آریا طاری

سه بازی و سه نتیجه ایده‌آل برای تیمی که این روزها هیچ نتیجه‌ای را به جز برد به رسمیت نمی‌شناسد. استقلال حالا در کنار سپاهان، سه برد متوالی را جشن گرفته و خیلی زود به بالانشینی در جدول لیگ برتر عادت کرده است. اگر این روند عالی در دفاع و حمله حفظ شود، این تیم فصل فو‌ق‌العاده‌ای را پشت سر خواهد گذاشت. تیمی که به نظر می‌رسد این بار عزمش را برای قهرمانی لیگ برتر جزم کرده و به هیچ پایان دیگری برای این فصل راضی نمی‌شود.

بهترین شروع تاریخ

هوادار، ذوب‌آهن و حالا تراکتورسازی. هر هفته به تعداد تیم‌های قربانی استقلال در رقابت‌های لیگ برتر اضافه می‌شود. برای باور اینکه رسیدن به سه برد متوالی، چه اتفاق مهمی برای این تیم به شمار می‌رود، کافی است بدانیم آنها در 20 دوره قبلی لیگ برتر، فقط یک بار موفق به انجام چنین کاری شده‌اند. استقلال لیگ ششم با صمد مرفاوی، هر سه مسابقه ابتدایی‌اش را برد اما با در نظر گرفتن تفاضل گل، شروع تیم فرهاد «بهترین» شروع این باشگاه در همه ادوار لیگ برتر محسوب می‌شود. تیم مرفاوی در آن فصل، عاقبت به خیر نشد و در هفته‌های پایانی تا می‌توانست امتیاز از دست داد. تیم فرهاد اما به شدت منسجم به نظر می‌رسد و از همین حالا یکی از شانس‌های مسلم قهرمانی لیگ به شمار می‌رود. در چند سال گذشته، امتیازهای از دست رفته هفته‌های اول، بارها برای استقلال گران تمام شده‌اند. این تیم تقریبا همیشه در نیم‌فصل دوم اوج گرفته اما دیگر نتوانسته امتیازهای از دست رفته نیم‌فصل اول را جبران کند. حالا اما این روند تغییر کرده و رسیدن به 9 امتیاز از 9 امتیاز ممکن، خیلی زود این باشگاه را در شرایطی مطلوب قرار داده است.

بی‌صدا رفت، بی‌صدا برگشت

بازگشت روزبه چشمی به ترکیب آبی‌ها، یکی دیگر از اتفاق‌های مهم این برد به حساب می‌آمد. او فصل گذشته را در لیگ ستارگان قطر پشت سر گذاشت اما بعد از پایان قراردادش با ام‌صلال، دوباره به استقلال برگشت و برای آبی‌ها به میدان رفت. بازیکنی که جدایی‌اش از باشگاه بی‌سروصدا بود، بازگشت آرامی هم به ترکیب این تیم داشت. نکته جالب اینکه چشمی این بار در یک نقش متفاوت به استقلال برگشته است. او که در قامت یک مدافع از استقلال جدا شده بود، با تصمیم فرهاد مجیدی در خط هافبک تیم به میدان رفت. به نظر می‌رسد مجیدی تصمیم دارد از این بازیکن در خط میانی تیمش استفاده کند. پست تخصصی روزبه، هافبک بود اما او با تصمیم کارلوس کی‌روش در دفاع میانی قرار گرفت و پس از آن نیز توسط مربیان مختلف استقلال در همین بخش از زمین به بازی گرفته شد. چشمی اما حالا دوباره به پست قدیمی‌اش برگشته و امیدوار است در این بخش از زمین، دوباره به یک ستاره تمام‌عیار تبدیل شود.

این تیم منظم

استقلال در 270 دقیقه اول لیگ برتر بیست و یکم، هیچ گلی دریافت نکرده و این یک نشانه فوق‌العاده برای مدعی دانستن این تیم در این فصل به شمار می‌رود. البته نباید این نکته را نادیده گرفت که هوادار، ذوب و تراکتور خط حمله‌های درخشانی نداشته‌اند اما به هیچ قیمتی نمی‌توان عملکرد عالی و بی‌نقص خط دفاعی استقلال را زیر سوال برد. دانشگر، مرادمند و سیاوش یزدانی، ترکیب ایده‌آلی برای خط دفاعی باشگاه ساخته‌اند. البته که کلین‌شیت‌های استقلال را تنها نمی‌توان به کیفیت و فرم خوب مدافعان این باشگاه ربط داد. همه نفرات این تیم وظیفه‌شان را به خوبی انجام می‌دهند و این دلیل محکمی برای گل نخوردن استقلال در فصل جدید است. نظم بالای بازی استقلال به آبی‌ها کمک می‌کند تا در معرض فشار قرار نگیرند و مقابل حملات رقبا تسلیم نشوند.

دیگر پنالتی نزن

تنها سه هفته از فصل جدید سپری شده و وریا غفوری تا همین‌جا، دو پنالتی را از دست داده است. طبیعتا وقتی یک بازیکن در یک تیم پنالتی از دست می‌دهد، باشگاه باید به دنبال گزینه دیگری برای ایستادن پشت پنالتی‌ها باشد اما پنالتی از دست رفته وریا برابر هوادار، این بار مقابل تراکتور هم تکرار شد تا خیال استقلالی‌ها از این برد تا لحظه شنیدن صدای سوت داور راحت نشود. طبیعتا وریا دیگر نباید برای آبی‌ها پنالتی می‌زد اما شاید اصرار بیش از حد او به گل‌زنی مقابل نگاه اسکوچیچ، موجب شد که این بازیکن پشت این توپ بایستد. وریا اگر به شرایطش در استقلال اهمیت می‌دهد، باید تیم ملی را فراموش کند و همه تمرکزش را روی این تیم بگذارد.

پاسورهای آبی‌پوش

تیم فرهاد در این فصل کاملا مطابق با سلیقه فنی مربی‌اش بازی می‌کند. یکی از خصوصیات مهم استقلال در این فصل، پاسکاری‌های متوالی نفرات این تیم است. آبی‌ها تلاش می‌کنند به ندرت زیر توپ بزنند و بازی را روی زمین جلو ببرند. آمار پاس‌های استقلال در این سه مسابقه نشان می‌دهد که آنها به لحاظ پاسکاری یکی از بهترین تیم‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌روند. این خاصیت، استقلال را به یک تیم مدرن تبدیل می‌کند.