آریا طاری

فوتبال باشگاهی در اروپا رسما به پایان رسیده و حالا زمانی برای ستایش بازیکنانی است که یک فصل رویایی را سپری کرده‌اند. به جز انگلیس که دو بازیکن در آن به صورت مشترک برنده کفش طلا شده‌اند، در 6 لیگ مهم دیگر قاره اروپا اختلاف نسبتا زیادی بین بهترین گل‌زن و سایر گل‌زن‌ها وجود داشته است. امسال یکی از ان سال‌هایی که مسی و رونالدو، هیچ کفش طلایی را به دست نیاورده‌اند و این جایزه سهم ستاره‌های دیگر شده است.

لیگ برتر؛ افتخار مشترک

رقابت آقای گلی محمد صلاح و سون هیونگ مین در هفته‌های پایانی لیگ برتر به شدت جذاب شده بود. حتی سون در یکی از مسابقه‌ها به خاطر تعویض کونته از این مربی به شدت ناراحت شد. چراکه دوست داشت در زمین بماند و گل دیگری به ثمر برساند. به هر حال سون و صلاح در حالی به هفته پایانی رسیدند که مهاجم مصری لیورپول با یک گل بیشتر صدرنشین جدول گل‌زنان به حساب می‌آمد. صلاح در هفته پایانی موفق شد دروازه ولووز را باز کند اما این برای صدرنشینی او در جدول گل‌زنان بدون داشتن یک شریک، کافی نبود. چراکه ستاره کره‌ای تاتنهام در مسابقه همزمان دو بار توپ را از خط دروازه نوریچ عبور داد تا 23 گله شود و در کنار صلاح قرار بگیرد. این دو نفر به طور مشترک بهترین گل‌زنان این فصل لیگ برتر شدند. دو بازیکن غیراروپایی که یک فصل درخشان را در رقابتی‌ترین لیگ اروپایی تجربه کردند. سون البته برخلاف صلاح، پنالتی‌زن اول تیمش نبود و این آمار را بدون پنالتی به دست آورد. نفر سوم این فهرست هم کریستیانو رونالدو با 18 گل زده برای منچستریونایتد بود. جالب اینکه صلاح این فصل با 13 پاس گل، بهترین پاسور فصل هم شد تا با اختلاف بسیار زیاد نسبت به رقبا، موثرترین بازیکن لیگ باشد اما جایزه بهترین بازیکن فصل به ستاره‌ای از تیم قهرمان یعنی کوین دی بروینه رسید.

لالیگا؛ کریم بدون رقیب

درست همان‌طور که در صدر جدول لالیگا رقابت چندانی برای قهرمانی وجود نداشت، در جدول گل‌زنان نیز چنین وضعیتی جاری بود. کریم بنزما در بهترین فصل فوتبالی‌اش در رئال مادرید با 27 گل زده کفش طلای رقابت‌های لالیگا را از آن خودش کرد. کریم در سراسر هفته‌های فصل فوتبال درخشانی بازی کرد و کاملا شایسته بردن این عنوان به نظر می‌رسید. جالب اینکه نزدیک‌ترین رقیب او یعنی یاگو آسپاس از سلتاویگو تنها 18 گل به ثمر رساند. در حقیقت فاصله بنزما با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش 9 گل بود. در اولین فصل غیبت مسی در  فوتبال اسپانیا، کریم این جایزه را به راحتی از آن خودش کرد. او جزو برترین پاسورهای فصل نیز بود و 12 پاس گل به هم‌تیمی‌ها داد تا در مجموع موثرترین بازیکن این فصل لالیگا لقب بگیرد. عنوان بهترین پاسور فصل البته با 13 پاس به وینگر فرانسوی بارسلونا عثمان دمبله رسید. بازیکنی که قراردادش با باشگاه به پایان رسیده و زمزمه‌هایی جدایی‌اش از این تیم این روزها به شدت به گوش می‌رسد.

سری آ؛ چیره مثل چیرو!

میلان در حالی قهرمانی این فصل سری آ را به دست آورد که در بین پنج گل‌زن برتر فصل هیچ نماینده‌ای نداشت. در حقیقت آنها بیشتر یک تیم بودند و برای قهرمانی به درخشش فردی نیاز مبرمی پیدا نکردند. کفش طلای فوتبال ایتالیا در این فصل هم همانند چند فصل قبل، به چیرو ایموبیله رسید. مرد گل‌زن خط حمله لاتزیو این عنوان را با زدن 27 گل در لیگ به دست آورد. بازیکنی که در سری آ همیشه درخشان است اما در تیم ملی، همواره بسیار ضعیف ظاهر می‌شود. دوشان ولاهوویچ که نیم‌فصل اول را در فیورنتینا سپری کرد و در نیم‌فصل دوم به یووه ملحق شد، با 24 گل زده دومین گل‌زن برتر این فصل سری آ بود. او شروع بسیار خوبی در یووه داشت اما نتوانست روند درخشانش را با همان فرم ادامه بدهد و همین مساله موجب شد پشت سر ایموبیله قرار بگیرد. لائوتارو مارتینز، جیووانی سیمئونه و تامی آبراهام هم گل‌زنان برتر دیگر این فصل لیگ فوتبال ایتالیا به حساب می‌آمدند. عنوان بهترین پاسور این فصل سری آ هم به دومینیکو براردی از ساسولو با 14 پاس گل رسید. به نظر می‌رسد دیگر وقتش رسیده که این پدیده، ساسولو را ترک کند و به دنبال تیم بزرگ‌تری برای خودش باشد.

بوندس‌لیگا؛ آخرین کفش لوا

قبل از یک طغیان تمام‌عیار برای ترک بایرن مونیخ، رابرت لواندوفسکی فصل درخشان دیگری را در این تیم سپری کرد. او با 35 گل زده در لیگ 34 هفته‌ای بوندس‌لیگا، هم توانست بهترین گل‌زن فصل فوتبال آلمان باشد و هم کفش طلای این فصل فوتبال اروپا را از آن خودش کند. عملکرد لوا در این فصل هم همانند فصل‌های گذشته، شاهکار به نظر می‌رسید. او یک قهرمانی دیگر با بایرن را نیز از آن خودش کرد. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده لوا نیز مهاجم تیم لورکوزن پاتریک شیک بود که 11 گل کم‌تر از این بازیکن به ثمر رساند! توماس مولر با 18 پاس گل، بهترین پاسور این فصل بوندس‌لیگا شد اما جایزه بهترین بازیکن این فصل به دومین پاسور برتر فصل یعنی کریستوفر انکونکو تعلق گرفت. بازیکنی که این فصل در لباس لایپزیک، چشم‌ها را خیره کرد و روزهای فوق‌العاده‌ای در این باشگاه داشت. مدیران باشگاه بایرن‌مونیخ همچنان به حفظ دارنده کفش طلای این فصل تا آخر روز از قراردادش تاکید دارند اما نشانه‌ها حاکی از این هستند که رابرت تصمیمش را برای جدایی گرفته و دیگر نمی‌خواهد در این باشگاه به میدان برود. به نظر می‌رسد او آخرین کفش طلایش در بوندس‌لیگا را به دست آورده باشد.

درست همان‌طور که در صدر جدول لالیگا رقابت چندانی برای قهرمانی وجود نداشت، در جدول گل‌زنان نیز چنین وضعیتی جاری بود. کریم بنزما در بهترین فصل فوتبالی‌اش در رئال مادرید با 27 گل زده کفش طلای رقابت‌های لالیگا را از آن خودش کرد

لوشامپیونه؛ همه جا کیلین!‌

بهترین پاسور، بهترین گل‌زن و بهترین بازیکن این فصل فوتبال فرانسه، همگی یک نفر هستند! کیلین امباپه این فصل 28 گل در رقابت‌های لوشامپیونه به ثمر رساند و با 17 پاس گل، تیمش را در مسیر یک موفقیت دیگر قرار دارد. او البته در هر دو زمینه، یک رقیب بسیار جدی داشت. در جدول گل‌زنان وسام بن یدر تلاش زیادی کرد تا به امباپه در جدول گل‌زنان برسد اما در نهایت فصل را با 25 گل زده تمام کرد. در جدول بهترین پاسورها نیز مسی در اولین فصل حضور در  فوتبال فرانسه 14 پاس گل داد و تنها به اندازه سه پاس با امباپه فاصله داشت. انتظار می‌رفت این آخرین فصل حضور ستاره فرانسوی در پی‌اس‌جی باشد اما باشگاه به هر قیمتی توانست او را حفظ کند تا دوران حضور کیلین در پارک دو پرنس همچنان ادامه پیدا کند. برای تمدید قرارداد با این ستاره، مراسم ویژه‌ای ترتیب داده شده و ناصر خلیفی او را بهترین بازیکن حال حاضر دنیای فوتبال دانسته است. بازیکنی که مادریدی‌ها رویای داشتنش را در سر می‌پروراندند اما در نهایت راهی این باشگاه نشد و ترجیح داد فوتبالش را در فرانسه دنبال کند.

پرتغال؛ تکامل داروین!

پورتو قهرمان این فصل لیگ پرتغال شد اما کفش طلا با 26 گل زده به داروین نونیز رسید. بازیکنی که از همین حالا در تیررس باشگاه‌های بزرگ اروپایی قرار گرفته و بعید نیست خیلی زود با منچستریونایتد قرارداد امضا کند. پشت سر داروین، مهدی طارمی با 20 گل زده قرار گرفت. بازیکنی که 12 پاس گل هم داد تا با اثرگذاری روی 32 گل، موثرترین بازیکن این فصل لیگ پرتغال باشد. مهدی هم می‌تواند مثل داروین، راهی یک باشگاه بزرگ‌تر شود و فصل را در لیگ معتبرتر اروپایی دنبال کند.

اردیویزی؛ هیولایی به نام سبا

21 گل زده کافی بود تا سباستین هالر آقای گل این فصل فوتبال هلند لقب بگیرد. بازیکنی که در تیم تن هاگ، فراتر از حد انتظار ظاهر شد و فصل فوق‌العاده‌ای را در این تیم پشت سر گذاشت. بهترین پاسور این فصل هم به باشگاه آژاکس تعلق داشت. دوشان تادیچ با 19 پاس گل، آماری رویایی را به ثبت رساند و بهترین گل‌ساز این فصل فوتبال هلند شد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا تن هاگ این دو ستاره موفق را با خودش به یونایتد می‌برد و یا اینکه تصمیم‌های دیگری برای خط حمله تیمش می‌گیرد.