جام جهانی تیراندازی 2022 بعد از المپیک توکیو به عنوان یکی از مهم‌ترین مسابقات این رشته از 22 فروردین به میزبانی شهر ریودوژانیروی برزیل آغاز شد. مسابقات مهمی که در مسیر بازی‌های آسیایی بسیار حائز اهمیت است. دو روز نخست جام جهانی برزیل برای کاروان کشورمان خوب پیش نرفت. در این دو روز در دو ماده تفنگ بادی 10 متر و تپانچه بادی 10 متر تنها سه فینالیست داشتیم که البته دست هیچ‌کدام‌شان به مدال نرسید. در تفنگ بادی 10 متر امیرمحمد نکونام در رده دوازدهم ایستاد، مهیار صداقت هفدهم شد و هادی قره‌باغی در رده 31 قرار گرفت. در بخش زنان نیز فاطمه امین، فاطمه کرم‌زاده، نجمه خدمتی و الهه احمدی که پس از سال‌ها به تیم ملی برگشته بود به ترتیب در رده‌های 13، 18، 23 و 32 ایستادند.

در روز دوم که نوبت مسابقات تپانچه بود انتظار می‌رفت که جواد فروغی، تاریخ‌ساز تیراندازی ایران در المپیک توکیو یک طلای ناب دیگر را به دست بیاورد. اما درنهایت در این ماده تنها فینالیست سجاد پورحسینی بود که درنهایت پنجم شد و روی سکو نرفت. فروغی اما با ایستادن در رده یازدهم به کار خود پایان داد که نه مدال، بلکه حتی رنگ فینال را هم نبیند! وحید گلخندان نیز پانزدهم شد. اوضاع این ماده در بخش بانوان کمی بهتر بود. چراکه گلنوش سبقت‌اللهی و هانیه رستمیان به فینال رسیدند و به رده‌های پنجم و چهارم دست یافتند. در این بخش الهام هریجانی بیست‌وچهارم شد.

درنهایت در سومین روز مسابقات، نخستین مدال تیم ایران به دست آمد. در حالی که در میکس تفنگ بادی صداقت و کرم‌زاده تا پای کسب مدال برنز رفتند اما به دستش نیاوردند، تیم میکس تپانچه بادی با ترکیب فروغی و سبقت‌اللهی در خط آتش قرار گرفت و مدال برنز را به دست آورد تا تاریخ‌ساز المپیک میدان جهانی را دست خالی ترک نکند. هانیه رستمیان هم که تجربه المپیک را دارد در رقابت میکس با گل‌خندان حضور پیدا کرد که آنها هم برنز را از دست دادند. در رقابت‌های تیمی هم این تیم تفنگ زنان بود که توانست یک مدال به دست بیاورد. این تیم با ترکیب کرم‌زاده، امینی و خدمتی دست به تفنگ شد و در رده سوم قرار گرفت. در ادامه فروغی به همراه گلخندان و پورحسینی در رقابت تیمی تپانچه مردان شرکت کرد. پایان این مسابقه به مدال نقره این سه نفر در بخش تیمی ختم شد. نقطه اوج این مسابقات برای تیم ایران اما رقابت‌های تیمی تپانچه زنان برگزار شد. در رقابت این ماده هریجانی، سبقت‌اللهی و رستمیان ترکیب ایران را تشکیل دادند و توانستند اولین مدال طلای ایران در این دور از مسابقات را به نام خود بزنند. آنها در مرحله پایانی مقابل تیم تایلند ۱۶ بر ۱۲ به برتری رسیدند و قهرمان شدند.

جام جهانی برزیل دومین دوره جام‌های جهانی در سال ۲۰۲۲ است که از ۲۲ فروردین به میزبانی ریودوژانیرو آغاز شده و تا ۳۰ فروردین ادامه دارد. به این ترتیب هنوز فرصت برای کسب مدال‌های بیشتر و بهتر هست و باید دید تیراندازان ایران درنهایت با چند مدال به کشور برمی‌گردند.