آریا طاری

رقابت نزدیک لئو مسی و رابرت لواندوفسکی بر سر توپ طلای 2021 بالاخره به پایان رسید و مسی با 613 امتیاز بالاتر از لواندوفسکی 580 امتیازی ایستاد. خیلی‌ها با هفتمین توپ طلای نابغه، غرق لذت شده‌اند و خیلی‌ها هم باور دارند که مهاجم مهارنشدنی بایرن‌مونیخ شایسته بردن توپ طلا بوده اما درباره یک موضوع، شکی وجود ندارد. اینکه مسی با این جایزه برای همیشه مسیر جاودانگی را طی کرده است. حالا شاید احتمال رسیدن او به توپ طلای هشتم از احتمال شکسته شدن این رکورد خارق‌العاده توسط هر بازیکن دیگری بیشتر باشد.

آن‌چه در مراسم گذشت

بعد از حدود دو سال، مراسم فرانس فوتبال برای انتخاب بهترین بازیکن جهان برگزار شد. مراسمی که به شدت طولانی هم بود و بخش‌های متفاوتی داشت. اجرای مراسم هم بر عهده دیدیه دروگبا بود. در این مراسم که ستاره‌های هنری مثل تام هالند را هم در قامت مهمان در خودش می‌دید، جوایز مختلفی به چهره‌های مختلف اهدا شد. پدری از بارسا جایزه کوپا یا بهترین بازیکن جوان سال را برد، پونتیاس از بارسا بهترین ورزشکار زن جهان در سال 2021 شد، چلسی عنوان بهترین باشگاه سال را به دست آورد، توماس توخل مربی سال دنیای فوتبال لقب گرفت، دوناروما با تصاحب جایزه یاشین، بهترین گلر سال شد و جایزه بهترین مهاجم سال هم به لواندوفسکی رسید. جایزه‌ای که به نظر می‌رسید به نوعی برای دلداری‌دادن به این ستاره طراحی شده است. لئو مسی هم در همین مراسم که با حضور همه اعضای خانواده‌اش نیز همراه بود، توپ طلای هفتمش را به خانه برد.

خساست فرانس فوتبال؛ حسرت لوا

قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا، آقای گلی در لالیگا و البته بردن جام حذفی اسپانیا، کفه ترازوی دستاوردها را برای لئو سنگین‌تر از لوا کردند. رابرت در فصل اخیر توانسته بود بوندس‌لیگا و جام باشگاه‌های جهان را ببرد اما در یورو و لیگ قهرمانان به موفقیتی دست پیدا نکرد. با این حال تردیدی وجود نداشت که اگر قرار بود جایزه توپ طلای 2020 اهدا شود، هیچ‌کس به جز لواندوفسکی نمی‌توانست این جایزه را ببرد. فرانس فوتبال می‌توانست خلاقیت به خرج بدهد و امسال دو توپ طلا به بهترین‌های دو سال گذشته اهدا کند اما این اتفاق رخ نداد تا شاید دوران طلایی فوتبال لواندوفسکی بدون بردن توپ طلا به پایان برسد. آن هم در حالی که او شایستگی بردن حداقل یک توپ طلا را داشته است.

عاشقانه‌ای بین لوا و مسی

حتی خود مسی هم در صحبت‌هایش به لوا اشاره کرد، رقابت با او را یک افتخار دانست و تاکید داشت که این جایزه در سال 2020 سهم ستاره لهستانی بوده است. لواندوفسکی هم بلافاصله بعد از پایان مراسم، در توییتی به مسی تبریک گفت تا نشان بدهد مشکلی با ستاره پی‌اس‌جی ندارد. البته مونیخی‌ها از این انتخاب عصبانی به نظر می‌رسیدند. نشریه بیلد ماجراهای توپ طلای 2021 را یک «رسوایی» خواند و باشگاه بایرن هم با وجود تبریک به مسی، لوا را «بهترین» معرفی کرد. با این حال رابطه این دو نفر با هم بسیار خوب به نظر می‌رسید.

فرانس فوتبال می‌توانست خلاقیت به خرج بدهد و امسال دو توپ طلا به بهترین‌های دو سال گذشته اهدا کند اما این اتفاق رخ نداد تا شاید دوران طلایی فوتبال لواندوفسکی بدون بردن توپ طلا به پایان برسد

کریستیانو اینجا نیست

کریس رونالدو نه‌تنها به مراسم توپ طلا نیامد، بلکه حتی مصاحبه تندی علیه فرانس فوتبال انجام داد و صحبت‌های مسئول این رسانه در مورد علاقه‌اش به بردن توپ طلا را به کل تکذیب کرد. با این وجود خود کریس هم در مصاحبه‌هایی از علاقه وافرش به بردن توپ طلاهای بیشتر از مسی اشاره کرده بود. دستاوردی که حالا دیگر برای او به شدت سخت و نفس‌گیر به نظر می‌رسد. کریس برای پیشی گرفتن از مسی در تعداد توپ طلا، باید سه توپ طلای دیگر به دست بیاورد!

امباپه و نیمار؛ زمان به سرعت سپری می‌شود

تصور می‌شد نیمار و امباپه به سلطه مسی و رونالدو بر توپ طلا پایان می‌دهند. هنوز هم اما عدد صفر مقابل نام آنها در فهرست توپ طلا دیده می‌شود! نیمار که رفته رفته از دوران اوج هم فاصله خواهد گرفت، این بار در رده شانزدهم توپ طلا ایستاد و امباپه هم رده‌ای بهتر از نهم برای خودش به دست نیاورد. زمان به سرعت برای این دو نفر سپری می‌شود و حتی ممکن است دوران فوتبال آنها بدون رسیدن به این عنوان پایان یابد.

پیش بینی کرویف؛ حقیقت باورنکردنی

در همه دنیای فوتبال، یوهان کرویف تنها مردی به شمار می‌رفت که توانسته بود توپ طلای هفتم مسی را پیش‌بینی کند. وقتی لئو هنوز فقط دو توپ طلا داشت، کرویف که خودش صاحب سه توپ طلا بود مصاحبه‌ای انجام داد و به این نکته اشاره کرد که این نابغه جوان حتی می‌تواند تعداد توپ‌های طلای دوران فوتبالش را به هفت برساند. این اتفاق بالاخره رخ داد اما یوهان افسانه‌ای برای تماشای آن زنده نبود.

پیشکشی برای پی‌اس‌جی

جالب اینکه این «اولین» توپ طلا در تاریخ باشگاه پی‌اس‌جی بود. جایزه‌ای که البته بیشتر به خاطر درخشش در تیم ملی و بارسا به مسی اهدا شد و تیم فرانسوی نقش چندانی در آن نداشت. در همه دوره‌های قبلی توپ طلا، فقط یک بازیکن از لیگ فرانسه این عنوان را به دست آورده بود و حالا مسی هدیه مهمی به همه فرانسوی‌ها داد.