آریا طاری

تا اینجا تنها صعود 11 تیم به جام جهانی قطعی شده اما صعود نکردن تعداد زیادی از تیم‌ها نیز مسجل شده است. فهرست غایبان قطعی جام جهانی همین حالا هم فهرست پروپیمانی به نظر می‌رسد اما شکی نیست که این لیست حتی نام‌های بزرگ‎تری هم به خودش خواهد دید. با قرار گرفتن چهره‌هایی مثل رونالدو و زلاتان در مرحله پلی‌آف، هر اتفاقی در این مرحله بی‌نهایت تماشایی خواهد بود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که در پایان دور پلی‌آف، این فهرست چقدر تغییر می‌کند.

ارلینگ هالند

خیلی‌ها از او به عنوان مهم‌ترین ستاره عصر جدید دنیای فوتبال نام می‌‌برند. ارلینگ در رده ملی اما اصلا خوش‌شانس نیست. او بعد از یورو، حالا جام ‌جهانی را هم از دست می‌دهد و از شرکت در مهم‌ترین تورنمنت دنیای فوتبال محروم می‌شود. او گرانقیمت‌ترین غایب جام جهانی است. بازیکنی که در بدترین زمان ممکن مصدوم شد، شانس همراهی تیمش در دیدارهای پایانی دور انتخابی را از دست داد و سرانجام نتوانست تلاشی در جهت صعود تیمش به رقابت‌های جام جهانی انجام بدهد. او این تورنمنت را هم مثل یورو از تلویزیون تماشا خواهد کرد.

یان اوبلاک

تلخ است که گلری مثل یان اوبلاک را در ترکیب داشته باشی و به جام جهانی صعود نکنی. تلخ‌تر این است که یان اوبلاک باشی و با چنین کیفیت فوق‌العاده‌ای به خاطر ضعف تیم ملی کشورت نتوانی در تورنمنت‌های مهم شرکت کنی. سنگربان اصلی آتلتی یکی از باثبات‌ترین گلرهای این سال‌های فوتبال دنیا به شمار می‌رود. او که در فهرست 30 نفر نهایی توپ طلای سال 2021 هم قرار گرفته، نمی‌تواند در جام جهانی بازی کند.

میلان اشکرینیار

درخشیدن در سری آ به عنوان یک مدافع وسط، کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. چراکه فوتبال ایتالیا فقط برای بهترین و آماده‌ترین مدافعان فضا دارد. میلان اشکرینیار اما در همه این سال‌ها، یک ستاره تمام‌عیار برای باشگاه اینتر بوده و در ترکیب این تیم درخشیده است. او که به جز خط دفاعی توانایی بازی در پست هافبک را هم دارد، به دلیل صعود نکردن اسلواکی به رقابت‌های جام جهانی نمی‌تواند بخشی از این تورنمنت باشد. میلان هم این رقابت‌ها را به ناچار از صفحه تلویزیون دنبال خواهد کرد.

فرانک کسی

او که در آخرین سال قراردادش با میلان قرار دارد، مورد توجه بسیاری از باشگاه‌های بزرگ اروپایی قرار گرفته است. جام جهانی می‌توان یک فرصت عالی برای کسی باشد تا بهترین پیشنهادها را دریافت کند و استعداداد فوتبالش را به نمایش بگذارد. ساحل عاج اما حتی نتوانست به مراحل پایانی مقدماتی جام جهانی در قاره آفریقا برسد و این، پایان امیدواری‌های فرانک کسی برای بازی در جام جهانی 2022 قطر بود.

ویلفرد زاها

نرسیدن ساحل عاج به جام جهانی، تنها به ضرر فرانک کسی تمام نشد. این تیم یک ستاره بسیار مهم دیگر هم داشت که رقابت‌های جام جهانی را به سادگی هرچه تمام‌تر از دست داد. ویلفرد زاها که یکی از ستارگان درخشان لیگ برتر انگلیس به شمار می‌رود، در جام جهانی حضور نخواهد داشت. او همچنان با کریستال پالاس بازی می‌کند و باشگاه انگلیسی همچنان به همه پیشنهادها برای فروش این ستاره پاسخ منفی می‌دهد. با وجود سرعت، قدرت دریبل‌زنی و توانایی گل‌زنی بالا، زاها این اواخر در تیم ملی اصلا موفق نبوده است. ناکامی ساحل عاج با این ستاره‌ها در نوع خودش حیرت‌آور به نظر می‌رسد. ظاهرا سال‌های سیاهی برای فوتبال در این کشور شروع شده است. کشوری که زمانی با استعدادهای درخشانی مثل دروگبا، یکی از تیم‌های جذاب و همیشه خطرناک جام جهانی به شمار می‌رفت و در قاره آفریقا، رقیب چندانی نداشت. آنها حتی نتوانستند خودشان را به مرحله پلی‌آف صعود به جام جهانی برسانند.

ادموند تاپسوبا

شاید خیلی‌ها آشنایی چندانی با این ستاره نداشته باشند. با این حال طرفداران فوتبال آلمان او را به خوبی می‌شناسند. یک مدافع مدرن، سریع و خوش قد و قامت که این روزها در ترکیب لورکوزن در رقابت‌های بوندس‌لیگا به میدان می‌رود. او دو خصوصیت بسیار مهم دارد. اولی سرعت بسیار بالا و دومی، توانایی بازی روی زمین که ادموند را به یک مدافع بسیار امروزی تبدیل می‌کنند. با این حال بعید است در تیم ملی بورکینافاسو، اتفاق چندان مثبتی برای این فوتبالیست رخ بدهد. این کشور البته شروع خوبی در نبردهای انتخابی جام جهانی داشت و در اولین قدم‌ها، امیدوارکننده نشان داد. با این حال آنها در نهایت در گروه‌شان دوم شدند و به خاطر همین اتفاق، نتوانستند در دور نهایی از مرحله انتخابی جام جهانی شرکت کنند. ارزش این مدافع در بازار حدود 40 میلیون یورو برآورد می‌شود. حالا که علاقه به جذب بازیکنان شاغل در بوندس‌لیگا در لیگ برتر انگلیس اوج گرفته، بعید نیست این فوتبالیست هم به زودی راهی یک تیم انگلیسی شود.

نروژ تا آخرین روز برای صعود از گروه شانس داشت اما نتیجه روز پایانی، این تیم را کاملا ناامید کرد. آنها در گروه‌شان سوم شدند و همین ماجرا کافی بود تا رقابت‌های جام جهانی را از دست بدهند

مارتین اودگارد

تصمیم مارتین برای ترک کردن رئال مادرید و پیوستن به تیمی مثل آرسنال، با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. خود اودگارد اما تاکید داشت که می‌خواهد برای تیمی با فرصت بازی بیشتر به میدان برود و جایگاه آن تیم در موقعیت فعلی، چندان برایش مهم نیست. به هر حال اودگارد در آرسنال عملکرد خوبی داشته اما شرایط در لباس تیم ملی برای او خوب نبوده است. او یک هافبک بسیار پرتحرک و آماده است. یک بازیساز جذاب که می‌توانست در جام جهانی بیشتر دیده شود و کاملا به چشم بیاید اگر تیم ملی کشورش دور مقدماتی را با ناامیدی پشت سر نمی‌گذاشت. نروژ تا آخرین روز برای صعود از گروه شانس داشت اما نتیجه روز پایانی، این تیم را کاملا ناامید کرد. آنها در گروه‌شان سوم شدند و همین ماجرا کافی بود تا رقابت‌های جام جهانی را از دست بدهند. نروژ حتی اگر در این گروه دوم می‌شد، این شانس را داشت که در رقابت‌های پلی‌آف به میدان برود و شانسش را برای صعود از آن مرحله محک بزند.

تلخ است که گلری مثل یان اوبلاک را در ترکیب داشته باشی و به جام جهانی صعود نکنی. تلخ‌تر این است که یان اوبلاک باشی و با چنین کیفیت فوق‌العاده‌ای به خاطر ضعف تیم ملی کشورت نتوانی در تورنمنت‌های مهم شرکت کنی

نیکلاس په‌په

نرسیدن ساحل عاج به جام جهانی، یک قربانی دیگر هم داشت که اتفاقا او هم مثل اودگارد برای باشگاه آرسنال به میدان می‌رود. په‌په در لیل فرانسه یک ستاره درخشان بوده اما در آرسنال هیچ‌وقت مورد علاقه تمام هواداران باشگاه قرار نگرفته است. با این حال تردیدی وجود ندارد که او فوتبالیستی بسیار بااستعداد است. همین حالا اگر هر باشگاهی به دنبال په‌په باشد، باید هزینه‌ای حداقل 35 میلیون یورویی برای او انجام بدهد. هرچند که هزینه اولیه آرسنالی‌ها برای جذب او به مراتب بیشتر از این بوده است. په‌په فعلا در آرسنال در قامت یک بازیکن بزرگ ظاهر نشده اما او یکی از بهترین نفراتی است که نمی‌توانند در جام جهانی قطر به میدان بروند. با همه این ستاره‌ها، هیچ‌کس انتظار این ناکامی بزرگ برای ساحل عاج را نداشت. خیلی از مردم این کشور شکست وحشتناک تیم ملی کشورشان در مقدماتی جام جهانی را چیزی شبیه یک فاجعه بزرگ ملی برای خودشان می‌دانند.

نبی کیتا

درست وقتی خیلی از ستاره‌های لیورپول مهیای حضور در جام جهانی می‌شوند، کیتا به تعطیلات خواهد رفت. چراکه او با تیم ملی کشورش یعنی گینه، شانسی برای رسیدن به جام جهانی نداشته است. این هافبک روز به روز در لیورپول پیشرفت کرده و حالا یکی از شاگردان موردعلاقه کلوپ است. هرچند که مصدومیت‌های متوالی معمولا اجازه نمی‌دهند که او به یک ثبات کامل در ترکیب تیم دست پیدا کند. کیتا شاید مهم‌ترین بازیکن حال حاضر قاره آفریقا باشد که تا این لحظه جام جهانی را به طور قطع از دست داده‌اند. یک فوتبالیست درجه یک که در رده ملی چندان خوش‌شانس نیست.

سباستین هالر

در دوران جوانی تصمیم گرفت برای تیم ملی فرانسه به میدان برود و در حقیقت برای کشور زادگاه پدرش بازی کند. کمی بعد اما هالر به دلیل اینکه شانس چندانی برای موفقیت در ترکیب تیم ملی فرانسه نداشت، سرزمین مادری‌اش یعنی ساحل عاج را برای آینده انتخاب کرد. او برای باشگاه‌های مختلفی به میدان رفته است. هالر هم در بوندس‌لیگا درخشیده، هم یک دوران نسبتا خوب را در وستهم داشته و حالا این فصل در آژاکس حضور دارد. او این فصل تنها در چهار مسابقه لیگ قهرمانان موفق به زدن هفت گل برای تیمش شده اما در جام جهانی حضور نخواهد داشت.