آریا طاری

بعد از مقتدرانه‌ترین صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی، طبیعی است که قرعه‌کشی این مسابقات برای ایرانی‌ها با حساسیت بسیار دنبال شده باشد. برای هوادارانی که دیگر حضور در جام جهانی راضی‌شان نمی‌کند و می‌خواهند با صعود از مرحله گروهی، تیم‌شان را برای مدت بیشتری در جام جهانی ببینند. بنابراین با وجود اینکه خیلی‌ها در فضای مجازی از علاقه‌شان به حضور در گروه سخت صحبت می‌کردند، داشتن یک قرعه مناسب و دور بودن از گروه مرگ، می‌توانست حداقل در فاصله هشت ماه مانده به جام جهانی، یک نفس راحت را به فوتبال ایران هدیه بدهد. اتفاقی که البته رخ داد و تیم ایران در گروه خوبی قرار گرفت. ناگفته نماند حضور علی دایی در قرعه‌کشی، یکی دیگر از جذابیت‌های این مراسم برای ایرانی‌ها بود. اسطوره فوتبال ایران و جهان که روزی در پیراهن تیم ملی می‌درخشید و سال‌ها آقای گل جهان بود، حالا به شکلی دیگر باعث افتخار ایران و ورزش این کشور شده است.

به این ترتیب بعد از قرعه‌کشی در گروه A قطر که به واسطه میزبانی برای نخستین بار جواز حضور در جام جهانی را به دست آورده، به عنوان اولین تیم قرار گرفت. قطری‌ها دیدار افتتاحیه را 30 آبان 1401 در استادیوم البیت قطر برابر اکوادور برگزار می‌کنند که چهارمین حضور خود در جام جهانی را تجربه می‌کنند. سنگال و هلند هم دیگر تیم‌های این گروه هستند. در گروه B نیز انگلیس صدرنشین است، ایران در رده دوم قرار دارد، آمریکا تیم سوم گروه است و تیم چهارم هم از پلی‌آف اروپا می‌آید. همچنین در گروه C آرژانتین، عربستان، مکزیک و لهستان قرار گرفتند. فرانسه، دانمارک و تونس نیز در گروه D هستند و آخرین تیم از بین برنده امارات- استرالیا با پرو مشخص می‌شود. در گروه E که با حضور آلمان به عنوان گروه مرگ شناخته می‌شود اسپانیا، ژاپن و برنده نیوزیلند- کاستاریکا قرار گرفته‌اند. آلمان که بیستمین جام جهانی خود را پیش رو دارد، فقط دو دوره کمتر از برزیل در این میدان حضور داشته و فقط یک قهرمانی از برزیل کمتر دارد. می‌توان گفت فعلا تا اینجا ژاپن تیم بدشانس گروه هستند که باید علاوه بر آلمان با اسپانیایی روبه‌رو شوند که در قرن جدید دو بار سابقه قهرمانی جام جهانی را دارد. گروه F نیز با تیم‌های بلژیک، کانادا، مراکش و کرواسی تشکیل شده است. این گروه شاید گروه سختی نباشد، اما قطعا یکی از جذاب‌ترین گروه‌های این دور از جام جهانی است. بلژیکی‌ها سال‌هاست که با رنکینگ خوب‌شان در فیفا، در همه قرعه‌کشی‌ها در سبد اول قرار می‌گیرند. کانادا هم بهترین تیم‌ آمریکای شمالی است و بهترین خط حمله را طی سال‌های اخیر داشته است. مراکش هم در دوره قبل شایسته پیروزی برابر ایران و اسپانیا و پرتغال بود اما با بدشانسی صعود نکرد، تیم خوبی است که برای جبران به میدان می‌آید. در گروه G برزیل به عنوان پرافتخارترین و باتجربه‌ترین تیم قرار گرفته و این بار با سوییس، صربستان و کامرون همگروه شده است. سه حریف سرسخت که از تجربه خوبی برخوردار هستند. صربستان در مرحله انتخابی بالاتر از پرتغال پرستاره صعود کرده و سوییس هم پایه‌گذار حذف ایتالیا از جام جهانی بود. کامرون هم بعد از یک دوره غیبت به جام جهانی برگشته و می‌خواهد خودی نشان بدهد. و درنهایت در گروه H پرتغال، غنا، اروگوئه و کره جنوبی قرار دارند که شاید روی کاغذ گروه آسانی برای پرتغال به نظر برسد اما سابقه‌ای که این تیم‌ها در تقابل با یکدیگر داشتند، پیش‌بینی نبردهای جذابی را می‌کند.

ایران با دو دشمن سیاسی خود یعنی انگلیس و آمریکا همگروه شده و اگر اوکراین هم مجوز صعود را بگیرد، با ماجراهایی که طی چند سال اخیر با این کشور داشتیم، وزن سیاسی بودن گروه را بسیار بیشتر می‌کند

جذاب مثل گروه ایران

نگاهی به گروه‌های جام جهانی نشان می‌دهد که قرار است شاهد مسابقات جذاب و پرهیجانی در قطر باشیم اما درمجموع باید گفت هیچ گروهی به اندازه گروه B جذاب نیست. این موضوع نه فقط از نگاه ایرانی‌ها بلکه برای همه جذابیت دارد. چراکه گروه B با حضور انگلیس، ایران، آمریکا و احتمالا اوکراین سیاسی‌ترین گروه جام جهانی قطر است. ایران با دو دشمن سیاسی خود یعنی انگلیس و آمریکا همگروه شده و اگر اوکراین هم مجوز صعود را بگیرد، با ماجراهایی که طی چند سال اخیر با این کشور داشتیم، وزن سیاسی بودن گروه را بسیار بیشتر می‌کند. این قرعه باعث شد که کاربران در فضای مجازی هم خیلی زود سیاسی بودن گروه ایران را هدف شوخی‌های خود قرار دهند. درست است که بارها عنوان شده ورزش از سیاست جدا است اما در عمل این موضوع در ورزش جهان دیده نشده و این بار هم بعد از قرعه‌کشی جام جهانی سیاست بیشتر از ورزش موضوع صحبت‌ها شد. با تمام این صحبت‌ها، هواداران فوتبال ایران از این گروه راضی هستند و هیچ بعید نیست که بالاخره اولین صعود تیم ملی در جام جهانی امسال رقم بخورد.

نگاهی به گروه‌های  جام جهانی نشان می‌دهد که قرار است شاهد مسابقات جذاب و پرهیجانی در قطر باشیم اما درمجموع باید گفت هیچ گروهی به اندازه گروه B جذاب نیست

مسابقه با ‌آمریکا در سالگرد حماسه ملبورن

نخستین دیدار ایران در جام جهانی قطر 30 آبان از ساعت 19:30 مقابل انگلیس در ورزشگاه چهل هزار‌نفری الثمامه برگزار می‌شود. ملی‌پوشان کشورمان در دومین دیدار چهارم آذر در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه با گنجایش 50 هزار نفر، از ساعت 16:30 به مصاف برنده پلی آف اروپا (برنده ولز - اوکراین با اسکاتلند) می‌روند و در آخرین دیدار مرحله گروهی هشتم آذر از ساعت 22:30 برابر آمریکا به میدان می‌روند. شاید برای‌تان جالب باشد که ایران و آمریکا پس از 24 سال با هم روبه‌رو می‌شوند. دو تیم 24 سال قبل در ورزشگاه ژرلان دیدار قرن را برگزار کردند و حالا در قرن جدید در ورزشگاه احمد بن علی در منطقه الریان به مصاف هم می‌روند. از طرفی هشتم آذر سالروز دیدار تاریخی ایران و استرالیا نیز هست. دقیقا 25 سال پیش در این تاریخ حماسه ملبورن و صعود رویایی ایران به جام جهانی 1998 با تساوی دو-دو برابر استرالیا رقم خورد. آمریکا همچنین در حالی باید به مصاف ایران برود که در ادوار جام جهانی فقط دو بار با آسیایی‌ها روبه‌رو شده و هیچ‌وقت نتوانسته تیم پیروز میدان باشد. آنها سال 1998 دو بر یک برابر ایران شکست خوردند و سال 2002 نیز با کره جنوبی به تساوی یک-یک رسیدند.

ایران، خوشحال‌ترین آسیایی

قرعه‌کشی جام جهانی قطر نشان می‌دهد که ایران در بین تیم‌های آسیایی، وضعیت بهتری دارد. ژاپن با وجود اینکه یکی از بهترین تیم‌های آسیا است در وضعیت بسیار سختی قرار دارد. همان‌طور که گفته شد ژاپنی‌ها با حضور آلمان و اسپانیا در گروه مرگ قرار گرفته‌اند و برای صعود کار سختی پیش رو دارند. قطر هم به نظر می‌رسد قرعه نسبتا سختی دارد. آنها باید با سنگالی مسابقه بدهند که به تازگی قهرمان آفریقا شده‌اند. هلند هم که همیشه از تیم‌های پرقدرت جام جهانی بوده و چند باری تا آستانه قهرمانی هم پیش رفته است. اکوادور دیگر رقیب میزبان است که قطعا با دست پر و محکم وارد میدان می‌شود. تیم عربستان اما که با هروه رنار تحول را تجربه کرده به نسبت قرعه بهتری دارد. شاگردان رنار باید با آرژانتین، مکزیک و لهستان دیدار کنند که نسبت به دیگر آسیایی‌ها گره سختی برای باز کردن ندارند. درنهایت کره جنوبی در گروه آخر قرار گرفته. جایی که پرتغال پرقدرت حضور دارد. برای سختی گروه کره باید منتظر پلی‌آف باشیم. اگر امارات یا استرالیا به جام جهانی راه پیدا کنند، کره با فرانسه و دانمارک و تونس همگروه می‌شود که کار را برای‌شان سخت می‌کند.

ایران، دومین تیم گران آسیا

سایت ترانسفر مارکت به بررسی ارزش تیم‌های حاضر در جام جهانی پرداخته که بر اساس نتایج، کره جنوبی به خاطر سون هیونگ با تخمین 134 میلیون یورو گران‌ترین تیم آسیا به شمار می‌رود. همچنین ارزش بازیکنان فعلی تیم ملی 78 میلیون یورو تخمین زده شده تا یوزها دومین تیم گران آسیا باشند. انگلیس پرستاره که در گروه ایران قرار دارد نیز با ارزش یک میلیارد یورو گران‌ترین تیم حاضر در جام جهانی قطر است. البته جام جهانی قطر تیم‌های پرستاره زیادی مثل برزیل، پرتغال، آلمان و فرانسه دارد اما ارزش همه آنها کم‌تر از یک میلیارد یورو است.