آریا طاری

به نظر می‌رسد با تغییر کادر مدیریتی استقلال، باید در انتظار خبرهای نقل و انتقالاتی تازه در این تیم باشیم. آنها دوباره به بازار برگشته‌اند تا به سراغ جذب نفرات جدید بروند. شاید بهتر بود این تغییرات قبل از مسابقه با الهلال رخ می‌داد تا استقلال با تمام توان روبه‌روی حریف عربستانی قرار می‌گرفت اما نباید فراموش کرد که آبی‌ها در همان روزها هم خودشان را برنده دربی نقل و انتقالات می‌دانستند. به هر حال تیم فرهاد، هنوز اهداف بزرگی در سر دارد و در فصل جدید، باید خودش را برای رقابت‌هایی نفس‌گیر در مسیر بردن جام آماده کند.

رشید در آب نمک

از زمان فسخ قرارداد با استقلال، رشید مظاهری هنوز به هیچ تیمی ملحق نشده است. خیلی‌ها باور دارند که پیشنهاد منفی رشید به چند باشگاه، نشانه منتظر ماندن او برای بازگشت به استقلال است. گلر سابق آبی‌ها حتی با انتشار یک استوری معنادار، علاقه‌اش به حضور دوباره در این تیم را علنی کرده اما با توجه به زمان و نحوه فسخ قرارداد این گلر، بعید به نظر می‌رسد که فرهاد مجیدی دوباره به سراغ او برود. رشید یکی از گزینه‌های بالقوه مدیران استقلال است اما شنیده می‌شود که فرهاد به خاطر رقم بسیار بالای قرارداد این سنگربان و البته نحوه رفتارش با تیم قبل از مسابقه با الهلال، قید جذب او را زده است. گلری که با سروصدای بسیار زیادی به جمع آبی‌ها پیوسته بود، حالا شانس چندانی برای بازگشت به این باشگاه ندارد و در روزهای باقی‌مانده باید تیم جدیدش را انتخاب کند. به نظر می‌رسد فرهاد مجیدی برای خط دروازه تیمش روی حسین حسینی حساب خاصی باز کرده و البته سنگربان جوانی که این فصل به ترکیب آبی‌ها اصافه شده، کاملا مورد اعتماد کادر فنی تیم قرار دارد. با این حساب نباید در انتظار بازگشت رشید به جمع آبی‌ها در این تابستان باشیم.

چشم‌ها به دنبال چشمی

فرهاد مجیدی برای خط دفاعی، گزینه جذابی را مدنظر قرار داده است. بازگشت روزبه چشمی می‌تواند استقلال را در این فاز تقویت کند. روزبه از باشگاه ام‌صلال جدا شده و هنوز تیم جدیدش را انتخاب نکرده است. بعید است او فصل جدید را در لیگ قطر کلید بزند و به همین خاطر، استقلالی‌ها امیدوار به جذب دوباره این بازیکن هستند. فراموش نکنیم که روزبه چشمی به جز خط دفاعی، قابلیت بازی در پست هافبک دفاعی را دارد و استقلال بعد از جدایی ریگی، در این بخش از زمین دچار مشکلاتی شده است. خرید یک بازیکن چندپسته بهترین اتفاقی است که می‌تواند در روزهای باقی مانده از فصل نقل و انتقالات برای استقلال رخ بدهد. دوران حضور در لیگ قطر برای این ستاره اصلا خوش‌یمن نبود. او در این دوران درخشش چندانی نداشت و پیراهن تیم ملی را هم از دست داد. در نتیجه بازگشت او به فوتبال ایران می‌تواند یک بازی برد-برد برای خودش و برای باشگاه باشد. شاید روزبه چشمی تبدیل به اولین خرید دوران آجورلو در استقلال شود.

شرایط مبهم فرشید

در خط هافبک، فرهاد مجیدی نیم‌نگاهی به جذب بازیکن خارجی دارد اما همچنان مشخص نیست که با توجه به بدهی‌های قبلی، استقلال خواهد توانست به سراغ نفرات خارجی برود یا نه. اگر این اتفاق رخ بدهد، مجیدی ترجیح می‌دهد در پست 10، یک ستاره خلاق خارجی جذب کند اما اگر این اتفاق ممکن نشود، فرشید اسماعیلی دوباره به تیم برمی‌گردد. برخلاف شجاعیان و مظاهری که راه بازگشت‌شان به استقلال مسدود شده، فرشید هنوز موردعلاقه کادر فنی باشگاه است. اسماعیلی با مدیران سابق استقلال به بن‌بست رسیده بود اما حالا که دیگر اثری از مددی و همکارانش در باشگاه نیست، احتمال بازگشت او هم اصلا کم به نظر نمی‌رسد. استقلال در ترکیب فعلی‌اش، یک هافبک تکنیکی با قابلیت بازیسازی و پاس‌های کلیدی ندارد و به همین خاطر فرشید می‌تواند در فصل جدید هم مهره مهمی برای باشگاه تلقی شود. او در فصل گذشته هم در فرم بسیار خوبی قرار داشت و به خصوص در هفته‌های پایانی، نشانه‌هایی از بازگشت به روزهای اوج را به نمایش گذاشت. با این وجود سرنوشت هافبک شماره هشت استقلال برای فصل جدید همچنان مبهم به نظر می‌رسد.

آرمانی دیگر در راه است

تیمی که شیخ دیاباته و مهدی قایدی را در یک پنجره نقل و انتقالاتی به صورت همزمان از دست داده، طبیعتا برای تقویت خط حمله به چند خرید نیاز داشته است. از مثلث هجومی ترسناک استقلال، فقط ارسلان مطهری حفظ شده است. امین قاسمی‌نژاد، محمدرضا آزادی و امیرحسین حسین‌زاده خریدهای خوبی به نظر می‌رسند اما فرهاد در خط حمله به دنبال جذب یک مهره خارجی نیز هست. البته اگر همان‌طور که شایعه‌ها می‌گویند آن مهره «کی‌روش استنلی» باشد، هواداران استقلال از این انتقال به وجد نخواهند آمد. کی‌روش روی بازی هوایی فوتبالیست خوبی به نظر می‌رسد اما استقلال همین حالا آرمان رمضانی را برای استفاده از توپ‌های بلند در اختیار دارد. فراموش نکنیم کی‌روش فصل گذشته در دیدارهای کمی برای سپاهان بازی کرده و با توجه به شرایط سنی، بعید است بتواند به یک ستاره تاثیرگذار در استقلال تبدیل شود.