درست دو هفته بعد از اظهار نظر جنجالی داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون ایران درباره وزنه‌برداری بانوان، یک دختر نوجوان 16 ساله، دست به تاریخ‌سازی زد و نخستین مدال بانوان ایران در مسابقات جوانان جهان را به نام خود زد. نوجوانی که هنوز مشغول تحصیل در مدرسه است و درست در فصل امتحانات توانست با کسب سه مدال برنز، نامش را در تاریخ کوتاه وزنه‌برداری بانوان ایران برای همیشه ثبت کند. یکتا جمالی در این مسابقات که به میزبانی تاشکند ازبکستان برگزار شد، در دسته 87 کیلوگرم روی تخته رفت. جمالی در حرکات یک‌ضرب با بالا بردن وزنه‌های ۸۵، ۹۰ و ۹۲ کیلوگرم توانست اولین مدال وزنه‌برداری بانوان ایران در قهرمانی جوانان جهان را ضرب کند. او همچنین در حرکت اول دوضرب وزنه 105 کیلوگرمی را مهار کرد، در حرکت دوم وزنه 111 کیلوگرمی را بالای سر برد و درنهایت در حرکت سوم در مهار وزنه 116 کیلوگرم موفق بود تا با یک عملکرد بی‌نقص به کار خود پایان دهد. او در مجموع رکورد ۲۰۸ کیلوگرم را به ثبت رساند. نکته مهم و قابل توجه در این افتخارآفرینی این است که یکتا توانست در نخستین تجربه خود در مسابقات بین‌المللی چنین عملکردی از خود نشان دهد.

او در حالی موفق شد روی سکوی سوم مسابقات بایستد که شاید اگر پیش از این در مسابقات دیگری حضور پیدا می‌کرد، کادر فنی وزنه‌های سنگین‌تری برایش انتخاب می‌کرد و او می‌توانست با مدال خوشرنگ‌تری به کارش پایان بدهد. به خصوص که اختلاف او با نفر دوم که رقیبی از آمریکا بود، بسیار اندک بود. به این ترتیب که الیزابت اووینز در یک‌ضرب 93 کیلوگرم (یک کیلوگرم بیشتر)، در دو ضرب 118 کیلوگرم (دو کیلوگرم بیشتر) و در مجموع 211 کیلوگرم (سه کیلوگرم بیشتر) را ثبت کرد و توانست سه مدال نقره به دست بیاورد. اما طبق گفته اکبر خورشیدی مشاور فنی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان ایران، به خاطر اینکه فشار مسابقه روی یکتا کم‌تر باشد، با وجود اینکه توانایی مهار وزنه‌های سنگین‌تری را داشت، کار را با وزنه‌های سبک‌تر شروع کردند.

در هر حال کار یکتا، کار بزرگی بود و این نوید را می‌دهد که خبرهای بسیار زیادی از او در مسابقات آینده بشنویم. این دختر وزنه‌بردار بعد از این مدال‌ها و تاریخ‌سازی اعلام کرده که هدفش را روی طلای المپیک تنظیم کرده است. هدفی که البته انگیزه شخصی برایش کافی نیست و نیاز به حمایت‌های ویژه از طرف فدراسیون وزنه‌برداری دارد. فدراسیونی که البته تقریبا همیشه منتقدان زیادی دارد. در هر حال اگر آینده وزنه‌برداری بانوان برای فدراسیون اهمیت دارد، نباید استعدادها به سادگی فراموش شوند و در باد بی‌توجهی از مسیر موفقیت فاصله بگیرند.  نکته دیگر درباره عملکرد جمالی، بازتاب آن در فضای مجازی بود. زمانی که تصاویر او در این مسابقات در اینستاگرام می‌چرخید، اغلب کنایه‌ای هم نصیب داریوش ارجمند می‌شد که زن بودن کسانی که وارد وزنه‌برداری می‌شوند را زیر سوال برده بود. حالا جمالی نشان داد که دختران وزنه‌بردار چقدر توانمند هستند و با تاریخ‌سازی که رقم زد، پاسخ این بازیگر را به خوبی داد.