آریا طاری

نوزدهمین هفته لیگ پرماجرای بیست و یکم هم به پایان رسید و استقلال توانست فاصله‌اش را با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده به عدد پنج برساند. هیجان در صدر جدول لیگ اما تازه شروع شده و هنوز نمی‌توان با قاطعیت سرنوشت لیگ را مشخص کرد. بدون تردید در هفته‌های باقی‌مانده اتفاقات جذاب زیادی در لیگ برتر رقم خواهد خورد. لیگی که همچنان از داشتن تماشاگر محروم است، چمن‌های بسیار غیراستانداردی دارد و رد و بدل شدن گل در آن به ندرت اتفاق می‌افتد. لیگی که هر روز جنجالی‌تر و البته کم‌کیفیت‌تر می‌شود.

بحران گل

در هشت مسابقه این هفته لیگ برتر، فقط 9 گل رد و بدل شده است. آماری که برای یک لیگ حرفه‌ای در دنیای فوتبال اسفبار به نظر می‌رسد. فولاد خوزستان تنها تیم رقابت‌های این هفته لیگ برتر بود که توانست بیشتر از یک بار گل‌زنی کند. درست هشت تیم از بین 16 تیم لیگ برتر هم این هفته هیچ گلی به ثمر نرسانده‌اند. بحران گل‌زنی در فوتبال ایران به شدت جدی است و معلوم نیست این روند چه زمانی به پایان خواهد رسید. دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد. اول از همه کیفیت بسیار بد چمن‌های لیگ برتر، موجب می‌شود که شانس رد و بدل شدن گل به حداقل برسد. سپس ضعف تاکتیکی مربی‌ها و جاه طلب‌نبودن آنها، موجب می‌شود که بعد از زدن گل اول به سرعت عقب بکشند و برنامه‌ای برای زدن گل‌های بعدی نداشته باشند. همه این مسائل دست به دست هم می‌دهند تا لیگ برتر ایران یکی از کسل‌کننده‌ترین لیگ‌های فوتبال در دنیا لقب بگیرد. لیگی که در آن باز شدن دروازه‌ها نه یک اتفاق عادی، بلکه یک اتفاق بسیار خاص و عجیب به نظر می‌رسد!

غوغای لردها!

اتفاق جالب توجه این هفته، درخشش خریدهای تازه‌وارد فولاد خوزستان بود. بازیکنانی که در لباس استقلال و پرسپولیس همیشه سیبل انتقادها بودند اما این هفته در تیم نکونام فراتر از حد انتظار نشان دادند. آرش رضاوند در جدال این هفته با نفت مسجدسلیمان، نمایش بسیار خوبی ارائه داد و با یک ضربه دیدنی دروازه حریف را باز کرد. این گل برای نکو بسیار مهم بود. چراکه موجب باز شدن دفاع چند لایه تیم محمود فکری شد. در نیمه دوم اتفاق عجیب‌تری هم افتاد و مدافع راست جدید فولاد یعنی مهدی شیری با یک شوت دیدنی گل دوم تیمش را به ثمر رساند. جالب اینجاست که شیری در همه دوران حضورش در پرسپولیس فقط یک گل زد و حالا در دومین مسابقه با لباس فولاد، به رکورد گل‌هایش برای پرسپولیس رسید. تیم خوزستانی در این فصل به خوبی تقویت شده و با خرید نفرات جدید، شرایط کاملا متفاوتی نسبت به نیم‌فصل اول لیگ برتر دارد. اگر آنها فصل را با نکو و این بازیکن‌ها شروع می‌‌کردند، حالا احتمالا مدعی عنوان قهرمانی بودند. فولاد با حفظ این نفرات می‌تواند در فصل آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

خدمت اضطراری

همان‌طور که در روزهای گذشته پیش‌بینی می‌شد، دو مدافع استقلال سرانجام سرباز شدند. با انتشار بیانیه سازمان وظیفه عمومی، مشخص شد که این دو نفر باید خودشان را به خدمت سربازی معرفی کنند. استقلال تلاش زیادی کرد تا جلوی سرباز شدن مرادمند و یزدانی را در میانه فصل بگیرد اما نتوانست روبه‌روی این قانون بایستد. نکته کلیدی اینجاست که این دو نفر دیگر حتی نمی‌توانند در یک تیم لیگ برتری بازی کنند. چراکه پنجره نقل و انتقالات لیگ برتر بسته شده است. اگر استقلال زودتر تکلیف این ماجرا را روشن می‌کرد، سیاوش و مرادمند حداقل می‌توانستند به فجرسپاسی بروند و با ماندن در لیگ برتر، شانس‌شان را برای ملی‌پوش شدن محک بزنند اما حالا احتمالا مقصد آنها تا پایان فصل یک تیم لیگ یکی خواهد بود. مدیران باشگاه استقلال با این استراتژی این دو بازیکن را حفظ کردند که تا پایان فصل از نظام وظیفه وقت بگیرند و به این بهانه که امکان جدایی این دو نفر در میانه راه وجود ندارد، آنها را حفظ کنند اما حساسیت سایر رقبای لیگ برتری موجب شد که این اتفاق رخ ندهد و این استراتژی غلط از آب دربیاید. استقلالی‌ها بعد از شکایت در ماجرای بایناما، حساسیت رقبای دیگر را روی خودشان بیشتر کردند و به همین خاطر دیگر نتوانستند از دو بازیکن سربازشان استفاده کنند. سیاوش و مرادمند برد این هفته تیم‌شان را از روی سکو دنبال کردند.

لبه تیغ دوطرفه!

دربی این هفته اصفهان در حالی برگزار شد که هر دو مربی به خاطر نتایج اخیر به شدت تحت فشار بودند. حتی زمزمه‌هایی در خصوص برکناری مربی بازنده این بازی به گوش می‌رسید اما این دربی در نهایت بازنده نداشت و با تساوی به پایان رسید. نتیجه‌ای که جای پای هیچ‌کدام از این دو مربی را محکم نکرد. محرم در پایان این شهرآورد، از سمتش استعفا داد اما بازیکن‌ها به شدت از او حمایت کردند و در نهایت مدیران باشگاه هم مخالفت‌شان را با استعفای این مربی نشان دادند. سپاهان که در طول فصل یکی از چشم‌نوازترین فوتبال‌های لیگ را ارائه کرده، در دو هفته گذشته دیگر نه زیبا بوده و نه گلی به ثمر رسانده است. با این وجود اتفاقی که در اصفهان رخ می‌دهد در فوتبال ایران بی‌سابقه است. کم‌تر دیده شده یک باشگاه این‌چنین پای یک مربی بایستد و با وجود از دست رفتن شانس قهرمانی لیگ، همچنان به حمایت از او بپردازد. بدون تردید اگر نویدکیا یکی از اسطوره‌های این باشگاه نبود، چنین اتفاقی برایش رخ نمی‌داد. به هر حال این یک امتیاز بزرگ برای چهره محبوب سپاهانی‌ها به شمار می‌رود اما او تا ابد برای تغییر دادن اوضاع فرصت ندارد. اگر محرم نتواند آرامش و نتایج خوب را به سپاهان برگرداند، باید از این نیمکت خداحافظی کند.

اتفاق جالب توجه این هفته، درخشش خریدهای تازه‌وارد فولاد خوزستان بود. بازیکنانی که در لباس استقلال و پرسپولیس همیشه سیبل انتقادها بودند اما این هفته در تیم نکونام فراتر از حد انتظار نشان دادند

از مارادونا تا دیوید سیمن!

مهم‌ترین مسابقه این هفته بین گل گهر و پرسپولیس، دو گل بسیار عجیب داشت. گل تیم مهمان در این جدال توسط حامد پاکدل به ثمر رسید. بازیکنی که در سومین جدال متوالی برای تیمش گل زد. این اولین پاس گل رامین رضاییان در بازگشت به تیم هم بود. با این وجود به نظر می‌رسید این گل با دست زده شده و گروه داوری در مورد این صحنه تصمیم اشتباهی گرفته‌اند. در عصر وی.ای.آر اینکه هنوز چنین اشتباه‌ها و تردیدهایی در فوتبال ایران وجود دارد، اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسد. گل دوم این نبرد هم در نوع خودش استثنایی بود. جایی که قلعه‌نویی سعید صادقی را به زمین بازی فرستاد، صادقی بلافاصله پشت ضربه ایستگاهی قرار گرفت و یک توپ بلند را روانه دروازه پرسپولیس کرد و حامد لک با یک خروج فاجعه‌بار یکی از راحت‌ترین گل‌های کی‌روش استنلی در فوتبال ایران را رقم زد. معلوم نیست حامد با خودش چه فکری کرد که در این موقعیت از دروازه بیرون آمد و معلوم نیست چرا بعد از بیرون آمدن، هیچ حرکت موثری انجام نداد. به هر حال او مقصر اصلی از دست رفتن دو امتیاز برای سرخ‌ها بود. بعید نیست از مسابقه بعدی، احمد گوهری مرد اول خط دروازه این تیم باشد. حامد این روزها در حال سوزاندن بلیت‌هایش در پرسپولیس است.

اوت‌های برعکس!

در این دو فصل خیلی‌ها به دیدن پرتاب‌های بلند و آکروباتیک نادر محمدی در ترکیب پیکان عادت کرده بودند. بازیکنی که این هفته این پرتاب‌ها را نه برای پیکان، بلکه روبه‌روی این تیم انجام داد. او در لباس تراکتورسازی روبه‌روی تیم سابقش قرار گرفت و تلاش زیادی کرد تا روی باز شدن دروازه پیکان موثر باشد اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. تراکتور با سولدو یک ناکامی دیگر را تجربه کرد. به نظر می‌رسد خود سرمربی تراکتور هم از شرایط فعلی متعجب باشد. مدت‌هاست که او با این تیم نتیجه نمی‌گیرد اما در سمتش ابقا می‌شود. تراکتوری که زمانی تقریبا هر هفته مربی‌اش را عوض می‌کرد، حالا تحت هیچ شرایطی قصد تغییر دادن سولدو را ندارد. این به آن معنا نیست که آنها به لحاظ فنی به سولدو اعتقاد دارند. ماجرا این است که باشگاه به مشکلات مالی خورده و نمی‌خواهد دستمزد سولدو را کامل پرداخت کند و وادار به جذب یک مربی دیگر شود. تا زمانی که این مربی از سمتش استعفا ندهد، در روی همین پاشنه خواهد چرخید! نکته مهم دیگر این مسابقه، طلسم عجیب پیکان در دیدارهای خانگی است. این تیم در این فصل فقط  دو بار طعم پیروزی را چشیده که یکی از این بردها هم با رای انضباطی بوده است. تیم حسینی در نیم‌فصل دوم حتی یک بار هم در خانه برنده نشده است. در حقیقت به نظر می‌رسد سرسخت‌ترین حریف این فصل باشگاه پیکان، استادیوم خانگی این تیم است!

مهم‌ترین مسابقه این هفته بین گل گهر و پرسپولیس، دو گل بسیار عجیب داشت. گل تیم مهمان در این جدال توسط حامد پاکدل به ثمر رسید. بازیکنی که در سومین جدال متوالی برای تیمش گل زد، با این وجود به نظر می‌رسید این گل با دست زده شده

زیر و رو

شرایط آلومینیوم اراک در نیم‌فصل دوم لیگ برتر به طور وحشتناکی با نیم‌فصل اول لیگ برتر متفاوت است. تیمی که در نیم‌فصل اول نه گل می‌خورد و نه می‌باخت، حالا مدام نتیجه همه بازی‌ها را واگذار می‌کند. خطیبی یک چیزی می‌دانست که در تعطیلات نیم‌فصل لیگ گذشته اراک را ترک کرده بود. ظاهرا او مربی نیم‌فصل‌های اول است و در نیم‌فصل‌های دوم با مشکل روبه‌رو می‌شود. مس رفسنجان هم با این برد رسما به شگفتی‌ساز اصلی رقابت‌های این فصل لیگ برتر تبدیل شد. نکته جالب تیم ربیعی، صدرنشینی در هر دو جدول گل‌زنان و بهترین پاسورهای لیگ برتر است. منشا با 11 گل بهترین گل‌زن و محسن آذرباد با هفت پاس گل بهترین آمارهای فردی این فصل لیگ برتر را به ثبت رسانده‌اند.

شهر خوش‌یمن

بازگشت رضا عنایتی به مشهد برای این مربی به شدت خوش‌یمن بود. او در نبرد این هفته با پدیده، یک برد دیگر به دست آورد تا فصل خوبش را با هوادار ادامه بدهد. هوادار در اولین تجربه لیگ برتری، امیدوارکننده نشان داده و فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. موضوعی که ثابت می‌کند عنایتی در قامت یک مربی، پتانسیل‌های قابل توجهی دارد و در آینده می‌تواند دست به کارهای بزرگی بزند.