آریا طاری

فیلیپه کوتینیو بالاخره با ترک بارسا، به رقابت‌های لیگ برتر بازگشت. بعد از خرید فران تورس، انتظار می‌رفت بارسا یک خروجی نسبتا مهم در بازار نقل و انتقالات داشته باشد. ظاهرا در روزهای آینده باید در انتظار رفتن اومتیتی نیز از این باشگاه باشیم. در ماه‌های گذشته نام‌های زیادی به عنوان مشتری جدی کوتینیو به چشم می‌خوردند اما حالا او به استون ویلا رفته است. رسیدن به پیراهن استون ویلا از باشگاهی مثل بارسا، هرچه باشد «پیشرفت» نیست. هرچند که کوتی امیدوار است با درخشش در این تیم، دوباره مورد توجه باشگاه‌های بزرگ قرار بگیرد.

داستان کوتینیو و بارسا هم بالاخره تمام شده است. البته قرارداد کوتینیو با تیم جدیدش یک قرارداد قرضی به حساب می‌آید اما بعید است که این بازیکن دیگر به بارسا برگردد. تا پایان فصل آینده، استون ویلا 65 درصد حقوق کوتینیو در بارسا را تقبل می‌کند. این بازیکن 35 درصد دیگر را هم به باشگاه بخشیده است. او دوران خوبی را در بارسا سپری نکرد و سرانجام از این تیم جدا شد. کوتینیو در حالی در نیوکمپ شکست خورد که لقب گرانقیمت‌ترین خرید تاریخ باشگاه را یدک می‌کشید. همه انتظار داشتند او در این تیم به یک سوپراستار تبدیل شود اما این اتفاق هیچ‌وقت در زمین فوتبال رخ نداد. کوتینیو در حالی لیورپول را ترک کرد که این تیم برای چند فصل متوالی، حتی یک جام به دست نیاورده بود. به نظر می‌رسید او انتظار نداشت که تیم کلوپ این‌چنین اوج بگیرد و به یکی از قدرت‌های اصلی دنیای فوتبال تبدیل شود. همان روزها کلوپ به کوتی وعده داد که اگر در لیورپول بماند، روزی مجسمه‌اش را در این باشگاه می‌سازند و اگر به یک تیم دیگر برود، تنها یک فوتبالیست معمولی در این تیم‌ خواهد بود. فیلیپه اما توجهی به این حرف‌ها نداشت و تصمیمش را گرفته بود. او همچنین دوست داشت در سمت چپ خط حمله بازی کند اما با توجه به مثلث هجومی صلاح، مانه و فیرمینو، این امکان برایش وجود نداشت. لیورپول با درآمد حاصل از فروش این ستاره، فن دایک را برای خط دفاعی‌اش خرید و چند خرید دیگر انجام داد تا ترکیبش را کاملا قدرتمند کند. در نگاه اول، شرایط در بارسا برای فیلیپه عالی به نظر می‌رسید. با رفتن نیمار، سمت چپ خط حمله برای او خالی شده بود. رابطه این بازیکن هم با مهره‌های تیم خوب بود و همه چیز آماده به نظر می‌رسید تا فیلیپه به یک ستاره در بارسا بدل شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

شروع کوتینیو در نیوکمپ استثنایی بود. او در یک نیم‌فصل حضور در این باشگاه به یکی از ستاره‌های کلیدی تیم تبدیل شد و نقش مهمی در موفقیت‌های بارسا داشت. با این حال کوتی نمی‌توانست در اروپا برای تیمش بازی کند. از شروع فصل بعد اما همه چیز به بن‌بست کشیده شد و کوتینیو دیگر نتوانست درخشش قبلی را در این تیم نشان بدهد. فصل بعد او به صورت قرضی به بایرن مونیخ رفت و با این تیم به آرزوی همیشگی قهرمانی در فوتبال اروپا رسید. با این حال فیلیپه در این تیم فیکس نبود و نقش پررنگی در این موفقیت نداشت. او دوباره به بارسا برگشت تا آخرین شانسش را برای درخشیدن در این تیم محک بزند اما موفق به انجام این کار نشد. فصل گذشته زیر نظر رونالد کومان، کوتینیو فصل را به عنوان یک مهره ثابت شروع کرد و در این تیم درخشید اما پس از چند هفته مصدوم شد و در نهایت دیدارهای تیمش را تا پایان فصل از دست داد. درست در همین نقطه، دیگر امیدی برای بازگشت کوتینیو به فرم ایده‌آل وجود نداشت. او در این فصل هم تلاشش را انجام داد اما نتوانست به هدف کلیدی دوران فوتبالش برسد. حالا او باید در ترکیب استون ویلا به میدان برود. تردیدی وجود ندارد که فیلیپه در این تیم یک مهره ثابت خواهد بود اما باید صبر کنیم و ببینیم چند درصد از آن ستاره درخشان قدیمی در لیورپول، در ویلاپارک لندن احیا خواهد شد. کافی است کوتی فقط در چند ماه آینده بدرخشد تا فصل جدید را در یک باشگاه بزرگ‌تر انگلیسی شروع کند.

کوتینیو در استون ویلا، شاگرد استیون جرارد می‌شود. به نظر می‌رسد همین ماجرا انگیزه قوی او برای پیوستن به این باشگاه بوده است. جرارد و کوتینیو هر دو زمانی در لیورپول درخشیده‌اند و هر دو زیر نظر کلوپ هم بازی کرده‌اند اما هر دو نفر قبل از شروع موفقیت‌های تاریخی این تیم، از لیورپول رفتند. حالا این دو نفر در کنار هم، یک زوج جذاب برای استون ویلا می‌سازند. یک مربی جاه‌طلب و یک بازیکن که در زندگی‌اش چند بار روی پوست موز قرار گرفته است. هیچ‌کس از آینده باخبر نیست. شاید هم روزی آنها دوباره دست در دست هم به مرسی‎ساید برگردند و دوباره لباس لیورپول را بپوشند.