آریا طاری

«ممنونم که به من پیشنهاد بازی کردن در تیم محبوب دوران کودکی‌ام را دادید اما من در پاریس خواهم ماند!» این خلاصه پیامی است که می‌گویند کیلیان امباپه برای رییس باشگاه رئال مادرید فرستاده است. این ماجرای طولانی سرانجام در یک 24 ساعت توفانی برای همیشه به فراموشی سپرده شد. او که در یک قدمی پیوستن به رئال مادرید قرار داشت، حالا برای سه فصل دیگر با پاریسی‌ها تمدید کرده است. بعد از این اتفاق، بعید است که هیچ پیوند دیگری بین کیلیان و رئال مادرید در آینده وجود داشته باشد.

رویا «مجانی» نیست!

تابستان سال گذشته بود که رئال مادرید پیشنهادی 200 میلیون یورویی برای جذب امباپه ارائه کرد اما باشگاه پی‌اس‌جی حاضر به پذیرفتن این پیشنهاد نشد. حتی خود امباپه رسما به باشگاه اعلام کرده بود که به دنبال جدایی است اما هنوز یک سال از قرارداد این ستاره با باشگاه باقی مانده بود. در نتیجه او برای یک فصل دیگر در این تیم ماندگار شد. آن روزها باشگاه مادریدی به کنایه اعلام کرد که یک سال صبر می‌کند تا این ستاره بزرگ را به صورت رایگان به خدمت بگیرد اما در عمل، اتفاق دیگری رقم خورد و این رویای مجانی هیچوقت به حقیقت تبدیل نشد. تجربه‌ای که به طرفداران رئال مادرید نشان داد رویاپردازی، به همین سادگی نیز اتفاق نمی‌افتد.

دو کشور پشت یک تمدید

مساله تمدید قرارداد کیلیان به همین سادگی هم اتفاق نیفتاد. به نظر می‌رسد دو کشور و حتی دو دولت پای تمدید این قرارداد هستند و برای رقم خوردن این اتفاق همه کار می‌کنند. دولت فرانسه و در راس آن مکرون که به تازگی از سوی مردم رای اعتماد دوباره گرفته بود، چند بار درباره این داستان موضع‌گیری و از علاقه‌اش برای ماندن این ستاره صحبت کرد. مالکان قطری باشگاه نیز به پشتوانه خاندان سلطنتی قطر، برای نهایی شدن این تمدید همه کار کردند. حالا که اماراتی‌ها در باشگاه من‌سیتی ستاره‌ای مثل ارلینگ هالند را به خدمت گرفته بودند، پی‌اس‌جی نیز نمی‌خواست فرصت در اختیار داشتن امباپه را به راحتی از دست بدهد. این یک رقابت پنهان دیگر بین قطر و امارات بود و در نهایت مادریدی‌ها را به شدت ناکام گذاشت.

قرارداد خانوادگی

از نقش خانواده ستاره فرانسوی نیز نباید در تمدید این قرارداد به سادگی عبور کرد. به خصوص مادر امباپه نقش مهمی در مذاکرات با دو باشگاه داشت. به نظر می‌رسد مادر کیلیان از یک تاکتیک ویژه برای این کار استفاده کرد. او با استفاده از مذاکره پاریس، دستمزد پیشنهادی پسرش در رئال مادرید را بالا برد و با استفاده از مذاکره رئال مادرید، رقم مدنظر پی‌اس‌جی را افزایش داد و در نهایت این حراجی را با بالاترین قیمت ممکن به پایان رساند. او حتی تاکید داشت که با هر دو باشگاه به توافق رسیده و این خود امباپه است که تصمیم نهایی را می‌گیرد. البته بعد از تمدید نهایی با باشگاه فرانسوی، مادر امباپه شایعه توافق نهایی با مادرید را به راحتی تکذیب کرد! هیچکس انتظار نداشت روزی در فوتبال از راه برسد که مادر یک فوتبالیست در آن این‌چنین همه دنیای فوتبال را معطل خودش نگه دارد!

بندی برای وفاداری

جالب‌ترین بخش این ماجرا، اختصاص بندی برای وفاداری در قرارداد جدید این ستاره است که رقمی در حدود 130 میلیون یورو در اختیار او قرار می‌دهد. در حقیقت باشگاه پاریسی وفاداری این ستاره را خریده است! این در حالی است که بازیکنان وفاداری مثل توتی، رایان گیگز و... هرگز چنین بندی در قراردادشان نداشتند و باشگاه مجبور نبود وفاداری آن بازیکنان را با پول بخرد! به هر حال به نظر می‌رسد کیلیان امباپه بیشتر از باشگاه فرانسوی، به پول وفادار بوده و بیشتر از هوادارها، برای دلار دل سوزانده است.

کیلیان؛ همه کاره باشگاه؟

هنوز متنی رسمی از قرارداد امباپه با باشگاه منتشر نشده اما حرف و حدیث‌های زیادی در مورد حد و حدود اختیارات او در باشگاه به گوش می‌رسد. عده‌ای حتی می‌گویند که از این پس جذب مربی و بازیکنان جدید با نظر این ستاره اتفاق خواهد افتاد. او بدون شک حالا قدرتمندترین عضو رختکن پی‌اس‌جی است و هیچکدام از مربیان این تیم اجازه ندارند تعویضش کنند! حتی گفته می‌شود که او شرط‌هایی مثل فروش نیمار و جذب عثمان دمبله را پیش روی باشگاه گذاشته است. این میزان از قدرت اگر حقیقت داشته باشد، جالب خواهد بود. تصور کنید امباپه صبح یکی از روزها از خواب بیدار شود و تصمیم بگیرد مسی را به نیوکاسل بفروشد! باشگاه دیگر تحت هیچ شرایطی جلوی او را نخواهد گرفت.

مساله تمدید قرارداد کیلیان به همین سادگی هم اتفاق نیفتاد. به نظر می‌رسد دو کشور و حتی دو دولت پای تمدید این قرارداد هستند و برای رقم خوردن این اتفاق همه کار می‌کنند

پرز و یک پروژه نابودشده

بازنده بزرگ جدایی امباپه بدون شک فلورنتینو پرز است. اختلاف نظر عمیق او با ناصر الخلیفی، در ماجرای سوپرلیگ اروپا مشخص شد و هر روز شکل جدی‌تری به خودش گرفت. حتی خیلی‌ها باور دارند که خلیفی بیشتر از رفتن امباپه، نگران رفتن این بازیکن به تیم پرز بوده است. فلورنتینو مدت زیادی به دنبال جذب این ستاره بود. او حتی از پروسه جذب هالند دست کشید تا همه تمرکزش را روی امضای قرارداد با کیلیان بگذارد. با این حال تیم او حالا بدون هر دو ستاره ساخته خواهد شد. پرز حالا باید به سختی برای ساخت یک تیم خوب تلاش کند. پروژه کهکشانی‌های 3 برای این رییس به شدت شکست خورده و او حالا کار راحتی برای ترمیم روحیه هوادارانش ندارد. هوادارانی که به شدت نگران آینده تیم‌شان هستند.

جشن در کاتالونیا،  خشم در مادرید

متوقف شدن روند انتقال کیلیان به رئال مادرید، هواداران بارسلونا را به شدت خوشحال کرده و حتی گروهی در کاتالونیا برای کنایه زدن به رقیب راهی خیابان‌ها شده‌اند. در مقابل مادریدی‌ها بسیار عصبانی هستند و این بازیکن را منفورترین بازیکن‌شان می‌دانند. گروهی از بازیکنان رئال حتی با انتشار چند استوری، به شکل غیرمستقیم به امباپه کنایه زده‌اند. حتی رییس لالیگا خاویر تباس نیز به شدت به دستمزد کلان تیم فرانسوی به این بازیکن معترض شده و شکایتی رسمی را علیه این تیم مطرح کرده است. این موضوع البته اعتراض‌هایی را از سوی سایر تیم‌های لالیگایی به همراه داشته است. چراکه آنها معتقدند این کار بی‌طرفی رییس لالیگا را زیر سوال می‌برد. گری لینه کر هم به رئالی‌ها توصیه کرده که به این ماجرا معترض نباشند. چراکه خودشان بارها رقم‌های بسیار سنگینی برای اغوای بازیکنان دیگر به آنها پرداخت کرده‌اند.

قربانیان یک قرارداد

به نظر می‌رسد مدیر ورزشی باشگاه پی‌اس‌جی کم‌ترین نقش را در این تمدید داشته است. لئوناردو حتی در عکس‌های تمدید این قرارداد نیز دیده نمی‌شد تا شایعه‌ها در موردش قوت بگیرند. حالا به نظر می‌رسد جدایی او اولین پس‌لرزه این زلزله بزرگ خواهد شد. بعید نیست ظرف روزهای آینده یک تغییر مهم هم روی نیمکت باشگاه فرانسوی اتفاق بیفتد و پوچتینو جایش را در این تیم به مربی دیگری بدهد. به نظر می‌رسد رابطه این بازیکن با سرمربی تیم چندان خوب نیست و اگر امباپه راضی نباشد، باشگاه به سرعت قید سرمربی‌اش را خواهد زد.

من امباپه هستم

کیلیان تمدید قرارداد با پی‌اس‌جی را به بهترین شکل ممکن جشن گرفت. او بعد از مراسم ویژه‌ای که در شروع بازی به همین مناسبت ترتیب داده شده بود، سه بار دروازه متز را باز کرد و یک هت‌تریک بسیار جذاب را جشن گرفت. لحظاتی بعد جام قهرمانی هم به این تیم رسید و کیلیان تبدیل به اولین بازیکن تاریخ شد که در یک فصل به صورت همزمان بهترین گل‌زن و بهترین پاسور لیگ فرانسه می‌شود.

زوجی که هرگز ساخته نشد

بعد از این اتفاق، همه در انتظار برخورد امباپه و بنزما در اردوی تیم ملی فرانسه هستند. زوجی که قرار بود در مادرید کنار هم بازی کنند و حالا این فرصت را از دست دادند. بنزما با یک استوری و اشاره به لوگوی رئال، نشان داده که مادرید برای او از هر چیزی مهم‌تر است. حالا باید در انتظار رویارویی آنها در اردوی خروس‌ها باشیم.