آریا رهنورد

هیاهوی نقل و انتقالات در فوتبال ایران از مدت‌ها قبل فروکش کرده اما هنوز ستاره‌هایی هستند که مقصد جدیدشان را انتخاب نکرده‌اند. مهره‌هایی که در فصل بدنسازی بدون تیم بوده‌اند اما با توجه به زمان طولانی باقی‌مانده تا شروع فصل جدید لیگ برتر، هنوز فرصت کافی را برای هماهنگ شدن با تیم‌‌ جدیدشان خواهند داشت. این نفرات هنوز به هیچ تیمی ملحق نشده‌اند اما انتظار می‌رود ظرف چند روز آینده، مقصد تازه‌شان را انتخاب کنند. در این گزارش، به معرفی یک ترکیب 11 نفره با سیستم چهار، سه، سه از این نفرات می‌پردازیم.

خط دروازه: رشید مظاهری

تابستان عجیبی را در فوتبال ایران پشت سر گذاشته است. او ابتدا به خاطر «فسخ نکردن» قراردادش، تا می‌توانست سر استقلالی‌ها منت گذاشت اما فقط چند روز بعد، قراردادش را به راحتی فسخ کرد. کار بین او و مددی بالا گرفت و رشید در نهایت از استقلال جدا شد. با این حال، حالا که ظاهرا مددی رفتنی شده، رشید لوگوی استقلال را در صفحه اینستاگرامش گذاشته و پالس بازگشت به تیم را داده است. بعد از چند بار سلام و خداحافظی، بعید نیست رشید دوباره به فهرست نفرات این باشگاه برگردد. آن هم در حالی که در مهم‌ترین نبرد آسیایی آنها روبه‌روی الهلال، غایب بوده و تیم را در این برهه بسیار حساس، به حال خودش رها کرده است. مظاهری در این پنجره نقل و انتقالات چند پیشنهاد خوب از باشگاه‌های دیگر هم داشته است.

خط دفاعی: روزبه چشمی

کارلوس کی‌روش معتقد بود که او مدرن‌ترین دفاع 10 سال اخیر فوتبال ایران است اما بازیکنی که اتفاقا با تیم ملی به جام جهانی هم رفت و در اولین مسابقه فیکس بود، حالا در بازار نقل و انتقالات بدون مشتری مانده است. روزبه دو فصل قبل، استقلال را ترک کرد و راهی لیگ قطر شد اما در این لیگ شرایط مطابق میل او پیش نرفت. او که فصل گذشته با باشگاه ام‌صلال قطر قرارداد داشت، حالا از این تیم جدا شده و هنوز مقصدی را در فوتبال ایران یا قطر برای خودش در نظر نگرفته است. از آخرین تجربه ملی چشمی هم زمان بسیار زیادی می‌گذرد.

ایمان سلیمی

بدون تیم ماندن این مدافع مستعد، دلیل عجیب و غریبی دارد. او در همین پنجره نقل و انتقالات با گل گهر سیرجان قرارداد بست و آماده بود تا فصل جدید را در این باشگاه شروع کند اما در یک مسابقه محلی، آسیب دید و رباط پاره کرد. این رفتار غیرحرفه‌ای از سوی بازیکنی که نباید بدون اجازه باشگاه در هیچ زمین فوتبالی به میدان برود، موجب شد گل گهر سیرجان قرارداد او را به صورت یک‌طرفه فسخ کند. حالا ایمان بعد از یک دوره کوتاه بازی در فوتبال اروپا، بدون تیم مانده و بعید است با این شرایط حداقل تا نیم‌فصل بتواند تیمی برای خودش دست و پا کند. او پتانسیل بسیار زیادی برای درخشیدن در لیگ برتر بیست و یکم داشت اما این آسیب‌دیدگی بدموقع، همه چیز را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

امین حاج‌محمدی

روزگاری برای استقلال بازی می‌کرد و در ترکیب ثابت این باشگاه به میدان رفت. شرایط برای امین اما در نهایت خوب پیش نرفت و او نتوانست با سرعت قابل توجهی پیشرفت کند. او بعد از دوران نه‌چندان دلچسب در استقلال، به ماشین‌سازی تبریز پیوست و مدتی هم با گسترش فولاد و خونه به خونه همکاری داشت. امین سپس به سایپا ملحق شد و در نهایت با این تیم از لیگ برتر سقوط کرد. فعلا در این فصل هیچ باشگاهی به سراغ این مدافع نیامده و با او قرارداد نبسته است.

یوسف وکیا

این مدافع کناری تا قبل از 27 سالگی، تجربه‌های زیادی در فوتبال ایران به دست آورده است. او محصول آکادمی باشگاه فولاد بود و سال‌ها برای این تیم توپ زد. پس از ترک فولاد، وکیا به مسجدسلیمان رفت تا برای نفت بازی کند. او دو فصل هم برای گل گهر توپ زد و فصل گذشته به پدیده مشهد پیوست. وکیا فعلا قراردادش را با تیم مشهدی تمدید نکرده و معلوم نیست برای آینده فوتبالی‌اش چه تصمیمی خواهد گرفت. بدون تیم ماندن در این شرایط سنی، برای او کمی عجیب و دور از انتظار به نظر می‌رسد. بازیکنی که با وجود مطرح شدن در سن و سال بسیار کم، تا امروز به همه اهدافش در فوتبال دست پیدا نکرده است.

خط هافبک: داریوش شجاعیان

مصدومیت‌های متعدد و طولانی، هرگز اجازه ندادند داریوش به فرم دلخواهش دراستقلال برسد. خراب کردن پنالتی در فینال جام حذفی، چیزی شبیه تیر خلاص به کارنامه او در جمع آبی‌ها بود. شجاعیان در فهرست مازاد باشگاه قرار گرفت و از استقلال جدا شد اما هنوز خبری از انتخاب تیم بعدی او نیست. به نظر می‌رسد سابقه مصدومیت‌ها اجازه نمی‌دهد این بازیکن یک مشتری پروپاقرص در فوتبال ایران داشته باشد. شرایط در این چند فصل برای داریوش، اصلا خوب پیش نرفته است.

فرشید اسماعیلی

در پایان فصل گذشته، فرشید در فهرست مازاد باشگاه قرار گرفت اما با توجه به مشکلات باشگاه در جذب مهره‌های خارجی، مجیدی از وداع با فرشید منصرف شد و به باشگاه اعلام کرد که برای فصل جدید به این هافبک هجومی نیاز دارد. مدیران باشگاه اما با اسماعیلی زاویه داشتند و حاضر نشدند قرارداد این هافبک را تمدید کند. او حتی در روز مسابقه با الهلال در استادیوم بود اما فقط از روی سکوها مسابقه را تماشا کرد. فرشید فعلا بدون تیم مانده اما اگر تغییر مدیریتی در استقلال رخ بدهد، بعید نیست او هم دوباره به تیم برگردد و برای استقلال به میدان برود.

گوچی که این سال‌ها مدام تیم‌هایش را تغییر می‌دهد، باید برای یک تغییر دیگر آماده باشد. او در چند سال گذشته علاوه بر هلند، در قبرس، استرالیا، انگلیس و قطر به میدان رفته و احتمالا در روزهای پیش رو تیم بعدی‌اش را هم معرفی خواهد کرد

مسعود شجاعی

کاپیتان فصل گذشته تراکتور، دیگر نمی‌خواهد به کار در این باشگاه ادامه دهد. فصل گذشته واقعا فصل عجیبی برای شجاعی بود. او کارش را به عنوان کاپیتان شروع کرد، به عنوان سرمربی موقت ادامه داد و در نهایت تصمیم به ترک باشگاه گرفت. مسعود فعلا به تیمی در فوتبال ایران ملحق نشده و ممکن است در مسیر همبازی و دوست صمیمی‌اش اشکان به فوتبال قطر برود. البته اگر قرار به این اتفاق باشد، او هم مثل اشکان به دسته‌های پایین‌تر فوتبال قطر خواهد پیوست. به نظر می‌رسد دوران طلایی شجاعی در دنیای فوتبال دیگر تمام شده و او آرام آرام باید آماده پذیرفتن مسئولیت‌های دیگر شود.

گوچی

زووله آخرین تیم گوچی در فوتبال هلند محسوب می‌شد. باشگاهی که تمایلی به همکاری با این مهاجم نشان نداده است. گوچی که این سال‌ها مدام تیم‌هایش را تغییر می‌دهد، باید برای یک تغییر دیگر آماده باشد. او در چند سال گذشته علاوه بر هلند، در قبرس، استرالیا، انگلیس و قطر به میدان رفته و احتمالا در روزهای پیش رو تیم بعدی‌اش را هم معرفی خواهد کرد. رضا در این چند سال همواره از فوتبال ایران هم پیشنهاد داشته اما بعید به نظر می‌رسد که تصمیم به بازی در این لیگ بگیرد و برای یک تیم ایرانی توپ بزد.

مسعود حسن‌زاده

در ترکیب ذوب، یک استعداد واقعی بود. یک مهاجم بسیار خوش‌استیل که گل‌های فوق‌العاده‌ای برای تیم اصفهانی می‌زد. مسعود چند بار به استقلال و پرسپولیس هم لینک شد اما در نهایت از ذوب به سایپا رفت و مدتی هم برای سپاهان فوتبال بازی کرد. ماشین‌سازی، آخرین تیم حسن‌زاده در فوتبال ایران به شمار می‌رفت. بازیکنی که این روزها بدون تیم مانده است. حسن‌زاده می‌توانست یکی از بهترین مهاجمان فوتبال ایران باشد اما حالا در 30 سالگی، دیگر حتی اسمی از او هم شنیده نمی‌شود. مسعود فعلا جایی در فهرست خرید تیم‌های لیگ برتری ندارد.

حالا که ظاهرا مددی رفتنی شده، رشید لوگوی استقلال را در صفحه اینستاگرامش گذاشته و پالس بازگشت به تیم را داده است. بعد از چند بار سلام و خداحافظی، بعید نیست رشید دوباره به فهرست نفرات این باشگاه برگردد

روح‌الله باقری

فاصله پوشیدن پیراهن شماره 10 استقلال با بدون تیم ماندن برای روح‌الله باقری در فوتبال ایران اصلا زیاد نبود. او بعد از جدایی از استقلال، راهی شهرخودرو شد و برای نساجی و سپاهان هم بازی کرد. رو‌ح‌الله این فصل در فهرست مازاد سپاهان قرار گرفته و محرم نویدکیا اعلام کرده که نیازی به این مهاجم ندارد. هنوز هیچ تیمی برای عقد قرارداد به این بازیکن پیشنهاد رسمی ارسال نکرده است. او فعلا در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر، بدون تیم مانده و مقصد بعدی‌اش را مشخص نکرده است.