آریا طاری

در جدال تیم ملی با لبنان، نکات امیدوارکننده زیادی وجود داشت. اینکه تیم ملی در آن شرایط خاص به مسابقه برگشت، شکست را با پیروزی عوض کرد و همچنان صدرنشین گروه باقی ماند، نکات مهم و جذابی بودند. اینکه نفراتی مثل سردار و وحید امیری هم درخشان ظاهر شدند و روحیه تیم تا آخرین ثانیه‌ها حفظ شد، اتفاق بسیار مثبتی بود. با این وجود نمی‌توان از برخی نکات نگران‌کننده این نبرد هم به سادگی عبور کرد. به نظر می‌رسد این تیم دیر یا زود به جام جهانی می‌رسد اما برای درخشیدن در آن جام، این دغدغه‌ها باید هرچه زودتر برطرف شوند.

بیرو، لغزشی دیگر

هیچ‌کس نمی‌داند آن سانتر عجیب و غریب لبنانی‌ها، چطور دقیقا روی استوک بازیکن این تیم فرود آمد. هیچ‌کس نمی‌داند این گل عجیب، چطور به ثمر رسید. در تصاویر اولیه، به نظر می‌رسد توپ از خط عرضی عبور کرده اما حقیقت آن است که هیچ دوربینی روی آن خط برای تشخیص درست صحنه وجود نداشته و به همین خاطر وی.ای.آر در این صحنه دخیل نبوده است. همه این مسائل درست هستند اما باز هم عملکرد بیرو در این لحظه خاص از مسابقه، قابل انتقاد به نظر می‌رسد. بعد از تجربه تلخ نبرد با سامورایی‌ها در جام ملت‌ها، بیرانوند دیگر باید بداند که تا وقتی سوت داور به صدا درنیامده، مسابقه ادامه دارد و نباید از تلاش دست کشید. بیرو در آن لحظه بسیار مهم، مشغول بالا بردن دست‌ها برای اشاره به کمک‌داور بود. البته که آن توپ و وزش آن باد، حقیقتا غافلگیرکننده به نظر می‌رسید اما باز هم بیرانوند می‌توانست به راحتی روی زمین دراز نکشد و جلوی این گل را بگیرد. او در نیمه دوم این مسابقه هم در یک قدمی رقم زدن یک اشتباه بزرگ رفت. اشتباهی که می‌توانست تیم ملی را در معرض یک شکست تلخ قرار بدهد. علی باید بداند که روی نیمکت، گلرهای بسیار آماده‌ای مثل پیام نیازمند و امیر عابدزاده نشسته‌اند. شاید یک لغزش دیگر کافی باشد تا سنگربان این روزهای پونفرادینا، جای او را در ترکیب اصلی تیم ملی بگیرد.

تردیدی وجود ندارد که وحید امیری بهترین بازیکن تیم ملی در نبرد با لبنان بوده است. او چه در پست دفاع چپ و چه در میانه زمین، فوق‌العاده ظاهر شد. با این حال به نظر می‌رسد قرار دادن چنین ستاره آماده‌ای در خط دفاع، ظلم بزرگی به خود تیم باشد

صادق، از سانتر تا آگاهی محیطی

در صحنه رقم خوردن گل، فقط بیرانوند مقصر نبود. صادق محرمی هم جریان مسابقه را در آن لحظه کاملا رها کرد و حواسش را به مهره حریف ندوخت. آگاهی محیطی پایین اساسا یکی از مشکلات همیشگی این مدافع به شمار می‌رود. البته که تنها مساله او در همین ماجرا خلاصه نمی‌شود و صادق باید روی سانترهایش هم به شدت کار کند. محرمی در نبرد با لبنان به مراتب بهتر از مسابقه قبلی با کره کار کرد. او خیلی خوب به حملات تیم ملحق می‌شد و توپ می‌گرفت اما در بازی او خبری از ارسال‌های دقیق و بی‌نقص نبود. برای ماندن در ترکیب ثابت تیم ملی و دوام آوردن در جناح راست خط هافبک، صادق باید کیفیت سانترهایش را به شکل قابل توجهی بالا ببرد. با این سانترها او به زودی جایش را به بازیکن دیگری خواهد داد.

وحید و دفاع چپ، این «ظلم» است

تردیدی وجود ندارد که وحید امیری بهترین بازیکن تیم ملی در نبرد با لبنان بوده است. او چه در پست دفاع چپ و چه در میانه زمین، فوق‌العاده ظاهر شد. با این حال به نظر می‌رسد قرار دادن چنین ستاره آماده‌ای در خط دفاع، ظلم بزرگی به خود تیم باشد. وحید در نیم‌فضا یک سوپراستار به نظر می‌رسد و نباید چنین بازیکنی را در خط دفاعی حبس کرد. این کاری است که حتی یحیی هم نباید در پرسپولیس تکرارش کند. انتظار می‌رود در مسابقه با سوریه و سایر نبردهای تیم ملی، امیری از ابتدا به عنوان یکی از هافبک‌ها به زمین برود و دیگر نقش یک مدافع را در تیم ملی بر عهده نداشته باشد.

سامان؛ کلیدی که به قفل نمی‌خورد

در اینکه سامان قدوس یک فوتبالیست درجه یک با استانداردهای بسیار بالاست، تردیدی وجود ندارد. با این حال سبک بازی سامان انگار با سبک بازی تیم اسکوچیچ همخوانی ندارد. قرار گرفتن او در ترکیب اصلی، نظم همیشگی تیم ملی را به هم زد. این اتفاق موجب شد احمد نوراللهی به سمت چپ خط هافبک برود. سامان اما ارسال‌های دقیقی نداشت، بارها توپ را لو داد و در مجموع یک نمایش ضعیف دیگر را در تیم ملی ارائه کرد. به نظر می‌رسد حداقل در شرایط فعلی، امیدی به درخشش این ستاره در تیم اسکوچیچ نیست.

علی؛ کمی اروپایی‌تر باش

علی قلی‌زاده 90 دقیقه در ترکیب تیم ملی روبه‌روی لبنان به میدان رفت و تحرک زیادی هم داشت. با این حال اصرار او به نگه داشتن توپ و پرهیزش از پاس‌های سریع، مساله‌ای است که کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. قلی‌زاده که اتفاقا در اروپا هم توپ می‌زند، باید کمی اروپایی‌تر نشان بدهد و توپ را بیش از حد نگه ندارد. او در نیمه دوم این مسابقه، فرصت خوبی برای گل‌زنی داشت اما یک سر توپ اضافه، این موقعیت بسیار مطلوب را از ستاره تکنیکی تیم ملی ایران گرفت.