نازنین دشتی

سی‌ام دی‌ماه، بیستمین دوره جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا به میزبانی هند برگزار می‌شود. مسابقاتی که تیم ملی کشورمان برای نخستین بار جواز حضور در آن را به دست آورده است. تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیا برای کسب سهمیه جهانی وارد زمین می‌شوند و به همین دلیل قطعا آمادگی بسیار بالایی خواهند داشت.حتی تعدادی از کشورها از حالا مدعی قهرمانی هستند که به نظر می‌رسد دو مدعی هم در گروه ایران حضور دارند. ملی‌پوشان ایران در گروه A رقابت‌ها با تیم‌های هند، چین و چین‌تایپه همگروه هستند که آمار نشان می‌دهد دو تیم چین و چین‌تایپه، جزو پنج تیم گل‌زن قاره کهن قرار دادند. به این ترتیب همین موضوع کافی است تا نشان دهد مریم ایراندوست و شاگردانش کار راحتی در هند ندارند.

با آماری که چین در جام ملت‌ها دارد، این تیم را باید سخت‌ترین رقیب ایران دانست. چینی‌ها با هشت قهرمانی، رکورددار قهرمانی در آسیا هستند و همچنین چند نایب‌قهرمانی و سومی را هم در کارنامه دارند. آنها همچنین با 348 گل زده در 70 بازی در صدر گل‌زن‌ها قرار دارند و با خط دفاعی مستحکم‌شان (33 گل خورده در طول مسابقات) یکی از مدعی‌های قهرمانی به حساب می‌آیند. آنها در رده پنجم آسیا و 19 جهان ایستاده‌اند.

چین‌تایپه دیگر حریف گل‌زن تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های‌ آسیا 2022 است. آنها در طول حضورشان در این مسابقات 165 گل به ثمر رسانده‌اند تا در رده چهارم گل‌زن‌ترین‌های این جام قرار بگیرند. البته شاگردان کازوئو ایچیگو به دنبال افزایش تعداد گل‌های خود در مسابقات امسال هستند. چین‌تایپه با سه عنوان قهرمانی از تجربه خوبی برخوردار است و آنها را در جمع مدعی‌های قهرمانی قرار می‌دهد. آنها 59 بازی انجام داده‌اند که 36 بازی با پیروزی همراه بوده است. چین‌تایپه در رده هشت آسیا و ۳۹ جهان قرار دارد.

در پایان باید به تیم هند اشاره کرد. میزبانی که شاید در جمع گل‌زن‌ترین‌های این جام قرار نداشته باشد اما با دو بار نایب‌قهرمانی در قاره، انگیزه زیادی دارد که خودش را به جمع مدعی‌ها نزدیک یا وارد کند. این میزبانی هم طبیعتا در رقابت‌های امسال به کمک‌شان خواهد آمد. هندی‌ها که در نخستین دیدار به مصاف ایران می‌روند، با هدایت توماس دنربی سرمربی سوئدی خود به دنبال یک شروع محکم در مسابقات خواهند بود. آنها در رده 11 آسیا و 55 جهان قرار دادند و می‌خواهند در پایان میزبانی‌شان این رده‌ها را ارتقا بدهند و حتی به جام جهانی 2023 راه پیدا کنند.

در مجموع آمار منتشر شده نشان می‌دهد تیم ملی کشورمان در گروه سختی قرار دارد که جزو مدعیان کسب قهرمانی محسوب می‌شوند در حالی که تیم ملی زنان ایران نخستین حضورش را تجربه می‌کند. شاگردان ایراندوست که تا همین جا دست به کار بزرگی زدند و به رنکینگ فیفا بازگشتند، تمرینات خود را پیگیری می‌کنند که آنها هم حریف دست و پا بسته‌ای برای رقبا نباشند. تیم ملی کشورمان در رده ۱۴ آسیا و ۷۰ جهان قرار دارد. پنج تیم برتر این مسابقات مستقیم راهی جام جهانی 2023 خواهند شد که به صورت مشترک با میزبانی استرالیا و نیوزیلند برگزار می‌شود.