آریا طاری

از آخرین بار که سوریه توانسته دروازه تیم ملی ایران را باز کند، چهار سال سپری شده است. ایران در 29 تقابل با این رقیب، 17 بار طعم برد را چشیده و فقط یک بار شکست خورده است. به لحاظ آماری، تیم ملی ایران برتری محسوسی نسبت به این رقیب دارد. تیم ملی حالا برای چهارمین برد متوالی‌اش روبه‌روی سوریه و سومین بردش در دوران اسکوچیچ روبه‌روی این تیم آماده می‌شود.

اولین گل

اولین برخورد تاریخ ایران و سوریه، اردیبهشت سال 52 در استادیوم امجدیه رقم خورد. مسابقه‌ای در جریان رقابت‌های انتخابی جام جهانی 1974 که تا دقایق پایانی بدون گل دنبال می‌شد و سرانجام با یک گل به سود تیم ملی ایران به پایان رسید. اکبر کارگرجم، تنها گل‌زن آن مسابقه به شمار می‌رفت. مردی که حالا به عنوان زننده اولین گل در تاریخ رقابت‌های تیم ملی با سوریه شناخته می‌شود.

اولین و آخرین شکست

سوری‌ها در طول تاریخ فقط یک بار موفق به شکست دادن تیم ملی ایران شده‌اند. در دیدار برگشت انتخابی جام جهانی 1974، دو تیم بار دیگر در تهران به مصاف هم رفتند و این بار سوریه با یک گل زودهنگام از تیم ملی پیش افتاد. تلاش ایران برای زدن گل مساوی تا آخر مسابقه بی‌سرانجام بود و سوری‌ها موفق به شکست دادن تیم ملی شدند. جالب اینکه این نتیجه دیگر هیچ‌وقت در تاریخ نبردهای دو کشور تکرار نشده است. در زمان رقم خوردن تنها برد تاریخ سوریه روبه‌روی ایران، هیچ‌کدام از ستاره‌های فعلی تیم اسکوچیچ هنوز متولد نشده بودند.

عشق در دمشق

سه سال بعد از آن شکست، تیم ملی ایران انتقامش را گرفت و این بار در مقدماتی جام جهانی 78 در دمشق حریفش را با تنها گل علی پروین شکست داد. جالب اینکه این سومین بازی پیاپی دو تیم بود که با نتیجه یک بر صفر به پایان می‌رسید. تیم ملی سوریه در مسابقه برگشت که در شیراز برگزار می‌شد شرکت نکرد و در نهایت سه بر صفر بازنده اعلام شد. این تنها مسابقه تاریخ دو کشور بود که سرنوشتش به رای انضباطی کشیده شد.

تساوی غیرمنتظره

یکی از اولین مسابقه‌های بسیار حساس تیم ملی ایران و سوریه در جریان جام ملت‌های 1980 انجام شد. جایی که دو تیم در یک گروه مشترک قرار داشتند و در همان مسابقه اول به مصاف هم رفتند. این نبرد در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید. جالب اینکه در 21 برخورد اول دو تیم، فقط همین مسابقه هیچ گلی نداشته است. حتی با وجود توقف روبه‌روی سوریه، ایران در نهایت صدرنشین این گروه از مسابقات شد.

شکار با شهریار

دو تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه نیز به هم برخورد کردند. در این گروه چهار تیمی، فقط یک تیم می‌توانست خودش را به مرحله بعدی رقابت‌ها برساند. تیم ملی کارش را در این گروه با زدن 17 گل به مالدیو شروع کرد و در مسابقه دوم، هفت گل به قرقیزستان زد تا به حریفی بسیار ترسناک برای سوریه تبدیل شود. در نبرد سوم اما از این خبرها نبود و ایران به سختی با تک گل علی دایی، سوریه را شکست داد. دو تیم در جدال برگشت، آخرین نبرد گروه را هم برگزار کردند. قبل از این مسابقه، ایران سه امتیاز بیشتر از سوریه داشت و به خاطر تفاضل گل به مراتب بهتر، صعودش عملا قطعی به نظر می‌رسید. آن جدال در استادیوم آزادی با تساوی دو-دو به پایان رسید. شاهرودی و منصوریان آن روز گل‌های ایران را زدند و حریف هم توانست دو بار به این گل‌ها پاسخ بدهد.

فینال‌باز مثل سهراب

فینال رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا در سال 2000 هم بین ایران و سوریه انجام شد. فینالی که میزبانش شهر امان در کشور اردن بود. ایران که در دور گروهی هم با یک گل سوریه را شکست داده بود، در مسابقه فینال هم این حریف را با نتیجه یک بر صفر از پیش رو برداشت. سهراب بختیاری‌زاده تنها گل آن مسابقه را زد تا ایران قهرمانی رقابت‌های غرب آسیا در سال 2000 را به دست بیاورد.

مهمانی پنالتی‌ها

ملاقات بین ایران و سوریه تنها یک بار به پنالتی کشیده شده و این اتفاق به رقابت‌های غرب آسیا در سال 2002 برمی‌گردد. دو تیم در رده‌بندی آن دوره مسابقات غرب آسیا در دمشق با هم روبه‌رو شدند و این مسابقه با تساوی دو - دو به پایان رسید. کاملی‌مفرد و نیکبخت در آن جدال برای تیم ملی ایران گل‌زنی کردند. در پنالتی‌ها این تیم ملی ایران بود که موفق شد حریفش را با نتیجه چهار بر دو شکست بدهد و سکوی سوم رقابت‌های غرب آسیا را به دست بیاورد. این یکی از معدود بردهای تیم ملی در پنالتی‌ها روبه‌روی رقبای آسیایی بوده است.

برد خردکننده

بهترین پیروزی تیم ملی ایران روبه‌روی سوریه هم در همین رقابت‌های غرب آسیا به دست آمد. جایی که تیم ملی در استادیوم آزادی حریف را با نتیجه وحشتناک «هفت بر یک» در هم کوبید. این مسابقه 6 گل‌زن مختلف داشت. از علی دایی و محمد نصرتی تا واحدی نیکبخت و آرش برهانی که دو بار توپ را از خط دروازه سوریه عبور داد و البته علی کریمی و فرهاد مجیدی که توانستند به سوریه گل بزنند. این پرگل‌ترین نتیجه در تاریخ رقابت‌های دو تیم و یک‌طرفه‌ترین برد میان ایران و سوریه محسوب می‌شود.

بردی که واجب بود

تساوی برابر تیم ملی سوریه در مقدماتی جام ملت‌های 2007 موجب رقم خوردن انتقادهای زیادی از تیم قلعه‌نویی شد. در آن مقطع هیچ‌کس انتظار نداشت تیم ملی ایران با همه ستاره‌هایش قادر به شکست حریفی مثل سوریه نباشد. تیم ملی ایران که در آزادی سوریه را شکست نداده بود، در مسابقه برگشت جبران کرد و در دمشق با گل‌های نکونام و نصرتی دو بر صفر برنده شد تا از انتقادها فاصله بگیرد و به یک قدمی جام ملت‌های آسیا برسد.

تساوی در باتلاق

در مقدماتی جام جهانی 2018، ایران و سوریه در استادیومی به مصاف هم رفتند که کوچک‌ترین شباهتی به یک استادیوم فوتبال نداشت. ورزشگاهی که به دلیل بارندگی، کاملا دچار آب‌گرفتگی شده بود و توپ در آن به حرکت درنمی‌آمد. در مسابقه‌ای که سوشا مکانی گلر اول تیم ملی ایران بود، سوری‌ها با حربه استادیوم عجیب‌شان موفق شدند از تیم ملی ایران امتیاز بگیرند و تیم کارلوس کی‌روش را متوقف کنند. این امتیاز در حالی به دست آمد که این مسابقه هرگز در حالت طبیعی و عادی یک بازی فوتبال قرار نداشت.

لطف تاریخی به سوریه

تیم کارلوس کی‌روش که در مسابقه رفت سوریه را شکست نداده بود، در جدال برگشت هم روبه‌روی این تیم برنده نشد. نتیجه این مسابقه البته چندان برای تیم ملی مهم نبود. چراکه ایران توانسته بود صعودش را به جام جهانی قطعی کند. در این نبرد سوری‌ها به گل اول مسابقه رسیدند اما ایران با دبل سردار آزمون، از حریف جلو افتاد و برتری‌اش را تا دقایق پایانی حفظ کرد. با این حال گل دقیقه 93 عمر السوما، یک تساوی بسیار مهم را برای سوریه رقم زد. به لطف همین تساوی، آنها راهی مسابقه پلی‌آف صعود به جام جهانی شدند.

یک سوپراستار، یک پدیده

تیم ملی ایران در دوران ویلموتس هم روبه‌روی سوریه قرار گرفت و این تیم را در یک دیدار دوستانه با نتیجه پنج بر یک شکست داد. هت‌تریک مهدی طارمی و گل‌زنی اللهیار صیادمنش، از نکات جالب این مسابقه بود. حالا اللهیار با پیراهن شماره 9 طارمی در فهرست تیم ملی ایران دیده می‌شود.

یک قدم تا رکورد

ایران با اسکوچیچ هم یک مسابقه دوستانه با سوریه برگزار کرد و حریف را با نتیجه سه بر صفر شکست داد. گل‌زنی سردار آزمون در این مسابقه، او را به یک قدمی رکورد تبدیل شدن به بهترین گل‌زن این مسابقه رساند. سردار تا امروز سه بار دروازه سوری‌ها را باز کرده و با یک گل دیگر، در کنار علی دایی بهترین گل‌زن این نبرد خواهد شد.

زنده با کاپیتان

مسابقه رفت ایران و سوریه در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 مسابقه سختی از کار درآمد. سوریه یک نیمه روبه‌روی تیم ملی مقاومت به خرج داد اما گل جهانبخش همه امتیازهای آن جدال را به حساب تیم ملی ایران واریز کرد.