 

وقتی قانون عجیب و من‌درآوردی منع ورود مربیان خارجی به فوتبال ایران لغو شد، در انتظار ورود مربیان فرنگی به لیگ برتر بودیم اما شرایط مالی بسیاری از باشگاه‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌داد. فصل گذشته فقط تراکتورسازی بود که از سرمربی خارجی استفاده کرد و این اتفاق برای هیچ باشگاه دیگری رخ نداد. در این فصل اما ظاهرا اوضاع تغییر کرده است. چند باشگاه به دنبال جذب مربی خارجی هستند و حاضرند برای این تصمیم، هزینه‌های لازم را به هر قیمتی تقبل کنند. اگر این مربی‌ها راهی فوتبال ایران شوند، فصل بسیار جذابی در انتظار هواداران فوتبال در ایران خواهد بود. اما این مربیان، چه کسانی هستند؟

 

فلیکس ماگات

نام این مربی سرشناس ابتدا به عنوان یکی از گزینه‌های استقلال و سپس گزینه جدی سپاهان مطرح شد. با این حال تا امروز اتفاقی رخ نداده که بتوان از حضور قطعی ماگات در فوتبال ایران صحبت کرد. در حقیقت او هنوز به سپاهان یا تیم دیگری نزدیک نشده است. ماگات یکی از سخت‌گیرترین مربیان در فوتبال دنیا به حساب می‌آید. همین چند روز قبل بود که ستاره انگلیسی سابق بایرن‌مونیخ اوون هارگریوز، از سختگیری‌های خاص ماگات در این باشگاه صحبت می‌کرد. مردی که وقتی تیمش در یک مسابقه خارج از خانه شکست می‌خورد، به بازیکنان اجازه ترک اردو را نمی‌داد و به محض رسیدن به فرودگاه مونیخ، تیم را به تمرین می‌برد و یک ساعت و نیم بازیکن‌ها را در همان روز یا شب برگزاری مسابقه تمرین می‌داد! ماگات شناخت بسیار خوبی از چند ستاره ایرانی هم دارد. او یک بار علی کریمی را به بایرن‌مونیخ برد و چند سال بعد برای پیوستن با شالکه با این بازیکن قرارداد امضا کرد. او جمله معروفی هم با این مضمون داشت که اگر کریمی در اروپا به دنیا آمده بود، هیچ باشگاهی امکان مالی برای خریدش را نداشت. ماگات مربیگری را سال 95 میلادی در باشگاه هامبورگ شروع کرد. او در تیم‌های زیادی کار کرد و توانست دو بار با بایرن و یک بار با وولسفبورگ قهرمان بوندس‌لیگا شود. ماگات بعد از جدایی از لیگ چین در سال 2017 دیگر فقط یک دوره کوتاه را به عنوان سرمربی موقت در باشگاه هامبورگ پشت سر گذاشته است. او در حوالی 69 سالگی کمی از فوتبال فاصله گرفته و شاید لیگ برتر ایران این مربی را به مستطیل سبز برگرداند. ماگات تا امروز به جز آلمان، انگلیس و چین، در هیچ کشور دیگری مربیگری نکرده است.

 

الکس نوری

البته که الکس نوری را نباید در دسته مربیان «غیرایرانی» قرار داد. چراکه او کاملا ایرانی است و از پدری ایرانی متولد شده است. با این وجود کشور آلمان به عنوان محل تولد نوری ثبت شده و او در حقیقت پاسپورت آلمانی دارد. نوری اصلا یک چهره ناآشنا برای اهالی فوتبال ایران نیست. بعد از تجربه موفق و عجیب او در باشگاه وردربرمن، خیلی از ایرانی‌ها این مربی را شناختند. الکس که به صورت موقت سرمربی برمن شده بود، این تیم را با رقم زدن یک معجزه از سقوط نجات داد. آن روزها تصور می‌شد او هم مثل ناگلزمن، یکی از مربیان جوان بسیار مستعد بوندس‌لیگا باشد اما نتایج فصل بعد همه چیز را به هم ریخت و نوری را از برمن جدا کرد. بعد از آن هم انتخاب‌های او، غالبا انتخاب‌های خوبی نبودند. آخرین تجربه کاری این مربی در لیگ یونان رقم خورده و با موفقیت همراه نشده است. با این وجود شاید بازگشت به سرزمین پدری، اتفاق مثبتی برای او باشد و مربیگری‌اش را در مسیر متفاوتی قرار بدهد. او پیش از این تجربه قرار گرفتن در بین گزینه‌های هدایت تیم ملی و پرسپولیس را هم داشته است.

 

ژوزه مورایس

ظاهرا سپاهانی‌ها در بازار فقط با جذب مربی خارجی راضی می‌شوند و ژوزه مورایس که به تازگی به ایران هم سفر کرده، گزینه بعدی این باشگاه است. او البته هنوز گزینه هدایت استقلال نیز به شمار می‌رود. شهرت مورایس در دوران مربیگری به زمان دستیاری ژوزه مورینیو مربوط می‌شود. او در سال‌های درخشان آقای خاص در اینتر، رئال مادرید و چلسی دستیار مورینیو محسوب می‌شد و در کنار این مربی موفقیت‌های زیادی را تجربه کرد. مورایس بعد از چلسی، از ژوزه جدا شد و به سراغ تجربه‌های تازه‌ای رفت. او در این سال‌ها در کشورهای مختلفی کار کرده و مهم‌ترین موفقیتش قهرمانی با الهلال در لیگ قهرمانان بوده است. مورایس رزومه فوق‌العاده‌ای دارد که نقطه اوج آن، نشستن روی نیمکت باشگاهی مثل رئال مادرید است.

 

قربان بردی‌اف

مالک باشگاه تراکتورسازی برای فصل تازه، یک چهره نام‌آشنا در فوتبال روسیه را در نظر گرفته است. قربان بردی‌اف دو بار به عنوان مربی فاتح لیگ روسیه شده و حالا در 69 سالگی در آستانه انتقال به لیگ برتر ایران قرار دارد. هواداران فوتبال ایران او را از جهت انتقال سردار آزمون به روسیه می‌شناسند. بردی‌اف اولین مربی سردار در این لیگ بود و او را چند بار با خودش به تیم‌های مختلف برد. انتخاب بردی‌اف، انتخاب جذابی برای ساختن یک تیم متفاوت در باشگاه تراکتور خواهد بود.