آریا رهنورد

نیمی از رقابت‌های این فصل لیگ برتر به پایان رسیده‌اند و 15 هفته دیگر به پایان این فصل باقی مانده است. نیم‌فصل اول لیگ اتفاقات عجیبی داشت. اتفاقی شبیه بازی دادن به بازیکن غیرمجاز، استادیوم نداشتن برخی از تیم‌های لیگ برتر و بازی کردن‌شان در شهرهای دیگر، بدون تماشاگر ماندن لیگ به جز تنها دو مسابقه و البته پنالتی‌های پرشماری که در طول فصل برای تیم‌ها گرفته شد. آن‌چه در این 15 هفته بیشتر از هر چیز دیگری به چشم آمد نبود وی.ای.آر بود. در غیاب کمک داور ویدئویی، اعتراض‌ها نسبت به داوری اوج گرفتند و موج تازه‌ای به وجود آوردند. هر هفته در لیگ برتر، یک ماجرای جنجالی داوری وجود داشت و این ماجرا هر روز شکل جدیدتری به خودش می‌گرفت. به هر حال نیمی از راه لیگ سپری شده و حالا همه در انتظار رسیدن نیم‌فصل دوم هستند.

صفر

نیم‌فصل اول لیگ در حالی به پایان رسید که استقلال در هیچ مسابقه‌ای طعم شکست را نچشید. عدد صفر در پایان نیم‌فصل مقابل تعداد شکست‌های تیم فرهاد دیده می‌شود. آنها تنها تیمی هستند که در این 15 هفته با هیچ شکستی روبه‌رو نشده‌اند. عدد صفر البته در این فصل فقط مربوط به استقلال نیست. این عدد روبه‌روی تعداد بردهای پدیده مشهد هم دیده می‌شود. تیمی که در این فصل سه سرمربی داشت و نهایتا چهار امتیاز گرفت و حتی نتوانست در یک مسابقه هم به برتری دست پیدا کند.

دو

سپاهان در این فصل، رکورددار کم‌ترین تعداد مساوی به شمار می‌رود. تیم محرم فقط در دو مسابقه از این فصل به تساوی رسیده و در 13 جدال دیگر، یا برنده و یا بازنده بوده است. عملکرد سپاهان در این فصل، عملکرد خوبی بوده و آنها در مجموع نمایش سرگرم‌کننده‌ای داشته‌اند. محرم هم بارها تاکید کرده که به فوتبال هجومی و بازی رو به جلو علاقه دارد.

سه

این عدد، بیشترین اختلاف بین تیم‌های برنده و بازنده در لیگ برتر را شکل می‌دهد. در حقیقت در این فصل هیچ تیمی نتوانسته رقیبش را با اختلاف بیشتر از سه گل شکست بدهد. گل گهر با برتری چهار بر یک روبه‌روی تراکتور، مقتدرانه‌ترین برد این فصل رقابت‌های لیگ برتر را جشن گرفته است.

چهار

یکی از رکوردهای منفی دیگر پدیده در این فصل. آنها در لیگ برتر بیست و یکم فقط چهار گل به ثمر رسانده‌اند و از این نظر هم فصل به شدت کابوس‌واری را پشت سر گذاشته‌اند.

پنج

بیشتر رکوردهای مثبت نیم‌فصل اول لیگ برتر به استقلال تعلق دارد. آبی‌ها در نیم‌فصل اول فقط پنح گل خورده داشته‌اند و صاحب بهترین خط دفاعی این فصل رقابت‌های لیگ برتر بوده‌اند. این یکی از اصلی‌ترین دلایل صدرنشینی استقلال در لیگ به شمار می‌رود.

هفت

یکی از اتفاقات عجیب نیم‌فصل اول لیگ برتر، کسر هفت امتیاز از گل گهر سیرجان بود. تیمی که به دلیل استفاده از بازیکن غیرمجاز، در سه دیدار متوالی روبه‌روی استقلال، سپاهان و پیکان بازنده اعلام شد. گل گهری‌ها در این سه مسابقه هفت امتیاز گرفته بودند و هر هفت امتیاز را مثل آب خوردن از دست دادند.

هشت

بهترین گل‌زن نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر، با هشت گل در صدر جدول گل‌زنان دیده می‌شود. گادوین منشا تا هفته پانزدهم، هشت بار دروازه رقبا را باز کرده است. بخش مهمی از گل‌های این فصل منشا البته از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده‌اند.

9

بیشترین کلین‌شیت در این فصل نیز به سیدحسین حسینی اختصاص دارد. سنگربان استقلالی‌ها در این فصل 9 بار توانسته دروازه تیمش را بسته نگه دارد. او از این حیث رکورددار رقابت‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود.

10

استقلال تنها تیم این فصل لیگ برتر به حساب می‌آید که توانسته تعداد بردهایش را در این فصل دورقمی کند. آبی‌ها در این 15 هفته، 10 برد به دست آورده‌اند و فقط در پنج مسابقه برنده نبوده‌اند. یکی از این 10 برد البته با رای کمیته انضباطی روبه‌روی گل گهر سیرجان به دست آمد.

24

استقلال علاوه بر در اختیار داشتن بهترین خط دفاع، صاحب بهترین خط حمله لیگ برتر هم هست. آبی‌ها در این فصل 24 گل زده داشته‌اند و به لحاظ هجومی نیز موفق‌ترین تیم این فصل رقابت‌های لیگ برتر بوده‌اند.

25

یک رکورد شدیدا منفی دیگر برای پدیده مشهد. تیم مشهدی لیگ برتر با 25 گل خورده، ناامیدکننده‌ترین عملکرد تدافعی را در بین تیم‌های لیگ برتر داشته‌ است. با این روند بعید به نظر می‌رسد آنها بتوانند راه‌شان را از سقوط از رقابت‌های لیگ برتر جدا کنند.

199

نیم‌فصل اول لیگ برتر ایران مجموعا 199 گل داشت. در این لیگ به ازای هر مسابقه کم‌تر از دو گل رد و بدل شده که اصلا آمار امیدوارکننده‌ای نیست. باید پذیرفت که بیشتر دیدارهای این فصل لیگ برتر ایران، اصلا نبردهایی سرگرم‌کننده و تماشایی نبوده‌اند.