از دولت به دولت

اگر نهادی مثل ای.اف.سی روی مالکیت مشترک سرخابی‌ها حساس نمی‌شد، محال بود کوچک‌ترین اراده‌ای برای تغییر دادن شرایط موجود در فوتبال ایران وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد در آستانه اعلام رسمی حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، مدیران دولتی دست به هر کاری می‌زنند تا جلوی این اتفاق را بگیرند. تازه‌ترین نقشه آنها برای انجام این کار، واگذاری این دو تیم به دو وزارتخانه بوده است. تصمیم عجیبی که قبلا هم مورد آزمایش قرار گرفته و به سختی شکست خورده است.

آریا رهنورد

ظاهرا آخرین راهکار مدنظر مدیران ورزش ایران برای نجات احتمالی استقلال و پرسپولیس از حذف شدن در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری، واگذاری این دو باشگاه به دو وزارتخانه مختلف بوده است. این مساله قرار است ماجرای «مالکیت مشترک» دو باشگاه را برطرف کند. چراکه ای.اف.سی به شدت روی این اتفاق حساس شده و معتقد است این دو باشگاه نباید یک مالک یکسان داشته باشند. با این وجود این کار عملا قدمی برای تثبیت‌شدن «مالکیت دولتی» در این دو باشگاه خواهد بود. حتی بعد از مدت‌های مدید که قرار است یک تغییر در ساختار دو تیم به وجود بیاید، این تغییر به دولت محدود می‌شود و این اصلا نشانه خوبی نیست. حالا دیگر آشکار به نظر می‌رسد که دولت جدید هم نمی‌خواهد مالکیت سرخابی‌ها را از دست بدهد. اگر قرار به واگذاری قرمزها و آبی‌ها به بخش خصوصی بود، این اتفاق در زمان فعلی رخ می‌داد و اگر برنامه‌ای جدی برای رفتن به بورس وجود داشت، تلاش‌هایی در این خصوص صورت می‌گرفت. فعلا به نظر می‌رسد تنها برنامه مدنظر دولت، دولتی ماندن این دو باشگاه تحت هر شرایطی خواهد بود. شاید این اتفاق مثل یک معجزه دقیقه نودی، بتواند دو تیم را نجات بدهد و آنها را به آسیا برگرداند اما به هیچ وجه باری از روی دوش دو تیم برنخواهد داشت. این اتفاق نمی‌تواند استقلال و پرسپولیس را متحول کند. چراکه ظرفیت پیشرفت در ساختار دولتی برای آنها وجود نخواهد داشت. اگر تا دیروز هوادارها مقابل ساختمان وزارت ورزش جمع می‌شدند تا علیه شرایط مدیریت تیم‌شان اعتراض کنند، حالا باید مقابل یک وزارتخانه دیگر بروند. در حقیقت این طرح فقط محل برگزاری تجمع‌ها را تغییر خواهد داد. این هم یکی از همان طرح‌های منحصربه‌فرد در فوتبال ایران است که پرسپولیس و استقلال را از چاله بیرون می‌آورد تا آنها را به چاه بیندازد.

در یک دهه گذشته، مساله خصوصی‌شدن استقلال و پرسپولیس بارها تیتر یک اخبار بوده است. جالب است بدانید مسعود سلطانی‌فر در دوران چهار ساله حضور در راس هرم وزارت ورزش، «هشت تاریخ» مختلف را به صورت قطعی برای خصوصی‌سازی دو باشگاه اعلام کرد اما در این دوران کوچک‌ترین و ساده‌ترین قدمی برای تسهیل این طرح برداشته نشد. نه فقط وزارت سلطانی‌فر، بلکه همه وزرای ورزش قبل و بعد او نیز اصلا به دنبال سوق دادن این دو باشگاه به طرف خصوصی‌سازی نیستند و هیچ برنامه‌ای برای انجام این کار در ذهن ندارند. دولت نمی‌خواهد این دو تیم را از دست بدهد و این مساله، در حال کشتن پرسپولیس و استقلال است. واگذاری این دو تیم به دو وزارتخانه در شرایط فعلی، فقط اوضاع را برای آنها پیچیده‌تر می‌کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت‌های بسیار گسترده‌ای در کشور دارد و طبیعتا نمی‌تواند متولی یک تیم فوتبال بزرگ و پرحاشیه باشد. همان‌طور که وزارت اقتصاد و دارایی هم اولویت‌های به مراتب مهم‌تری از فوتبال دارد. این واگذاری نه‌تنها به دو باشگاه پرطرفدار فوتبال ایران کمک نمی‌کند، بلکه این وزارتخانه‌ها را نیز به دردسر می‌اندازد. ردیف بودجه این وزارتخانه‌ها از چند ماه قبل تعیین شده و دیگر تغییر نمی‌کند. در نتیجه آنها قرار نیست کمک مالی خاصی برای استقلال و پرسپولیس در نظر بگیرند. در واقع این دو نهاد دولتی بدون پرداخت رقم قابل توجه و حتی بدون کمک مالی شایان به دو باشگاه، مالکیت آنها را بر عهده گرفته‌اند و از این پس قرار است در انتخاب مدیران دو تیم هم دخالت داشته باشند. اگر واقعا این خوابی است که مدیران ورزش ایران برای این دو باشگاه دیده‌اند، حذف از لیگ قهرمانان تقدیر به مراتب بهتری از این به نظر می‌رسد. اگر قرار است یک دستگاه دولتی متولی این دو باشگاه باشد، طبیعتا بهتر است این کار را خود وزارت ورزش انجام بدهد. وزارتی که البته ظاهرا تصمیم گرفته پشت استقلال و پرسپولیس را خالی کند.

ظاهرا آخرین راهکار مدنظر مدیران ورزش ایران برای نجات احتمالی استقلال و پرسپولیس از حذف شدن در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری، واگذاری این دو باشگاه به دو وزارتخانه مختلف بوده است. این مساله قرار است ماجرای «مالکیت مشترک» دو باشگاه را برطرف کند

پیش از این هم وزارت‌های رفاه، اقتصاد و... برای مدتی مالکیت سرخابی‌ها را بر عهده گرفته بودند و نتوانستند این مسئولیت خطیر را با موفقیت پشت سر بگذارند. این بار هم تردیدی وجود ندارد که این طرح، مقدمه‌ای برای یک شکست بزرگ دیگر در عرصه دولتی برای مدیریت استقلال و پرسپولیس خواهد بود. ظاهرا دولت کمر به نابودی این دو تیم بسته است. دولتی که نه آنها را به حال خودشان رها می‌کند تا شاید مالک خصوصی ایده‌آلی داشته باشند، نه برنامه‌ای برای فرستادن این دو باشگاه به بورس دارد و نه حاضر است مسئولیت‌های واقعی‌اش در قبال سرخابی‌ها را بپذیرد.