آریا رهنورد

یک نفر باید توضیح بدهد که حقیقتا در لیگ برتر ایران چه خبر است. هفته قبل در فاصله دو ساعت به شروع بازی، مهره‌های خارجی استقلال را غیرمجاز اعلام کردند و این هفته هم مسابقه پرسپولیس به خاطر کشمکش بر سر تبلیغات محیطی با 30 دقیقه تاخیر شروع شد. با این روند این لیگ می‌تواند هر برچسبی به جز «حرفه‌ای» را روی خودش ببیند. فوتبال ایران در این فصل در اسارت لجبازی بین نهادهای مختلف قرار گرفته و ظاهرا هر هفته باید یک ماجرای کاملا آماتور را در این فوتبال ظاهرا حرفه‌ای تماشا کنیم.

اکبریان و آبادان؛ یک ترکیب خطرناک!

استقلالی‌ها از قضاوت اکبریان در آبادان اصلا خاطره خوشی ندارند. با وجود همه آن ماجراهای قبلی اما معلوم نیست چرا کمیته داوران دوباره این داور را برای مسابقه حساس صنعت نفت و استقلال انتخاب کرده بود. آبی‌ها از همان ابتدا به این انتخاب معترض بودند و این اعتراض در جریان مسابقه هم ادامه پیدا کرد. به نظر می‌رسید داور روی دو صحنه خاص از بازی مرتکب اشتباه شده و دو پنالتی به سود استقلال اعلام نکرده است. تیم فرهاد در چهار هفته گذشته هیچ مسابقه‌ای را در لیگ برتر نبرده اما این مسابقه‌ها اتفاق خاص کم نداشته‌اند. از چمن ناهموار حافظیه تا محرومیت دقیقه نودی خارجی‌ها و البته ماجرای داوری اکبریان که ذهنیت آنها را قبل از مسابقه کمی به هم ریخت. همه این مشکلات قابل درک و پذیرفتنی به نظر می‌رسند اما تیمی که می‌خواهد در لیگ برتر به قهرمانی برسد، نباید به توجیه‌هایی شبیه به این فکر کند. این همان چیزی است که می‌تواند آنها را در ادامه فصل به دردسر بیندازد.

پرسپولیس  و راه نجاتی به اسم مالکیت

پرسپولیس یحیی در دو هفته اخیر لیگ برتر، دوباره به همان روند همیشگی‌اش برگشته و تبدیل به همان تیم آشنا برای هوادارانش شده است. آنها با در اختیار گرفتن مالکیت توپ در جریان مسابقه، دوباره توانسته‌اند روند موردعلاقه‌شان را از سر بگیرند. البته که صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان رقبای چندان قدرتمندی برای محک زدن این تیم نیستند اما هر دو حریف در دفاع نفرات خوبی دارند و عبور از دفاع چندلایه آنها یک امتیاز برای سرخ‌ها محسوب می‌شود. پرسپولیس با بازگشت به روند دلخواه بازی، به آمار دفاعی‌اش هم سر و سامان داده و پس از پنج مسابقه بدون کلین‌شیت، حالا در دو جدال دروازه‌اش را بسته نگه داشته است. آنها به خوبی می‌دانند که راه بردن لیگ برتر از کلین‌شیت می‌گذرد و حالا می‌خواهند که این روند را مقابل استقلال هم حفظ کنند. علی نعمتی و فرشاد فرجی، زوج قلب دفاعی پرسپولیس هستند. زوجی که احتمالا باید به دیدن‌شان در ترکیب اصلی تیم عادت کنیم. البته که نمی‌شود آنها را با زوج شجاع و کنعانی با آن‌همه تجربه و اعتماد به نفس مقایسه کرد اما این دو بازیکن خصوصیات مثبتی دارند که پرسپولیسی‌ها را به آینده امیدوار می‌کند.

دبل برای پایان ناامیدی

شروع هفته هفتم برای شهریار مغانلو فوق‌العاده بود. بازیکنی که با یک قرارداد سنگین راهی سپاهان شد و در 6 هفته اول لیگ نتوانست هیچ گلی برای تیمش به ثمر برساند. شهریار تا قبل از مسابقه با نساجی، تحت فشار قرار داشت اما بالاخره در این جدال تبدیل به همان بازیکنی شد که محرم نویدکیا انتظارش را می‌کشید. فوتبالیستی که با دو فرار عالی پشت دفاع نساجی و در حالی که سرش پس از برخورد با بازیکن رقیب بانداژ شده بود، دو گل برای سپاهان به ثمر رساند و بالاخره نامش را در فهرست گل‌زن‌های فصل جدید لیگ برتر قرار داد. خرید شهریار در تابستان، می‌تواند یک برگ برنده مهم برای سپاهان باشد. به خصوص اگر او فرم این هفته‌ را در دیدارهای بعدی تیمش هم حفظ کند.

فوتبال در اسارت لجبازی

ظاهرا فوتبال ایران به گروگان نهادهای مختلف درآمده و هیچ تلاشی برای آزادسازی‌اش هم صورت نمی‌گیرد. بعد از ماجراهای باورنکردنی هفته گذشته، این بار به دلیل اختلاف بین مرکز توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و سازمان لیگ، مسابقه پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان با تاخیر قابل توجهی شروع شد. ظاهرا مرکز توسعه و تجهیز اماکن ورزشی مدعی شده که از این به بعد در صورت واگذاری کامل تبلیغات محیطی به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به ازای هر نبرد در آزادی، یک میلیارد و 300 میلیون تومان از آنها دریافت می‌کند. این در حالی است که هزینه قبلی اجاره ورزشگاه 300 میلیون تومان بوده است! حالا که بحث تبلیغات محیطی شدت گرفته و سازمان لیگ هم می‌خواهد به هر قیمتی متولی این ماجرا بماند و سود ناچیزی به باشگاه‌ها برساند، نهادهای دیگر هم به داستان وارد شده‌اند و می‌خواهند از این طریق درآمد به دست بیاورند. با این روند بعید نیست در یکی از همین هفته‌های آتی جنگ بالا بگیرد و ادامه لیگ برتر متوقف شود. به هر حال تا زمانی که کشمکش باشگاه‌ها و سازمان لیگ به پایان نرسد، این وضعیت همچنان در فوتبال ایران ادامه خواهد داشت.

آزار کلامی داورها!

این ماجرا هم در نوع خودش استثنایی است. رضا عنایتی پس از مسابقه این هفته تیمش مدعی شده برخی داورهای لیگ برتر با عبارت «لیگ یکی» به بازیکنان این تیم کنایه می‌زنند. کاش عنایتی اسم می‌برد تا مشخص شود کدام داور این رفتار عجیب و باورنکردنی را با بازیکنان شاغل در لیگ برتر انجام می‌دهد. جالب اینکه بازیکنان فوتبال ایران حتی اگر لیگ یکی باشند، باز هم در سطح بالاتری نسبت به داورهای این لیگ هستند. داورهایی که حتی برای قضاوت در لیگ یک هم به اندازه کافی خوب به نظر نمی‌رسند.

کجا می‌روی برادر، بایست!

از داورها گفتیم، باید از ناظر داوری مسابقه پیکان و گل گهر سیرجان هم حرف بزنیم. در آستانه برگزاری این بازی آنقدر استادیوم میزبان را تغییر دادند که ناظر داوری ورزشگاه را اشتباه رفت. جالب اینکه مسعود مرادی حتی در اصلاح این اشتباه هم مرتکب اشتباه دیگری شد و نزدیک بود برای دیدن این مسابقه به کرج برود تا اینکه سرانجام متوجه شد مسابقه در استادیوم دستگردی برگزار می‌شود. بعد از گیر کردن ناظر داوری یکی از مسابقه‌های سپاهان در نقش جهان، این دومین ناظری است که در این فصل به شدت خبرساز می‌شود.

وی.ای.آر؛ تولید ملی

مسابقه پیکان و گل گهر، یک اتفاق جالب دیگر هم داشت. پس از پایان بازی، پیکانی‌ها با لپ تاپ به سالن کنفرانس آمدند تا صحنه‌های مشکوک داوری را به خبرنگارها نشان بدهند. این هم نوعی از وی.ای.آر است که اخیرا در فوتبال ایران باب شده است. با این تفاوت که این نوع وی.ای.آر، نتیجه مسابقه‌ها را تغییر نمی‌دهد و تنها به آه و افسوس‌های بعد از پایان دیدار اضافه می‌کند!

تسویه پنالتی‌ها

در سراسر هفته‌های فصل گذشته لیگ برتر، حتی  یک پنالتی هم برای مس رفسنجان اعلام نشد. درست از هفته قبل اما ظاهرا داورها متوجه شده‌اند که می‌توان برای این باشگاه هم پنالتی گرفت! مس در دو مسابقه اخیرش صاحب دو پنالتی شده، منشا هر دو ضربه را گل کرده و رفسنجانی‌ها با همین دو ضربه 6 امتیاز به دست آورده‌اند. هر دوی این پنالتی‌ها هم البته به شدت جنجالی از کار درآمده‌اند و سروصدا به راه انداخته‌اند.

رودی؛ دور از فرم ایده‌آل

بعد از تبعید شدن به سکو در مسابقه قبلی با تصمیم سازمان لیگ، رودی ژستد این هفته به ترکیب استقلال برگشت و اصلا هم آماده نشان نداد. او حداقل دو موقعیت بسیار خوب برای گل‌زنی داشت اما نشان داد که چرا نباید فعلا روی او حساب خاصی باز کرد. با این روند بعید است ژستد در دربی هفته آینده به صورت ثابت به میدان برود. فیکس شدن او حتی روی یامگا هم تاثیر منفی گذاشته و این بازیکن را از نوک خط حمله کمی دور کرده است.

حوصله نداریم گل بزنیم!

آمار گل‌زنی در لیگ برتر ایران حقیقتا خجالت‌آور است. هفته گذشته هشت مسابقه روی هم مجموعا 10 گل داشته‌اند و در پنج مسابقه اول این هفته فقط هفت گل رد و بدل شده است. در بین 10 تیمی که تا لحظه نگارش این مطلب به میدان رفته‌اند، چهار تیم گلی به ثمر نرسانده‌اند و فقط یک تیم توانسته بیشتر از  یک گل بزند. این آمار برای یک لیگ حرفه‌ای، ناامیدکننده به نظر می‌رسد.