آریا طاری

حداقل در چند سال گذشته، هیچ‌وقت رقابت برای بردن توپ طلا تا این اندازه نزدیک و حساس نبوده است. رقابت نزدیک مسی و لواندوفسکی هواداران فوتبال را به یاد روزهایی انداخته که مسی و رونالدو بر سر این عنوان رقابت نفس‌گیری داشتند. حالا دیگر رونالدو بخشی از این رقابت نزدیک نیست اما بدون هیچ تردیدی نتیجه نهایی این انتخاب برای او هم اهمیت زیادی دارد. توپ طلای سال 2021 فرانس فوتبال، امروز به یکی از ستاره‌های فوتبال اروپا اهدا خواهد شد. این هفتمین توپ طلای مسی یا اولین توپ طلای لواندوفسکی خواهد بود.

مونیخی‌ها: گزینه‌ای به جز لوا وجود ندارد

در آستانه برگزاری مراسم توپ طلا، مونیخی‌ها اعتقاد دارند که این عنوان بدون شک باید به لواندوفسکی برسد. توماس مولر معتقد است لوا تنها گزینه ایده‌آل برای بردن توپ طلاست و حتی ناگلزمان و صالح حمیدزیچ هم تصمیم گرفته‌اند در حمایت از لوا او را در مراسم همراهی کنند. شاید بدشانسی بزرگ این ستاره در لغو مراسم فصل گذشته توپ طلا خلاصه شود. اگر در سال 2020 چنین مراسمی برگزار می‌شد، بدون تردید لوا این عنوان را با اختلاف فاحشی از آن خودش می‌کرد. حتی اگر قرار بود به مجموع عملکرد بازیکن‌ها در این دو سال توپ طلا بدهند، باز هم گزینه‌ای شایسته‌تر از لوا وجود نداشت اما اگر معیار تنها سال 2021 باشد، به نظر می‌رسد شانس مسی فعلا از این بازیکن برای بردن این عنوان کمی بیشتر باشد.

رسانه‌ها: به مسی تبریک می‌گوییم!

در چند روز گذشته بسیاری از رسانه‌ها لیونل مسی را برنده قطعی توپ طلا دانسته‌اند. به خصوص رسانه‌های اسپانیایی و فرانسوی لِیو را برنده قطعی توپ طلا می‌دانند. البته مسئولان فرانس فوتبال همچنان تاکید دارند که نتایج نهایی رای‌گیری توپ طلا کاملا محرمانه است و هیچ‌کس از آن خبر ندارد اما بعید است تبریک چهره‌ای مثل پاتریس اورا به مسی، بی‌دلیل اتفاق افتاده باشد. حتی خانواده لئو هم قرار است در مراسم حضور داشته باشند و این اتفاق هم می‌تواند دلیل دیگری برای بردن توپ طلا توسط مسی باشد. خیلی‌ها حتی تغییر ظاهری لئو در 24 ساعت گذشته را نتیجه اطلاع نهایی او از بردن این عنوان می‌دانند. به هر حال فعلا مسی شانس اول بردن این جایزه است اما این احتمال وجود دارد که نتیجه نهایی در مراسم توپ طلای فرانس فوتبال، او را غافلگیر کند.

آمار به نفع لیونل

لوا به لحاظ گل‌زنی، سال موفق‌تری از مسی داشته است. او در سال 2022 توانسته 54 گل بزند و این آمار برای مسی 40 گل بوده است. با این حال مسی در همه آمارهای دیگر نسبت به لواندوفسکی برتری دارد. مسی دو برابر لوا در این سال میلادی پاس گل داده، شوت‌های درون چارچوب بیشتری داشته، موقعیت‌های بیشتری دریافت کرده، موقعیت‌های کم‌تری خراب کرده، دریبل‌های به مراتب بیشتری زده، تکل‌های بیشتری زده، توپ‌های بیشتری گرفته و بیشتر توانسته بهترین بازیکن زمین شود. او در این سال بالاخره یک عنوان مهم ملی به دست آورده و برنده کوپا آمه‌ریکا شده است. مسی در اسپانیا هم کوپا‌دل‌ری را فتح کرده است. لوا در این فصل قهرمان بوندس‌لیگا و جام باشگاه‌های جهان شده است. به نظر می‌رسد کفه ترازو به نفع مسی سنگین‌تر باشد. او به لحاظ آماری شانس بیشتری برای بردن این عنوان خواهد داشت. با این وجود نمی‌توان انکار کرد که لواندوفسکی هم سال بسیار خوبی را سپری کرده و بازیکن شایسته‌ای بوده است.

نفر سوم؛ کریم به جای جورجینیو

تا همین چند ماه قبل، از جورجینیو به عنوان یکی از شانس‌های مسلم بردن این عنوان نام برده می‌شد اما عملکرد ضعیف او به خصوص در این ماه‌های اخیر در تیم ملی ایتالیا، تا حدود زیادی شانس سوم شدن را هم از این فوتبالیست گرفته است. به نظر می‌رسد کریم بنزما در این فهرست در رده سوم قرار بگیرد و جانشین جورجینیو شود. ظاهرا همیشه قرار است یک مادریدی در این فهرست دیده شود. البته که فرانسوی بودن بنزما هم در قرار گرفتن او بین سه گزینه نهایی فرانس فوتبال هم اصلا بی‌تاثیر نیست.

کریستیانو نگاه می‌کند!

کریس برای چندمین سال متوالی، شانسی برای بردن توپ طلا ندارد اما مراسم را به دقت زیر نظر خواهد داشت. همه دوستان نزدیک رونالدو می‌دانند که او هیچ رویایی بزرگ‌تر از بردن توپ طلاهای بیشتر از مسی ندارد و تا به این موفقیت نرسد از فوتبال کنار نمی‌رود. اگر مسی روی عدد 6 متوقف شود، کریس می‌تواند به این رویا امیدوار باشد اما اگر مسی به عدد هفت برسد، دیگر شانس چندانی برای رونالدو وجود نخواهد داشت. پس برای رونالدو هم اهمیت بسیار زیادی دارد که لوا برنده این عنوان باشد. هنوز هیچ چیز به طور کامل مشخص نیست و باید در انتظار رای‌گیری نهایی باشیم اما بدون شک رونالدو علاقه زیادی دارد که لواندوفسکی توپ طلای سال 2021 را تصاحب کند و این عنوان به لئو مسی نرسد. مسی تا همین جا هم با 6 توپ طلا رکورددار تاریخ است و توپ طلای هفتم، سطح تازه‌ای از جاودانگی برای او خواهد ساخت.