پرونده مسابقات قهرمانی جهان وزنه‌برداری به میزبانی تاشکند ازبکستان با نایب‌قهرمانی تیم ملی مردان کشورمان به پایان رسید. در پایان این مسابقات روس‌ها که به دلیل محرومیت تحت عنوان فدراسیون وزنه‌برداری روسیه در تاشکند حضور پیدا کردند، طبق انتظار عنوان قهرمانی را به نام خود زدند. آنها برای قهرمانی 581 امتیاز به دست آوردند. ایران هم که با 10 وزنه‌بردار در بخش مردان به این میدان رفته بود، با 548 امتیاز نایب‌قهرمان جهان شد. ازبکستان نیز با 525 امتیاز در رده سوم قرار گرفت. البته تیم حسین برخواه در بخش مدالی با دو مدال طلا، سه نقره و سه برنز در رده پنجم قرار گرفت، اما آنچه که ملاک اعطای کاپ تیمی است، رده‌بندی امتیازی است.

در بخش زنان، ایران که با سه وزنه‌بردار در رقابت‌ها حاضر بود، با 151 امتیاز در جایگاه بیست و سوم جهان قرار گرفت و چون مدالی کسب نکرد جایی در رده‌بندی مدالی نداشت. در بخش مردان هم به جز اوزان 81 و 102 کیلوگرم که وزنه‌برداران ایرانی روی سکو رفتند و درخشیدند، در سایر اوزان خبری از مدال نبود. در وزن 81 کیلوگرم میرمصطفی جوادی دو مدال نقره در دوضرب و مجموع و یک برنز در یک‌ضرب کسب کرد، در 102 کیلوگرم رسول معتمدی در دوضرب و مجموع به مدال طلا رسید و در یک‌ضرب به مدال نقره دست یافت تا شاهکار ایران روی تخته جهانی 2021 باشد و امیر حقوقی دیگر نماینده وزن 102 کیلوگرم یک نقره در دوضرب و یک برنز در مجموع کسب کرد. با توجه به اینکه ایران همیشه در دسته فوق‌سنگین مدعی بود، انتظار می‌رفت این بار هم مدالی در این وزن به دست بیاید. اما در غیاب علی داودی نایب‌قهرمان المپیک توکیو، آیت شریفی و علیرضا یوسفی سکوی جهانی را ندیدند. البته رکوردشکنی یوسفی اتفاق مهمی بود که مورد توجه و تمجید فدراسیون جهانی هم قرار گرفت. یوسفی که در رده سنی‌ جوانان قرار دارد، توانست با مهار وزنه ۲۳۸ رکورد دوضرب جوانان جهان را که در اختیار علی داودی بود، یک کیلوگرم بشکند. به همین دلیل هم سایت فدراسیون جهان او را نابغه‌ای توصیف کرد که بعد از انزو کورورگه از هلند در دسته 109+ کیلوگرم رکوردشکنی کرده است.

در هر حال همان‌طور که پیش از آغاز مسابقات از سوی کادر فنی اعلام شده بود، تیم به هدف خود که ایستادن روی سکوی جهانی بود، رسید. البته این اتفاق نباید باعث شود که مشکلات بسیار زیاد این رشته در کشور به دست فراموشی سپرده شود. در روزهایی که لاشا تالاخادزه به سرعت در حال رکوردشکنی است و هر روز بهتر کار می‌کند، وزنه‌برداران ایران بعد از مدال‌آوری در مصاحبه‌های‌شان از شرایط اسفناک اردوهای ملی صحبت می‌کنند. اینکه ملی‌پوشان حتی در آب و غذا مشکل داشته باشند، بیشتر از یک فاجعه است. در این باره علی مرادی رییس فدراسیون هرچقدر هم از کمیته المپیک و وزارت ورزش گلایه داشته باشد که توجهی به این رشته نمی‌شود، جای توجیه ندارد. اینکه یک فدراسیون حتی در تامین تغذیه ملی‌پوشان ناتوان باشد نشان از ضعف شدید مدیریتی دارد. بنابراین امید می‌رود که این نایب‌قهرمانی که به همت وزنه‌برداران حاصل شده، سایه‌ای روی مشکلات این رشته نیندازد و در آینده حمایت‌های بهتری از تیم صورت بگیرد.