آریا رهنورد

بخش مهمی از ماجراهای نقل و انتقالات فوتبال اروپا، همیشه در روز پایانی اتفاق می‌افتند. «ددلاین دی» البته همیشه در فصل تابستان رقم می‌خورد اما این بار به خاطر پایان دیرهنگام فصل گذشته، این روز ویژه به پاییز موکول شده بود. برخلاف بعضی از نقل و انتقال‌ها که در سرانجام در ساعت‌های پایانی قطعی شدند، 10 انتقال خاص هم بودند که برخلاف انتظارها و پیش‌بینی‌های اولیه به وقوع نپیوستند. هنوز اما این احتمال وجود دارد که برخی از این نفرات در آینده‌ای نزدیک، با باشگاه‌های مدنظر قرارداد امضا کنند و از تیم‌های فعلی‌شان جدا شوند.

ممفیس دیپای به بارسلونا

حضور رونالد کومان روی نیمکت تیم ملی آلمان، بیشتر از هر بازیکنی روی ممفیس دیپای تاثیر گذاشت. او که خیلی‌ها می‌گفتند دیگر توانایی نمایش استعدادهای بیشتری را ندارد، زیر نظر کومان پیراهن شماره 10 لاله‌های نارنجی را بر عهده گرفت و به یکی از بهترین و گل‌زن‌ترین ستاره‌های هلند تبدیل شد. دیپای در پست مهاجم مرکزی، فوق‌العاده نشان داد و رابطه بسیار خوبی نیز با کومان داشت. به همین خاطر بود که مرد هلندی، او را در فهرست مهره‌های مورد نیازش در باشگاه بارسا قرار داد اما با وجود همه تلاش‌هایی که صورت گرفت، خرید این بازیکن برای تیم ممکن نشد. فروش ستاره‌هایی مثل سوارز و انتقال رافینیا به پی‌اس‌جی که اتفاقا در آخرین روز جابه‌جایی بازیکن‌ها رخ داد، در راستای خرید ممفیس بودند اما مشکلات مالی بارسلونا در کنار سقف حقوق‌ها در فوتبال اسپانیا و قانون جدیدی که برای هزینه‌ها و درآمدها وضع شده بود، در نهایت جلوی این انتقال را گرفتند. این موضوع برای کومان بسیار عصبانی‌کننده به نظر می‌رسید. ممفیس این فصل هم در عضویت باشگاه لیون خواهد بود اما خود این بازیکن در واکنش به این موضوع، جمله‌ای به زبان آورده که نشان می‌دهد هنوز امیدواری‌اش برای پیوستن به آبی‌اناری‌ها را از دست نداده است:«اگر خوب کار کنم، حتما علاقه بارسا به من حفظ خواهد شد.»

جیدن سانچو به منچستریونایتد

یک لایو اینستاگرامی از جیدن سانچو وجود دارد که در آن یک هوادار منچستر برایش می‌نویسد:«اگر دوست داری به منچستر بیایی، کمی آب بخور». بلافاصله هم جیدن دست به کار می‌شود و کمی آب می‌نوشد. این استعداد فوق‌العاده انگلیسی که زمانی در باشگاه سیتی عضویت داشته است، هرگز تمایلش برای امضای قرارداد با یونایتد را پنهان نکرده اما اد وودوارد و رفقا، هنوز موفق به جذب او نشده‌اند. سانچو دوست دارد به لیگ برتر برگردد و برای قرمزها بازی کند و باشگاه دورتموند نیز، همیشه یک باشگاه فروشنده بوده اما مبلغ پیشنهادی منچستریونایتد، نتوانسته مدیران این باشگاه را راضی کند. به نظر می‌رسد سانچو حداقل برای یک فصل دیگر، به بازی در باشگاه دورتموند ادامه خواهد داد. مگر آن‌که این بازیکن در نیم‌فصل به اولدترافورد منتقل شود. او تا امروز برای منچستری‌ها صبر کرده و مدتی دیگر هم به این صبر ادامه می‌دهد اما اگر یونایتدی‌ها کمی جدی‌تر نشوند، بعید نیست این ستاره راه باشگاه دیگری را در پیش بگیرد. تصور می‌شد او در شروع فصل جدید، پیراهن شماره هفت باشگاه منچستر را به دست می‌آورد اما این پیراهن به یک مهره تازه‌وارد یعنی ادینسون کاوانی سپرده شده است. در واقع به نظر می‌رسد باشگاه، «حال» را به «آینده» ترجیح داده و به سراغ خریدی رفته که تنها در کوتاه‌مدت، می‌تواند کارهای مهمی برای تیم انجام بدهد.

عثمان دمبله به منچستریونایتد

یکی از بازیکنان دیگری که همین روزها در آستانه انتقال به یونایتد قرار داشت، عثمان دمبله بود. منچستر به صورت موازی با ماجرای سانچو، ستاره فرانسوی آبی‌اناری‌ها را نیز زیر نظر گرفت و به دنبال انتقال قرضی او بود. بارسا برای خرید دیپای، قصد داشت دمبله را به صورت قطعی به فروش برساند اما مدیران یونایتد اعلام کردند که فقط به دنبال انتقال قرضی این مهره جوان هستند. همین ماجرا موجب شد توافقی بین آنها شکل نگیرد و دمبله همچنان در بارسا باقی بماند. این بازیکن در دو مسابقه اخیر تیم کومان در لالیگا، حتی یک دقیقه نیز برای بارسا به میدان نرفته و فعلا سرمربی هلندی تیم از وضعیتش در باشگاه رضایت چندانی ندارد.

دله آلی پاری سن ژرمن

ژوزه مورینیو از همان روز اول حضور در اسپرز، رابطه خوبی با دله آلی نداشت. آقای خاص، شیفته بازیکنانی است که در جلسه‌های تمرینی به سختی تلاش می‌کنند و آلی، هرگز علاقه زیادی به نمایش سختکوشی در تمرین‌ها ندارد. به هر حال رابطه این دو، دچار نوسان‌هایی شد و سرانجام در شروع فصل جدید، ژوزه برای چند مسابقه نام این بازیکن را از فهرست نفرات تاتنهام خارج کرد. تصور می‌شد هافبک جوان انگلیسی، باشگاه را ترک می‌کند و حتی صحبت از انتقال او به پی‌اس‌جی مطرح بود اما این انتقال، سرانجام در آخرین ثانیه‌ها متوقف شد تا دله همچنان در لندن باقی بماند.

ویلفرد زاها به اورتون

پس از یک دوره حضور ناموفق در یونایتد، زاها به کریستال پالاس رفت و در این تیم، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای از خودش بروز داد. زاها، سال‌های درخشانی را در پالاس سپری کرده و همچنان در انتظار یک انتقال بزرگ به سر می‌برد. زاها چند بار به باشگاه آرسنال لینک شده بود و این روزها نیز مورد توجه کارلتو و اورتون قرار داشت اما در نهایت در پروژه پالاس باقی ماند و این تیم را ترک نکرد. اورتون فعلا با یک شروع استثنایی، صدرنشین جدول رده‌بندی لیگ برتر به شمار می‌رود.

حسام اعوار به یوونتوس

پس از صعود لیون و حذف یووه در جدال مستقیم فصل گذشته لیگ قهرمانان، عملکرد حسام اعوار حسابی توجه مدیران یوونتوس را به خودش جلب کرد. آنها تلاش زیادی انجام دادند تا برای شروع فصل جدید، این هافبک را به خدمت بگیرند. اعوار فاصله چندانی با پیوستن به بیانکونری نداشت اما سرانجام نظرش را در این مورد تغییر داد. خیلی‌ها معتقدند تمجید زیدان از این هافبک، تصمیم او را عوض کرده است. چراکه اعوار حالا امیدوار است که برای فصل آینده، به رئال مادرید ملحق شود و زیر نظر زیدان فوتبال بازی کند.

مسوت اوزیل به فنرباغچه

داستان اوزیل و آرسنال هم دیگر رفته رفته به یک داستان خسته‌کننده تبدیل شده است. توپچی‌ها هر سال می‌خواهند که به این همکاری پایان بدهند و مسوت، هر سال این احتمال را رد می‌کند. او معمولا در بخش مهمی از دیدارهای هر فصل هم مصدوم می‌شود و بیشترین کاری که در آرسنال انجام می‌دهد، «حقوق گرفتن» است. مسوت در این ددلاین، در آستانه پیوستن به فنرباغچه بود اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، این انتقال هم سر نگرفت. باشگاه آرسنال نیز در واکنش به این اتفاق، نام اوزیل را از فهرستش در رقابت‌های این فصل یورولیگ خارج کرد تا مسوت تنها در دیدارهای داخلی، امکان بازی برای این باشگاه را داشته باشد.

هادسون اودوی به بایرن‌مونیخ

این دومین شکست پیاپی بایرن‌مونیخ در مسیر امضای قرارداد با پدیده جوان باشگاه چلسی است. آنها فصل گذشته برای خرید اودوی اقدام کردند و با مخالفت جدی باشگاه چلسی روبه‌رو شدند. این بار به نظر می‌رسید که شرایط کمی فرق کرده و قرارداد رو به امضا شدن است اما فرانک لمپارد، باز هم سد راه این انتقال شد و هادسون اودوی باز هم به آلیانز آره‌نا نرفت. ظاهرا این جابه‌جایی، با یک طلسم بزرگ روبه‌رو شده است.

آنتونیو رودیگر به تاتنهام

یکی دیگر از مهره‌های چلسی که همه تصور می‌کردند در آخرین روز نقل و انتقالات باشگاه را ترک خواهد کرد، آنتونیو رودیگر بود. این مدافع آلمانی، به تازگی در تیم لمپارد نیمکت‌نشین شده است. او که سابقه بازی در تیم ملی آلمان را نیز دارد، با تصمیم باشگاه در آستانه پیوستن به تاتنهام بود اما خودش این احتمال را رد کرد و تصمیم گرفت برای جایگاهش در ترکیب چلسی مبارزه کند.

اریک گارسیا به بارسلونا

یکی دیگر از انتقال‌های به سرانجام‌نرسیده بارسا در روز پایانی، به خرید اریک گارسیا مربوط می‌شد. مدافعی که سال‌ها در لاماسیا به میدان رفته و کاپیتان تیم جوانان بارسا نیز بوده است. اریک با کاتالان‌ها برای بازگشت به توافق شخصی رسیده بود اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. چراکه سیتی با رقم کم‌تر از 20 میلیون یورو حاضر به فروش او نبود. جالب اینجاست که قرارداد گارسیا در فصل آینده به پایان می‌رسد و این مدافع می‎تواند با یک قرارداد رایگان، به بارسا ملحق شود.